• Tihi

Hur mycket socker är för mycket per dag?

Jag har nyligen börjat titta på hur mycket socker som finns i det jag stoppar i mig och det verkar vara en hel del. Jag undrar nu vid hur många gram socker per dag man anses äta alldeles för mycket? Hur mycket socker kan man äta och ändå hålla det på en bra nivå med tanke på hälsa och att inte gå upp i vikt? Jag vet att annat spelar in också men om vi förenklar det lite och bara tänker på just socker nu. Hur många gram är okej?

• Svar på tråden Hur mycket socker är för mycket per dag?
  • Anonym (Beror på)

Det beror ju på så många faktorer. Diabetiker ska hålla det på så låg nivå/ingen nivå som möjligt. Överviktiga och feta också. Normalviktiga,de som motionerar och de som äter bra för övrigt kan ju äta en del. Men nyttigt är det ju aldrig med rent socker! Gå upp i vikt gör man av alla kalorier om de blir för många-även nyttig mat kan göra en fet.

• Tihi
    Anonym (Beror på) skrev 2015-05-25 15:59:02 följande:
    Det beror ju på så många faktorer. Diabetiker ska hålla det på så låg nivå/ingen nivå som möjligt. Överviktiga och feta också. Normalviktiga,de som motionerar och de som äter bra för övrigt kan ju äta en del. Men nyttigt är det ju aldrig med rent socker! Gå upp i vikt gör man av alla kalorier om de blir för många-även nyttig mat kan göra en fet.
    Fast nu gör du det mer komplicerat än det behöver vara. Det måste väl finnas någon magisk gräns för vad som börjar bli för mycket för en normalviktig och frisk person?
  • Anonym (Beror på)
    Tihi skrev 2015-05-25 16:01:35 följande:
    Fast nu gör du det mer komplicerat än det behöver vara. Det måste väl finnas någon magisk gräns för vad som börjar bli för mycket för en normalviktig och frisk person?
    Nej för alla individer är ju olika vad gäller gener,ämnesomsättning,motion,antal fettceller kontra muskler. Allt det avgör hur snabbt man gör sig av med kalorier,hur mycket man kan gå upp och hur man allmänt reagerar. Jag t.e.x mår pest och pina om jag kombinerar fett,kaffe och mycket socker=gofika i kubik för jag är inte van.
  • Tihi
    Anonym (Beror på) skrev 2015-05-25 16:05:10 följande:
    Nej för alla individer är ju olika vad gäller gener,ämnesomsättning,motion,antal fettceller kontra muskler. Allt det avgör hur snabbt man gör sig av med kalorier,hur mycket man kan gå upp och hur man allmänt reagerar. Jag t.e.x mår pest och pina om jag kombinerar fett,kaffe och mycket socker=gofika i kubik för jag är inte van.
    Som sagt, likaväl som det finns rekommendationer om hur mycket mjölk och vin som är bra eller dåligt att dricka så finns det säkert det samma om socker. Frågan är bara hur mycket som anses dåligt och farligt för hälsan? 50, 100, 500 eller 1000 gram om dagen?

Finns det verkligen ingen som kan svara på min fråga?
  • Kjell2
    Tihi skrev 2015-05-25 16:01:35 följande:

Nej, det finns ingen magisk gräns.
  • Anonym (Kostrådgivare)

max 10% av dagsintaget (kcal) är riktlinjen, men det har nog varit prat om att sänka det till 5%. 

• Anonym (slv)

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör MAX 10% av energin komma från tillsatt socker, får man i sig mer än det blir det svårare att få i sig den näring som behövs i form av vitaminer och mineraler samt att man får för mycket energi. 10 % av energin motsvarar ca 50-75 gram tillsatt socker per dag.

• Tihi
    Anonym (Kostrådgivare) skrev 2015-05-25 16:10:22 följande:
    max 10% av dagsintaget (kcal) är riktlinjen, men det har nog varit prat om att sänka det till 5%. 
    Så på 2000 kalorier så högst 200 gram eller ännu hellre 100 gram. Tack för svaret då har jag något att gå på.
  • sportpappa

Det finns ingen fast gräns utan det beror på.
    Om du springer så kan du lätt göra av med 1000 kcal/timme.
    100 g strösocker innehåller runt 400 kcal.

Om du springer ett maraton per dag så bör du kunna trycka i dig 1 kg strösocker per dag utan att gå upp i vikt.

• Presens

WHO:s tidigare rekommendationer av socker inte innebar ungefär 50 gram socker per dag för kvinnor och 75 gram för män, och det är samma begränsningar som Livsmedelsverket  fortsättningsvis rekommenderar.

Men nu vill WHO helst att det dagliga sockerintaget halveras till 5 procent. Det motsvarar ungefär 6 teskedar socker eller 25 gram. Det är mindre än en burk med läsk som innehåller ungefär 35 gram socker. (källa: Expressen - Hälsoliv)

Svar på tråden Hur mycket socker är för mycket per dag?