• Anonym (Anna S)

    Visa sig naken inför bonusbarn?

    Min man har från ett tidigare äktenskap en son som är 8 år. Själv har jag aldrig haft några barn så har lite erfarenhet... men jag kommer jättebra överrens med min bonusson. För inte så länge sedan flyttade vi ihop till en gemensam bostad. Nu undrar jag hur ni som bonusförläldrar förhåller er till att tillfälligt eller naturligt visa er delvis eller helt nakna inför era bonusbarn? Som t ex när ni byter om, kommer ut från duschen etc... Brukar ni inte bry er så mycket om det, eller visar ni er aldrig helt nakna? Han är ju fortfarande ett barn så han bryr sig nog själv inte om det, men eftersom jag inte är hans biologiska mamma så undrar jag vad som är bäst?
     
    T ex så hade jag tänkt ta med honom till simhallen i helgen för han älskar att bada och det är särskilt där ja undrar hur jag ska hantera det när vi ska byta om och duscha o så... 
  • Svar på tråden Visa sig naken inför bonusbarn?
  • Anonym (Anna S)
    Anonym (Ph) skrev 2015-05-28 09:44:52 följande:
    Gud så dumt när nu äntligen en bonusmamma vill engagera sig och göra något tillsammans med barnet är väl bara det positivt.
    Det är ju något som framförallt barnet vinner på, ju fler kärleksfulla vuxna det finns runt ett barn desto bättre för barnet.
    Den där attityden är helt kontraproduktiv om du vill ditt barns bästa.
    Tack! Bra skrivet! Det är så jag tänker också! Glad
  • Brumma
    tankfull skrev 2015-05-28 08:36:20 följande:

    Det finns en medelväg också, där man inte engagerar sig på alla plan som om barnen är ens egna och heller inte låter bli att engagera sig alls.

    Jag var sk.bonusmamma (fast kallade mig för det namn jag ju faktiskt har) i 8 års tid och såhär i efterhand kan jag tycka att jag gick ut för hårt i min önskan att engagera mig - det blev lite arbetsamt då jag skapat för höga förväntningar och pappan tyvärr lämnade över i stort sett allt till mig. Barnen älskade mig men det blev kvävande och krävande.

    Barn som har föräldrar kan ha en jättefin relation till andra vuxna också, men jag tror att en del "bonusmammor" vill för mycket och har svårt med gränser i början av en relation. Särskilt kvinnor som själva inte har barn men som vill skaffa det med mannen de träffat - som har barn sen innan. Skulle jag träffat en man med barn idag så hade jag legat lågt och varit försiktig med att skapa höga förväntningar på mig. Det får hellre växa fram en bra relation lite långsamt.

    Jag hyser också en större respekt och medkänsla med barnens mamma som kanske inte alltid tycker det är bara jättekul att en annan kvinna mer eller mindre adopterar hennes barn. Återigen, det finns en medelväg. Sen har alla olika situationer som kräver olika medelvägar också.


    Självklart finns det en medelväg. Faktum är att det finns lika många sätt att förhålla sig som det finns "bonusrelationer "....

    Och jag kan tycka att det är upp till de inblandade i just den familjen att bestämma. Och nej, med det menar jag inte att den andra föräldern kan vara med och bestämma vilken roll man får/tar.

    Om TS vill vara engagerad och barnet och hennes sambo är med på det - dvs att alla i deras familj är nöjda, finner jag ingen anledning att hon inte kan vara med och stötta barnet att bli mer självsäkert (vilket inlägget jag svarade på handlade om).
  • tankfull
    Brumma skrev 2015-05-28 10:49:48 följande:
    Självklart finns det en medelväg. Faktum är att det finns lika många sätt att förhålla sig som det finns "bonusrelationer "....

    Och jag kan tycka att det är upp till de inblandade i just den familjen att bestämma. Och nej, med det menar jag inte att den andra föräldern kan vara med och bestämma vilken roll man får/tar.

    Om TS vill vara engagerad och barnet och hennes sambo är med på det - dvs att alla i deras familj är nöjda, finner jag ingen anledning att hon inte kan vara med och stötta barnet att bli mer självsäkert (vilket inlägget jag svarade på handlade om).
    Jag har förstått det som att TS är lite osäker på hur hon ska förhålla sig till barnet i hennes relativt nya roll som "bonusmamma" och att hon inte har en jättebra och nära relation till barnets mamma vilket gör att hon funderar över sin egen närhet/nakenhet inför barnet. Och där har jag bara försökt säga att jag själv, liksom en del andra, försatte mig i en situation där engagemanget blev något för stort för att orka med i längden. Mitt förslag är då att gå på lite lagom till en början innan man känner varandra ordentligt och även känner sina egna gränser/begränsningar.
  • Drottningen70
    Anonym (Anna S) skrev 2015-05-27 23:19:40 följande:

    Om vi skulle gå till badhuset så skulle vi gå på en tid då där inte var så mycket folk, kanske tidigt på morgonen. Då är risken att stöta ihop med en jämnårig mycket liten. Jag skulle också se till att han inte tittar på andra när han är där och jag vet att han kommer lyda det. Duscharna har dessutom väggar emellan sig och han har badlakanet om sig tills vi ska duscha som vi gör snabbt. Så när jag tänker efter så tycker jag det låter som en petitess att argumentera om eller?


    Nej det är inte en petitess. Kan faktiskt vara en katastrof för nån flicka ni kan stöta på. Och det har jag egna erfarenheter av. Tycker snarare att det är en petitess att han får vänta nån vecka med badhuset till pappa kan följa med.
    Sd
  • Brumma
    tankfull skrev 2015-05-28 11:17:34 följande:

    Jag har förstått det som att TS är lite osäker på hur hon ska förhålla sig till barnet i hennes relativt nya roll som "bonusmamma" och att hon inte har en jättebra och nära relation till barnets mamma vilket gör att hon funderar över sin egen närhet/nakenhet inför barnet. Och där har jag bara försökt säga att jag själv, liksom en del andra, försatte mig i en situation där engagemanget blev något för stort för att orka med i längden. Mitt förslag är då att gå på lite lagom till en början innan man känner varandra ordentligt och även känner sina egna gränser/begränsningar.


    Jo, och det är ett bra råd.

    Dock - inlägget jag skrev var svar på ett inlägg till TS med orden "låt mamma o pappa sköta det" typ.. Gällande att hjälpa pojken att bli lite mer säker och våga mer. Ngt som ALLA nära vuxna i ett barns liv borde stötta barnet i och inte enbart föräldrarna. SPECIELLT inte när man bor ned barnet ifråga och har en nära och fin relation - vilket ju är fallet med TS och hennes bonus.

    Jag uppfattar inte överhuvudtaget som om TS ickerelation till barnets mamma har med saken att göra överhuvudtaget förutom att hon inte vet hur barnet är uppfostrat från mammans sida gällande nakenhet.
  • Brumma
    Anonym (Anna S) skrev 2015-05-28 09:52:01 följande:

    Jag håller helt med i ditt tankesätt! Att säga att han inte ska titta på någon är ju fel. Snarare är det ju att han inte ska stirra på någon så de känner sig obekväma. Och ja vi följer ju reglerna badhuset har, så då är det ju upp till de andra att veta om reglerna och att där kan finnas en pojke där...


    I de flesta badhus jag varit i har det dessutom stått en skylt som meddelar att det arbetar både kvinnlig och manlig personal där och att det därför kan vara manlig personal i damernas omklädningsrum vid enstaka tillfällen...
  • Anonym (Anna S)
    tankfull skrev 2015-05-28 11:17:34 följande:
    Jag har förstått det som att TS är lite osäker på hur hon ska förhålla sig till barnet i hennes relativt nya roll som "bonusmamma" och att hon inte har en jättebra och nära relation till barnets mamma vilket gör att hon funderar över sin egen närhet/nakenhet inför barnet. Och där har jag bara försökt säga att jag själv, liksom en del andra, försatte mig i en situation där engagemanget blev något för stort för att orka med i längden. Mitt förslag är då att gå på lite lagom till en början innan man känner varandra ordentligt och även känner sina egna gränser/begränsningar.
    Ja precis... Min relation till hans riktiga mamma är inte jättebra nej (vilket säkert också är vanligt när man är hans nya fru) och önskar den vore bättre och att vi kunde prata bättre men det är inte så lätt tyvärr... Jag tycker jag har en bra relation till min bonusson, och att han trivs med mig det märker jag.

    Frågan om nakenhet inför bonussonen kan ju vara extra känslig... Jag har min uppväxt med att mina föräldrar inte skylde sig när de bytte om eller duschade, de gjorde ingen stor grej av det och därmed har jag också kännt att vara naken inför någon annan på ett naturligt sätt (som dusch och ombyte) inte är något att bry sig om. Jag tor att det är ett sunt sätt att uppfostras på. Den nakna människokroppen är ju inte i sig något sexuellt, det är snarare när man tänker sig att det ska vara något sexuellt som det blir det. Ja så resonerar jag! Glad Det jag inte vet som ny  bonusmamma är om jag ska uppfostra honom på det sättet jag tycker är bäst (som kanske inte är normen? det har ju varit kommentarer här som gjorde en koppling till sex och pedofili utifrån vad jag skrev Rynkar på näsan) eller om jag inte har den rätten som bonusmamma. Och jag menar inte att strippa runt naken inför honom såklart, men som t ex på ett badhus där man behöver visa sig naken.  Det jag vill ha är egentligen en diskussion kring det och höra andras åsikter (vilket jag fått men som spårat ut lite Flört). 
  • Anonym (B)
    Drottningen70 skrev 2015-05-27 22:35:41 följande:
    Hindren som har tagits upp i tråden har mycket lite att göra med nakenheten mellan TS och bonusen att göra, utan handlar mest om att flickor i samma ålder kanske skulle finna det

    Mycket obehagligt att nakna springa ihop med en lika naken kille i sitt omklädningsrum som de ska kunna känna sig trygga i och då i sin tur blir hindrade att gå på badhuset framöver. Låter riktigt egoistiskt att bara ställa sig över hur andra kan tänkas må, bara för att ETT barn tydligen bara måste till badhuset just den dagen då pappa inte kan följa med. Sjukt ego.
    Det bästa vore ju att vänta tills pappan kan följa med honom till badhuset.

    Sen tycker jag att det är upp till pappan och biologiska mamman att ta tag i sonens rädsla,då dom förmodligen känner honom allra bäst.


  • Brumma
    Anonym (Anna S) skrev 2015-05-28 12:50:48 följande:

    Ja precis... Min relation till hans riktiga mamma är inte jättebra nej (vilket säkert också är vanligt när man är hans nya fru) och önskar den vore bättre och att vi kunde prata bättre men det är inte så lätt tyvärr... Jag tycker jag har en bra relation till min bonusson, och att han trivs med mig det märker jag.

    Frågan om nakenhet inför bonussonen kan ju vara extra känslig... Jag har min uppväxt med att mina föräldrar inte skylde sig när de bytte om eller duschade, de gjorde ingen stor grej av det och därmed har jag också kännt att vara naken inför någon annan på ett naturligt sätt (som dusch och ombyte) inte är något att bry sig om. Jag tor att det är ett sunt sätt att uppfostras på. Den nakna människokroppen är ju inte i sig något sexuellt, det är snarare när man tänker sig att det ska vara något sexuellt som det blir det. Ja så resonerar jag!  Det jag inte vet som ny  bonusmamma är om jag ska uppfostra honom på det sättet jag tycker är bäst (som kanske inte är normen? det har ju varit kommentarer här som gjorde en koppling till sex och pedofili utifrån vad jag skrev ) eller om jag inte har den rätten som bonusmamma. Och jag menar inte att strippa runt naken inför honom såklart, men som t ex på ett badhus där man behöver visa sig naken.  Det jag vill ha är egentligen en diskussion kring det och höra andras åsikter (vilket jag fått men som spårat ut lite ). 


    Jag tycker nog att du och pappan borde prata om din roll angående uppfostran. .. Det är inte alltid säkert att pappan o mamman har samma tanke runt uppfostran (en del av anledningen att man separerat kanske - man har olika sätt att se på livet) och det är ändå pappan du lever med. Så jag tycker väl inte att du skall uppfostra honom på det sätt du tycker är bäst utan på det sätt du och pappan gemensamt vill uppfostra i ert hem.
  • Anonym (Anna S)
    Brumma skrev 2015-05-28 13:03:59 följande:
    Jag tycker nog att du och pappan borde prata om din roll angående uppfostran. .. Det är inte alltid säkert att pappan o mamman har samma tanke runt uppfostran (en del av anledningen att man separerat kanske - man har olika sätt att se på livet) och det är ändå pappan du lever med. Så jag tycker väl inte att du skall uppfostra honom på det sätt du tycker är bäst utan på det sätt du och pappan gemensamt vill uppfostra i ert hem.
    Vi har inte pratat specifikt om det... men han har heller aldrig yttrat sig om det och ärligt talat tror jag inte han bryr sig så mycket om det. Han och sonen badar ju ibland ihop (inte så ofta nu längre), så aspekten om nakenhet från hans sida tror jag är ganska öppen.
Svar på tråden Visa sig naken inför bonusbarn?