• Anonym (osäker)

Antabus - när kan jag dricka?

Har mått dåligt psykiskt under några år och gått hos psykolog. Har självmedicinerat med alkohol sedan 2009 när jag separerade med exet. Ofta fått ångest när jag druckit och dan efter. Ofta druckit ensam och mitt i veckorna.
    Har testat två antideppmediciner som jag inte tyckte gav något (kanske pga att jag drack alkohol, dock är det inget som min psykolog sagt något om).

Förra hösten kontaktade jag läkare ang min dåliga nattsömn. Vi kom snabbt in på alkoholen och jag hade då under ett halvår skrivit upp vilka dagar jag druckit och det var mer eller mindre varannan dag i över ett halvårs tid (säkert såg de lika ut innan jag började anteckna åxå). Han nämnde antabus och att jag kanske borde testa det så det gjorde jag. Har ätit det sen i september nu, alltså 8 månader, måndag onsdag och fredag.

Första tiden var jobbig men det gick snabbt över. Mindre stress inför helgerna då man slapp tänka på att gå på bolaget. Bättre nattsömn. Bättre mående helt enkelt. Dock har jag känt att jag nog inte vill va nykterist resten av livet.

Nu avslutade jag behandlingen för 2 veckor sen. Åker till Turkiet imorron sista maj å kände att jag vill kunna njuta av nån öl då, och på egen hand testa om mitt tänk ang alkohol har blivit mer sunt.
    Är det någon fara för mig att dricka nån öl på semestern?

• Svar på tråden Antabus - när kan jag dricka?
  • Anonym (?)

Det ska inte vara nån fara med tanke på antabusen. Om du tror att du har kontroll över drickandet så visst. Men kör du en fyllekväll så kommer ångesten som ett brev på posten - är det värt det?

• Anonym (osäker)
    Anonym (?) skrev 2015-05-30 11:32:14 följande:

Det ska inte vara nån fara med tanke på antabusen. Om du tror att du har kontroll över drickandet så visst. Men kör du en fyllekväll så kommer ångesten som ett brev på posten - är det värt det?

Det är kontrollen jag vill testa på egen hand nu. Känner att mitt tänk ändrats under den här tiden. Och jag vill kunna ha en sund inställning till alkohol.
    Nu kommer det inte bli fyllekvällar då jag åker med min 7åriga son och hans bästa kompis och hans mamma. Det handlar om att kunna avnjuta nån god kall öl :)
  • Anonym (?)
    Anonym (osäker) skrev 2015-05-30 11:37:51 följande:
    Det är kontrollen jag vill testa på egen hand nu. Känner att mitt tänk ändrats under den här tiden. Och jag vill kunna ha en sund inställning till alkohol.
    Nu kommer det inte bli fyllekvällar då jag åker med min 7åriga son och hans bästa kompis och hans mamma. Det handlar om att kunna avnjuta nån god kall öl :)
    Antabus går ju ganska fort ur kroppen, därav måste man ta den i princip varannan dag. Du har varit utan nu ett par veckor. Så visst kan du ta en öl. Njut av semestern!
  • Anonym (osäker)
    Anonym (?) skrev 2015-05-30 11:38:57 följande:
    Antabus går ju ganska fort ur kroppen, därav måste man ta den i princip varannan dag. Du har varit utan nu ett par veckor. Så visst kan du ta en öl. Njut av semestern!
    Jo det var det jag misstänkte iom att man tar medicinen så ofta.
    Tack :)
  • Sweet Sofia

Antabus brukar man ju vanligen ta varje dag. Varför har du bara tagit måndag, onsdag och fredag? Drack du lördag och söndag?

• Anonym (?)
    Sweet Sofia skrev 2015-05-31 00:29:04 följande:

Antabus brukar man ju vanligen ta varje dag. Varför har du bara tagit måndag, onsdag och fredag? Drack du lördag och söndag?

Nej, man tar det varannan dag.
  • Sweet Sofia
    Anonym (?) skrev 2015-05-31 13:00:03 följande:

Nej, man tar det varannan dag.

Har aldrig varit med om att man tar varannan dag. Men är säkert olika. De brukare jag har som har antabusbehandling tar varje dag.
  • Påven Johanna
    Sweet Sofia skrev 2015-05-31 14:28:05 följande:
    Har aldrig varit med om att man tar varannan dag. Men är säkert olika. De brukare jag har som har antabusbehandling tar varje dag.
    Det verkar inte vara olika enligt Fass i alla fall. 
    Anonym (?) skrev 2015-05-30 11:38:57 följande:
    Enligt Fass:

Tabletternas effekt byggs gradvis upp under de första 3 behandlings­dagarna. Effekten sitter sedan kvar en tid efter att du slutat ta tabletterna. En alkohol-Antabus-reaktion kan uppträda upp till 2 veckor efter din senaste Antabus-dos.
  • Sweet Sofia
    Påven Johanna skrev 2015-05-31 14:32:29 följande:

Det verkar inte vara olika enligt Fass i alla fall. Enligt Fass:

Tabletternas effekt byggs gradvis upp under de första 3 behandlings­dagarna. Effekten sitter sedan kvar en tid efter att du slutat ta tabletterna. En alkohol-Antabus-reaktion kan uppträda upp till 2 veckor efter din senaste Antabus-dos.

Enligt fass är det vanligen med 600-800mg 2 gånger per vecks eller 100-200mg dagligen.

Allt är individuellt så vill läkaren ge 300mg så kan man säkert ta det varannan dag.

Mina brukar tar 200mg dagligen. Så ja det ser olika ut beroende på styrka.
  • Påven Johanna
    Sweet Sofia skrev 2015-05-31 14:46:21 följande:
    Enligt fass är det vanligen med 600-800mg 2 gånger per vecks eller 100-200mg dagligen.

Allt är individuellt så vill läkaren ge 300mg så kan man säkert ta det varannan dag.

Mina brukar tar 200mg dagligen. Så ja det ser olika ut beroende på styrka.
    Vad bra att du kan utläsa text i Fass.
  • Sweet Sofia
    Påven Johanna skrev 2015-05-31 14:55:08 följande:

Vad bra att du kan utläsa text i Fass.

Ja, varför skulle jag inte kunna göra det? I mitt jobb ingår att kunna läsa Felleskatalogen (norska motsvarigheten till Fass). Använder både Felleskatalogen och Fass mycket i jobbet som de flesta ssk/spl gör.

Däremot verkar du ha svårigheter med att läsa allt i fass...
  • Anonym (P1)

Försök att inte dricka så mycket eller inte alls.
    Jag själv vill ibland dricka en öl till maten då det äts mycket bra kött och jag brukar ta en alkoholfri öl det tar ett tag att vänja sig vid smaken men funkar lika bra.

• Anonym (antabus)
    Sweet Sofia skrev 2015-05-31 00:29:04 följande:

Va? Då skulle jag inte kunna jobba eller leva öht. Jag tar 200 mg 2 ggr i veckan och tycker även det är MYCKET!

Hur skulle ts kunnat dricka lör och sön om ts tog antabus på fredagen? Vilken knäpp fråga!
  • Anonym (alkis)

Varför går du på antabus öht när du absolut vill fortsätta dricka? Vad är mening med det då?

• blackflagIIII

Hej, Har tagit antabus endast 1 gång och det var 4 dagar sen.. Kan jag dricka Idag eller kommer jag bli sjuk?

• Anonym (antabus)
    Anonym (alkis) skrev 2015-06-05 12:59:51 följande:

Varför går du på antabus öht när du absolut vill fortsätta dricka? Vad är mening med det då?

Finns ju många anledningar till det, exempelvis att man antingen vill dra ner på alkoholen en period eller har någon omkring sig som "tvingar" en att ta antabus.
  • Anonym (antabus)
    blackflagIIII skrev 2015-09-01 20:04:47 följande:

Hej, Har tagit antabus endast 1 gång och det var 4 dagar sen.. Kan jag dricka Idag eller kommer jag bli sjuk?

Kommer förmodligen gå bra, men börja försiktigt och vänta en halvtimme så vet du säkert sen.
  • Anonym (antabus)
    Anonym (osäker) skrev 2015-05-30 11:37:51 följande:

Hur gick det för dig?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (antabus) skrev 2015-09-02 08:44:51 följande:

Hur gick det för dig?
    Det gick bra till en början. Drack med måtta under min utlandsvistelse. Ingen ångest öht.
    Kom hem och såg fram emot att börja träna och sköta alkoholen.. men åkte på en förkylning med feber som inte ville ge med sig så träningen blev lidande, och träningen har tidigare hjälpt mig att dricka mindre. Så hamnade i en rejäl svacka och började tröstdricka och det var svårt att bryta vanorna. Så nu kör jag antabus ett tag igen.
  • klyban
    Anonym (P1) skrev 2015-05-31 15:19:03 följande:
    Försök att inte dricka så mycket eller inte alls.
    Jag själv vill ibland dricka en öl till maten då det äts mycket bra kött och jag brukar ta en alkoholfri öl det tar ett tag att vänja sig vid smaken men funkar lika bra.

Det finns en öl som verkligen smakar öl och inte läsk med ölsmak.
    Och det är Clausterhaler.
    Drack såna efter akut OP och avhållsamhet helt från alkohol i 3 månader.
    pga återhämtning av kroppen var ett måste.

Och måste säga de är tom riktigt goda.
    Dock dyra, kostar nog 10:- en flaska.
    Drick dock aldrig en sådan efter du druckit alkohol, för då smakar dom super konstigt.

Svar på tråden Antabus - när kan jag dricka?