• Anonym (PP)

Varför får man bara Atarax utskrivet?

Jag har mått väldigt dåligt i perioder sedan jag var femton, är 22 nu. Har testat Cipralex, Citalopram och Sertralin men inte märkt av någon effekt. 
    Jag har mycket stark ångest som gör min vardag svår. Jag har knappt några vänner kvar, jag vågar nästan inte gå ut och jag har hoppat av gymnasiet flera ggr pga ångesten. Jag har varit hos olika läkare på VC men de vill inte skriva ut något annat än Atarax, som inte gör NÅGONTING: Jag vet INGEN som har blivit hjälpt av Atarax.
    Sist jag var hos läkaren och bad om något starkare SÄNKTE hon dosen och skrev ut 10 mg istället för 25 mg.

Hur stark ångest måste man ha för att få hjälp? Tror de inte på att jag har ångest? Jag har berättat att jag nästan hängde mig en gång när det var som värst. Jag hade fixat rep och hade till och med klättrat upp i trädet, men jag fick ett sms av min mamma när jag satt där uppe, så jag kunde inte fullfölja det. Men jag vill fortfarande dö varje dag, och det sa jag till läkarna.
    Jag orkar inte mer, jag måste få hjälp men jag vet inte HUR. Snälla hjälp. 

• Svar på tråden Varför får man bara Atarax utskrivet?
  • Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 18:34:17 följande:

Tråkigt att höra. Jag blir också sömnig av Atarax, det är bra på kvällen men inte när man går i skolan. Och det är då jag behöver ångestdämpande som mest.

Jag går i skolan, men har väldigt hög frånvaro då jag ofta inte klarar av att gå dit. Sen är jag hemma mycket. Försöker gå ut och gå, men det blir mest tidigt på morgonen när ingen annan är vaken. Vet att motion är bra.

Jag har ju redan pratat med psykologer och testat KBT. Men ingenting hjälper. Sertralin har jag tagit i ca 3 månader, men jag mår inte bättre än innan. Har inte gråtit en enda gång på tre månader, men jag känner mig ledsen nästan hela tiden.

Vad är det som orsakar ångesten i skolan? Vad är det som är jobbigt?
  • Anonym (PP)
    Anonym (Beroende istället?) skrev 2015-06-01 18:35:23 följande:
    Nej, jag är läkare, gör en ST i psykiatri, aldrig haft ångest. Men har behandlat många med ångest! Hoppas att mina svar hjälper! :)
    Ja, absolut. Uppskattar det väldigt mycket.
    Men vad gör man om man inte kan vänta på en tid hos vårdcentralen? Jag orkar liksom inte finnas längre känns det som. Ingenting är roligt längre. 
  • Anonym (PP)
    Anonym (Love) skrev 2015-06-01 18:42:21 följande:
    Vad är det som orsakar ångesten i skolan? Vad är det som är jobbigt?
    Många olika saker. Det är folk överallt, man får inte vara ensam någonstans. Jag får ångest av mitt utseende. Får ångest av att jag inte vågar prata. Får ångest av att min hjärna blir helt tom när det är min tur att svara på någon fråga. Bland annat. Får ångest av att finnas helt enkelt. 
  • Anonym (**)

Jag gick i väggen o slutade sova och bara grät!

Jag fick Atarax som insomningstablett.

läkaren sa att det var en gammal allergimedicin som hade som biverkning att folk somnade av den!

Så därför användes den som insomningstablett nu.

Tyvärr blev jag "immun" mot den.

Fick Citolaperam mot alla tårar som inte gick att stänga av.

Den tabletten äter jag än, 6 mån senare...men Atarxen gav jag upp.

Började ist äta magnesium på kvällen och det funkar bra + att det slutat krypa i benen :)

• Anonym (Love)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-06-01 18:41:14 följande:

Det är fantastiskt att du blivit hjälpt av Atarax. Det jag reagerade på var att du sa att du gått till jobbet trots dödsångest, jag tror ABSOLUT du haft ångest, det vill jag inte förringa, MEN, det är skillnad på ångest och ångest. Viss typ av ångest kan man inte stänga av, det är inte bara att ta sig till jobbet och härda ut. Ångest kan lamslå än totalt. När jag har ångest kommer jag inte upp ur sängen. Skulle det börja brinna skulle jag brinna inne. Atarax i all ära, men det är bara antihistaminer, tror jag tagit 500 mg utan att ens känna av det. När jag har ångest, så tar jag 50-100 mg stesolid. Då blir jag lite seg. Kan nämnas att jag är en liten tjej på 45 kg. Ångest är livsfarligt och tyvärr går den inte alltid över.........

Jag har inte sagt att jag har blivit hjälpt av atarax, har bara sagt att det det fungerar. Jag tänker inte sitta här och bli ifrågasatt, det är inte vad den här tråden handlar om. Du känner inte mig och du vet inte vad jag har upplevt. Vi fungerar alla olika. Men visst, jag skulle nog ta mig ur ett brinnande hus även om jag hade väldigt stark ångest och det tror jag du också skulle göra eftersom människan har en väldigt stark överlevnadsinstinkt i sådana situationer. Men jag känner inte dig och vet inte vad du har gått igenom, så vem är jag att uttala mig.
  • Anonym (PP)
    Anonym (**) skrev 2015-06-01 18:55:32 följande:
    Jag gick i väggen o slutade sova och bara grät!

Jag fick Atarax som insomningstablett.
    läkaren sa att det var en gammal allergimedicin som hade som biverkning att folk somnade av den!
    Så därför användes den som insomningstablett nu.

Tyvärr blev jag "immun" mot den.

Fick Citolaperam mot alla tårar som inte gick att stänga av.
    Den tabletten äter jag än, 6 mån senare...men Atarxen gav jag upp.
    Började ist äta magnesium på kvällen och det funkar bra + att det slutat krypa i benen :)
    Mår du bättre nu då?
    Magnesium har jag också testat, läste att det skulle vara muskelavslappnande och eftersom jag alltid är spänd och har huvudvärk tänkte jag att det kanske skulle fungera, men icke. :(
  • Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 18:54:46 följande:

Många olika saker. Det är folk överallt, man får inte vara ensam någonstans. Jag får ångest av mitt utseende. Får ångest av att jag inte vågar prata. Får ångest av att min hjärna blir helt tom när det är min tur att svara på någon fråga. Bland annat. Får ångest av att finnas helt enkelt. 

Har du pratat med dina lärare om hur du känner? Lärare vill att du ska lyckas och må bra i skolan. Någon av dom kanske har en lösning på hur du ska känna dig mer bekväm i skolan.
  • Anonym (Beroende istället?)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 18:51:59 följande:

Ja, absolut. Uppskattar det väldigt mycket.

Men vad gör man om man inte kan vänta på en tid hos vårdcentralen? Jag orkar liksom inte finnas längre känns det som. Ingenting är roligt längre. 

Nu får du ett tråkigt svar, men jag rekommenderar att du väntar på din tid oavsett vad. På psykakuten kan de inte lösa ditt problem. När du kommer hem från vc har de heller inte löst ditt problem. Jag skulle ljuga om jag sa att det finns en lösning som du inte vet om. Med det menar jag att du behöver hjälp, och att ångest är något man kan göra något åt, men det tar den tid det tar och det finns ingen quick fix. Ett besök hos en terapeut har inte tagit bort ångesten. Första pillret antidepressiva eller ångestdämpande har inte tagit bort ångesten. Jag vill verkligen inte ljuga för dig, det är ett helvetes arbete, och när folk säger att något måste hända NU så kan man tyvärr bara svara att ångest inte låter sig behandlas effektivt på kort tid.

Alltså - håll ut. Kom ihåg att det inte är farligt. Kom ihåg att det faktiskt är en diagnos man kan bli frisk ifrån, motsatt tex schizofreni. Om det verkligen ramlar, så försök med psykakuten. Jag har pratat med många där som kommer med ångest. Jag kan bara inte hjälpa dem effektivt där och då. Det betyder inte att man inte kan åka dit och prata med någon.
  • Anonym (Beroende istället?)

Bara för säkerhets skull: skrev precis att man inte kan bli frisk från schizofreni. Jag högg i med en diagnos som ofta är kronisk. Sen kom jag på att man faktiskt kan bli friskförklarad från schizofreni. My bad.

• Anonym (PP)
    Anonym (Beroende istället?) skrev 2015-06-01 19:13:14 följande:
    Nu får du ett tråkigt svar, men jag rekommenderar att du väntar på din tid oavsett vad. På psykakuten kan de inte lösa ditt problem. När du kommer hem från vc har de heller inte löst ditt problem. Jag skulle ljuga om jag sa att det finns en lösning som du inte vet om. Med det menar jag att du behöver hjälp, och att ångest är något man kan göra något åt, men det tar den tid det tar och det finns ingen quick fix. Ett besök hos en terapeut har inte tagit bort ångesten. Första pillret antidepressiva eller ångestdämpande har inte tagit bort ångesten. Jag vill verkligen inte ljuga för dig, det är ett helvetes arbete, och när folk säger att något måste hända NU så kan man tyvärr bara svara att ångest inte låter sig behandlas effektivt på kort tid.
    Alltså - håll ut. Kom ihåg att det inte är farligt. Kom ihåg att det faktiskt är en diagnos man kan bli frisk ifrån, motsatt tex schizofreni. Om det verkligen ramlar, så försök med psykakuten. Jag har pratat med många där som kommer med ångest. Jag kan bara inte hjälpa dem effektivt där och då. Det betyder inte att man inte kan åka dit och prata med någon.
    Klart det inte är farligt. Men jobbigt är det ju. Plus att det är mer än bara ångest. 
    Men om det blir så jobbigt att jag inte orkar längre får jag kanske försöka ta mig till psykakuten. Skulle nästan kunna behöva lite miljöombyte... 
Svar på tråden Varför får man bara Atarax utskrivet?