• Anonym (PP)

Varför får man bara Atarax utskrivet?

Jag har mått väldigt dåligt i perioder sedan jag var femton, är 22 nu. Har testat Cipralex, Citalopram och Sertralin men inte märkt av någon effekt. 
    Jag har mycket stark ångest som gör min vardag svår. Jag har knappt några vänner kvar, jag vågar nästan inte gå ut och jag har hoppat av gymnasiet flera ggr pga ångesten. Jag har varit hos olika läkare på VC men de vill inte skriva ut något annat än Atarax, som inte gör NÅGONTING: Jag vet INGEN som har blivit hjälpt av Atarax.
    Sist jag var hos läkaren och bad om något starkare SÄNKTE hon dosen och skrev ut 10 mg istället för 25 mg.

Hur stark ångest måste man ha för att få hjälp? Tror de inte på att jag har ångest? Jag har berättat att jag nästan hängde mig en gång när det var som värst. Jag hade fixat rep och hade till och med klättrat upp i trädet, men jag fick ett sms av min mamma när jag satt där uppe, så jag kunde inte fullfölja det. Men jag vill fortfarande dö varje dag, och det sa jag till läkarna.
    Jag orkar inte mer, jag måste få hjälp men jag vet inte HUR. Snälla hjälp. 

• Svar på tråden Varför får man bara Atarax utskrivet?
  • Anonym (PP)
    Anonym (Beroende istället?) skrev 2015-06-01 19:15:36 följande:
    Bara för säkerhets skull: skrev precis att man inte kan bli frisk från schizofreni. Jag högg i med en diagnos som ofta är kronisk. Sen kom jag på att man faktiskt kan bli friskförklarad från schizofreni. My bad.
    Man får ju vara glad över att man inte har schizofreni iallafall! 
  • Anonym (PP)
    Anonym (Love) skrev 2015-06-01 19:08:01 följande:
    Har du pratat med dina lärare om hur du känner? Lärare vill att du ska lyckas och må bra i skolan. Någon av dom kanske har en lösning på hur du ska känna dig mer bekväm i skolan.
    Nja. Kanske när jag börjar igen, till hösten.
  • Anonym (Beroende istället?)

Vissa med ångest berättar att de tror deras sista stund har kommit, därför jag skrev att man ska komma ihåg det inte är farligt. Att hjärtat inte stannar, ungefär. Men kolla numret till psykakuten, så du har det. Besök dem om det behövs. Gå till vc och diskutera medicin och vidare behandling. Jag är helt säker på att du kommer att må mycket bättre! Om du har mist hoppet, så ska du veta att jag har en massa hopp och tro på dig!

• Anonym (Love)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 19:21:08 följande:

Nja. Kanske när jag börjar igen, till hösten.

Jag hatar att få höra det här jag kommer att säga nu, speciellt när jag mår dåligt. Men tyvärr är det bara du som kan förändra din situation. Du kan visserligen använda sig av olika verktyg för att komma dit men i slutändan är det du som som måste ta första steget.

Prata med dina lärare, säg hur du mår och hur det påverkar dig och din skolgång.
  • Anonym (**)
    Anonym (PP) skrev 2015-06-01 19:00:58 följande:

Mår du bättre nu då?

Magnesium har jag också testat, läste att det skulle vara muskelavslappnande och eftersom jag alltid är spänd och har huvudvärk tänkte jag att det kanske skulle fungera, men icke. :(

Mår iaf bättre!

Slutat gråta o äntligen börjat jobba 25%

Äter 2000 mg av magnesium varje kväll.

I slutet innan allt brakade, och väldigt lång tid efter jag blev sjukskriven, hade jag oerhörd huvudvärk och SÅ ont i käkarna och bakom öronen pga att jag var så spänd att jag bet ihop tänderna o "sög" vaccum i munnen...fick knappt loss tungan från gommen när jag vaknade.

Gick runt hela dagarna också och spände mig nåt galet.

köpte en "gör din egen tandskena" på apoteket för 100 lappen som jag hade ett bra tag (både dag o natt) tills den där jobbiga vanan gick över lite.

Nu har jag inte haft ångest som du (inte långvarig iaf) utan allt detta blev pga stress på jobbet och en salig blandning av dag o nattjobb...men jo jag mår mycket bättre nu och är galet tacksam att jag träffade läkare som genast tog mig på allvar. Bara det gjorde saker bättre. Att nån såg att det faktiskt var nåt fel på mig ;)
  • Anonym (b)
    Anonym (PP) skrev 2015-05-31 13:52:29 följande:
    Jag har försökt med allt. ALLT. Jag behöver något starkare om jag ska fortsätta leva, det börjar bli outhärdligt.
    Det kan finnas andra kombinationer av mediciner som hjälper dig.

Jag har tagit alla sorter i stort sett, och visst blir jag kortsiktigt hjälpt av narkotikaklassade mediciner, men jag blir även beroende av dem och tolerant mot dem. efter ett tag slutar de fungera för jag behöver höja dosen, och höja dosen, och höja dosen.

trots detta får jag alltid vad jag vill utskrivet, men jag är lite av ett hopplöst fall, och det tror jag inte att du är. Har du psykolog? Någon aning om varför du mår så dåligt? (jag tycker du borde vara inlagd)
  • Anonym (hej)
    Anonym (**) skrev 2015-06-01 19:51:53 följande:
    Mår iaf bättre!

Slutat gråta o äntligen börjat jobba 25%

Äter 2000 mg av magnesium varje kväll.

I slutet innan allt brakade, och väldigt lång tid efter jag blev sjukskriven, hade jag oerhörd huvudvärk och SÅ ont i käkarna och bakom öronen pga att jag var så spänd att jag bet ihop tänderna o "sög" vaccum i munnen...fick knappt loss tungan från gommen när jag vaknade.

Gick runt hela dagarna också och spände mig nåt galet.

köpte en "gör din egen tandskena" på apoteket för 100 lappen som jag hade ett bra tag (både dag o natt) tills den där jobbiga vanan gick över lite.

Nu har jag inte haft ångest som du (inte långvarig iaf) utan allt detta blev pga stress på jobbet och en salig blandning av dag o nattjobb...men jo jag mår mycket bättre nu och är galet tacksam att jag träffade läkare som genast tog mig på allvar. Bara det gjorde saker bättre. Att nån såg att det faktiskt var nåt fel på mig ;)
    2000 mg magnesium?
    Blir du inte dålig i magen av så hög dos?
    Jag äter 600 mg magnesium per dag och tycker att jag sover bättre och att ångesten minskat.

Atarax är ju en skitmedicin, tog 10 st på samma kvällen en gång, hände inte ett skit och så finns det dom som däckar av en halv tablett.

• Anonym (Tips)

Det finns flera andra mediciner som är starkare men inte beroendeframkallande, exempelvis:

*Legrigan

*Alimemazin

*Theralen

Men bäst är om du kan få något långtidsverkande. Du nämnde att du testat Cipralex, det finns gott om andra antidepressiva mediciner och ibland får man testa fler innan man hittar något som fungerar. Vire jag dig skulle jag ta upp det med din läkare. Det finns också SNRI mediciner, det är fler biverkningar än SSRI, men kanske värt att prova.

Vad för terapi har du testat? Medicin kan funka jättebra för att man ska orka gå i terapi eller för att man helt enkelt inte ska ta livet av sig, men du måste göra något åt roten till dina problem och då är det terapi som gäller.

• Anonym (TS)

Ts här, får tydligen inte skriva anonymt längre, så jag gjorde ett nytt konto...
    Fick för mig att ta en massa lergigan i natt så jag har legat och trott att jag kommer dö hela natten. Sedan tog jag några atarax och då spydde jag. Har sjukt ont i huvudet nu, vill sova men kan inte.
    Ringde till vårdcentralen men jag fick ingen tid. Orkar knappt längre.

• Anonym (TS)

Det skulle vara skönt att bli inlagd men jag har djur som jag måste ta hand om. Därför är det inget alternativ.

• Anonym (The Joggerjunky)

Den absolut bästa medicinen mot ångest är att motionera! Börja med styrketräning eller jogging/löpning. Jag vet att det är svårt att få tummen ur när man mår sådär, och precis som medicin är träning beroendeframkallande eftersom det framkallar ett belöningshormon i hjärnan. Men du får något positivt ut av det och skapar goda vanor istället för dåliga!! Medicin är lite svårare att sätta ut än motion. Det finns tyvärr inga mediciner som botar ångest och det gör inte motion heller, men en joggingtur på ett par kilometer dämpar ångesten lika bra som de bästa ångestmedicin och varar flera timmar. Atarax är skit jag håller med! Man blir trött som skam i två dagar, den enda medicin som tagit bort min ångest är stesolid och då har jag provat allt. Men jag blev jättesjuk när jag skulle sluta med den, som värsta pundaren, blev psykotisk och inlagd. Idag vägrar jag äta medicin eller dricka alkohol. Jag tar en löptur när ångesten blir för jobbig.
    Kanske vi ses i spåret, ut och spring med dig nu!
    Kram

• Anonym (TS)
    Anonym (The Joggerjunky) skrev 2015-06-03 16:00:59 följande:
    Den absolut bästa medicinen mot ångest är att motionera! Börja med styrketräning eller jogging/löpning. Jag vet att det är svårt att få tummen ur när man mår sådär, och precis som medicin är träning beroendeframkallande eftersom det framkallar ett belöningshormon i hjärnan. Men du får något positivt ut av det och skapar goda vanor istället för dåliga!! Medicin är lite svårare att sätta ut än motion. Det finns tyvärr inga mediciner som botar ångest och det gör inte motion heller, men en joggingtur på ett par kilometer dämpar ångesten lika bra som de bästa ångestmedicin och varar flera timmar. Atarax är skit jag håller med! Man blir trött som skam i två dagar, den enda medicin som tagit bort min ångest är stesolid och då har jag provat allt. Men jag blev jättesjuk när jag skulle sluta med den, som värsta pundaren, blev psykotisk och inlagd. Idag vägrar jag äta medicin eller dricka alkohol. Jag tar en löptur när ångesten blir för jobbig.
    Kanske vi ses i spåret, ut och spring med dig nu!
    Kram
    Bra att det hjälper för dig, men jag tror inte vi har samma slags ångest. Träning har nämligen aldrig hjälpt för mig... Visserligen mår jag helt okej när jag är ute och går med hunden, men då måste det vara absolut helt folktomt. Och eftersom jag bor i stan är det nästan alltid folk överallt, förutom runt 4-5 på morgonen.
  • WorldOnFire

Jag hade velat säga en sak privat till dig TS men vet inte hur, antar det inte går när du skriver privat i tråden.

• Anonym (TS)
    WorldOnFire skrev 2015-06-03 17:22:11 följande:
    Jag hade velat säga en sak privat till dig TS men vet inte hur, antar det inte går när du skriver privat i tråden.
    Kan kanske logga in på en annan användare... vänta lite.
  • Kroken9
    WorldOnFire skrev 2015-06-03 17:22:11 följande:
    TS här. 
Svar på tråden Varför får man bara Atarax utskrivet?