Anonym (Love) skrev 2015-06-01 18:14:28 följande:
Hej!
Jag är också 22år och har länge haft både ångest och depressioner. De senaste åtta åren har jag haft fyra depressioner som varade mellan några månader och två år. Senast jag bröt ihop för att jag hade så mycket ångest var igår kväll. Tog en atarax, ångesten avtog och jag blev samtidigt väldigt sömning så jag somnade och slapp allt det där. Jag tycker att det fungerar men nej, det kommer inte magiskt ta bort all din ångest eller ta bort anledningen till din ångest. Det kommer heller inte benzo. Det är därför ingen vill skriva ut det till dig för det löser inga riktiga problem.
Jag tror du behöver se över ditt liv och förändra det. Ångestdämpande är quickfix och du behöver långsiktig förändring. Vad gör du nu om dagarna? Hur ser din livssituation ut?
Du säger att att din ångest har fått dig att hoppa av gymnasiet flera gånger och hindrar ditt liv. Hur då? Jag har gått till jobbet trots att jag har haft dödsångest(ja på riktigt) och ja man kunde se i mitt ansiktsuttryck och kroppsspråk att jag led men vet du vad? Ångest är inte farligt och tillslut går det över.
Det här är kanske varför jag har hållt mig flytande. Jag har gjort allt trots att jag har mått skit. Du behöver hjälp med att hantera det här, hur du ska hantera situationer när du får mycket ångest. Gå till läkare och få remiss till samtalshjälp. Du behöver långsiktig hjälp inte bara ett recept på SSRI(citalopram osv). När du fick SSRI hur länge tog du dom? Reglerade dom din dos? Vad menar du med att de inte fungerade? Förändringen som sker med SSRI sker inte över en natt
Tråkigt att höra. Jag blir också sömnig av Atarax, det är bra på kvällen men inte när man går i skolan. Och det är då jag behöver ångestdämpande som mest.
Jag går i skolan, men har väldigt hög frånvaro då jag ofta inte klarar av att gå dit. Sen är jag hemma mycket. Försöker gå ut och gå, men det blir mest tidigt på morgonen när ingen annan är vaken. Vet att motion är bra.
Jag har ju redan pratat med psykologer och testat KBT. Men ingenting hjälper. Sertralin har jag tagit i ca 3 månader, men jag mår inte bättre än innan. Har inte gråtit en enda gång på tre månader, men jag känner mig ledsen nästan hela tiden.