• Anonym (hjälp mig)

Hyreslägenhet stop i toan igen! nu ska du betala?

Har sedan mars flyttat in i en hyreslägenhet och där har det varit stopp i avloppet ett antal gånger och i toan

Jag har bett dem komma och kolla på toan bovärden men det har han inte gjort-

Det enda som har hänt är att det har kommit hit någon och spolat rent i avloppet men nu när detta hände igen så sa dem att jag kanske måste betala detta själv denna gången jag blev skit arg.

JA vad har jag gjort för fel?  Ni kommer ju inte och kollar på toan
    Då sa dem i luren att denna gånger blir det nogn igen räkning men nästa gång blir det nog det

hur funkar detta entligen?

MVH mig arg som attan

• Svar på tråden Hyreslägenhet stop i toan igen! nu ska du betala?
  • Anonym (hjälp mig)

Nu läste jag på deras hemsida stod det så här:

Vid jourutryckning, som har föranletts av fel som du själv har förorsakat och vid problem som inte kan bedömas som katastroffall, kan du själv bli skyldig att betala för utryckningskostnaden.

• Nyfikna72

Förvisso men regelbundna stopp i toaletten kan rimligen inte vara orsakade av dig på det viset utan det är ju nåt som sitter där och orsakar detta. Det är klart att man kan få vilken toalett som helst att bli obrukbar genom att använda otroliga mängder toapapper vid varje tillfälle men det låter ju inte så heller ?

• Anonym (hjälp mig)

Det kan ingen igår och spolade rent nu översvämningen värre än tidigare. fy nu måste jag ju ringa igen och jag ska iväg idag och kommer inte hem från sent på kvällen

kommer de inte idag vad gör man då

• Anonym (hjälp mig)

så här såg det ut och ser ut nu i morse

• Anonym (hjälp mig)

värre än igår

• Anonym (hjälp mig)

fick ett skit konstigt svar idag stoppen i toan beror på för mycket papper som har samlas i rören, tänk på det när du går på toa det är inget fel på din toa eller rören

men jouren ska filma rören idag och se om det är något men det är jag hundra på att det inte är sa vaktmästaren

öhhhh

• Anonym (snålt)

Är det en modern toalett kan den vara väldigt känslig för lite större, men ändå normalt stora, mängder papper. Använd alltid stora spolningen, och använder du extra mycket papper någon gång så spola mellan varven eller spola en eller två gånger extra när du är klar. Använder man bara små mängder vatten finns risken att pappret inte kommer så mycket längre än precis förbi kröken. Snålspolande toaletter är bra i teorin men inte alltid i praktiken...

• Phalaenopsis

Speciellt som vi inte direkt har någon vattenbrist i det här landet. Barnen i Afrika får inte mer vatten för att vi snålspolar.

• Anonym (Trolleri)

Ta en tiolitershink full med vatten och ös i det i toan.
    Det brukade jag göra när jag bodde i en lägenhet med krånglande avlopp, hjälpte för det mesta.

Det vrålade till i rören och vips var det fritt blås igen!

• BigMami

Och nästa steg kanske blir fuktskada om de låter vattnet ligga kvar sådär på golvet. Vem ska betala det då?

Verkar vara en kass hyresvärd du råkat ut för..

• Anonym (been there)

Detta hände mig, fast det var ständigt stopp/långsam avrinning i dusch/badkarsavloppet. En gång blev det helt stopp när ett badvatten skulle tömmas ut, med följden att vattnet rann ut på golvet och ner till våningen under med vattenskador blablabla. 

Mitt försäkringsbolag sa:
    Det är upp till hyresvärden att bevisa att det är jag som orsakat stoppet, genom att i princip plocka upp ett föremål som satt sig i avloppet. Kan inte hyresvärden bevisa detta, är det hyresvärden som ska stå för självrisken vid skador. 

Blir det ständigt stopp/långsam avrinning, kan det bero på gamla rör, sa försäkringsbolaget. Mycket vanligt i hus byggda före 1950-talet, om stambyte inte gjorts, då rören var smalare än vad som eg krävs nu med modernare dusch/bad/toaletter. Då bör hyresvärden utreda om man behöver byta rören eller åtgärda ett hinder någonstans i rörledningssystemet (det kan ju vara på helt annan plats i fastigheten än just i anslutning till din toalett). 

Hoppas du inte behöver betala något!

• Madmoiselle
    Anonym (hjälp mig) skrev 2015-06-03 18:11:09 följande:

Jag bor på tredje våningen

urk nu har jag väntat i ca 3 timmar och de kommer ju inte de har ju inte ens ringt de som ska spolar rent

vill inte ringa igen om hör hur det går... då måste jag ringa sos alarm och inte journummret för det har gått för lång tid nu

journummret stängs kl 16:00

urk o jag börjar få ont om tålamod nu

SOS alarm ska du absolut inte ringa! Det är till för akutfall som om någon håller på och dö eller ens hus brinner ner. Varför är det så akut för dig att de kommer nu på direkten? De jan väl komma imorgon lika gärna. Använd toaletten i tvättstugan.
  • Anonym (Trolleri)
    Madmoiselle skrev 2015-06-05 03:47:31 följande:
    SOS alarm ska du absolut inte ringa! Det är till för akutfall som om någon håller på och dö eller ens hus brinner ner. Varför är det så akut för dig att de kommer nu på direkten? De jan väl komma imorgon lika gärna. Använd toaletten i tvättstugan.
    Alla lägenheter har inte tvättstuga, t ex så ingår det tvättmaskin och tumlare hos oss. Ingen tvättstuga.
  • Anonym (lufttryck)

Jag har inte läst tråden ännu men har också problem med avloppet. För mig hjälper det att fylla vasken i köket fullt med vatten, dra ur proppen och samtidigt spola i den andra vasken samt i handfat och i toan. Det är nåt med lufttrycktet som är fel där jag bor.

Enormt frustrerande med en bovärd (hyreshus) som inte lyssnar eller förstår omfattningen av problemet. Skapar stress att inte kunna spola i toan utan problem samt jobbigt att ha besökare.

Jag beskrev det för en kompis som hade en kompis som var rörmokare att fråga om han visste på en gång vad som var fel. Fast det åtgärdade ju inte mitt problem fast jag kände mig styrkt.

Känner med dig  TS!

• BigMami
    Madmoiselle skrev 2015-06-05 03:47:31 följande:

Här där vi hyr är journummret kopplat till SOS. Men det är ju inte 112 man ringer utan ett journummer så svarar SOS.
  • Flash Gordon
    Anonym (hjälp mig) skrev 2015-06-03 15:39:46 följande:

Jag har inte gjort det. Bara kiss bajs och toapapper

Inget annat

Jag tror toan är sönder men de vill inte titta på det verkar det som ibland när jag spolar så åker inte spolkanppen upp med det samma utan den tar tid och toanrinner även om jag knappt har lagt något papper i toan när jag har kissat

Det är bara att flottören hakat upp sig. Det har ingenting att göra med att det blir stopp i avloppet.

Du får kolla med grannarna. Är det bara du som får stopp i avloppet så är det förmodligen du som gör något fel.

Är det fler i huset som drabbas så minskar risken att det är ditt fel.

Är det du som hanterar avloppet fel så får du vara beredd att stå för kostnaden. Kan bli en dyr läropeng.
Svar på tråden Hyreslägenhet stop i toan igen! nu ska du betala?