• Svar på tråden Sälja benzo?
  • Flärpen
    todo nada skrev 2015-06-05 22:35:44 följande:
    Do it, alltid kul med kvällsläsning smile1.gif
    Ska bara hitta fanskapet! håll ut!
  • Anonym (Nicke Nyfiken)

Hej! Jag vill veta hur det egentligen är. Får man ge bort t.ex imovane, citodon eller tradolan? Sälja tror jag kan hamna under narkotikabrott OM den som köper inte har recept själv på medicinen. Men hur är det egentligen? Finns det någon lag som gör mig till brottsling om jag bjuder grannen på en karta imovane och en karta tradolan? Tack för mig.

• Maria 434
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 11:38:53 följande:

Hej! Jag vill veta hur det egentligen är. Får man ge bort t.ex imovane, citodon eller tradolan? Sälja tror jag kan hamna under narkotikabrott OM den som köper inte har recept själv på medicinen. Men hur är det egentligen? Finns det någon lag som gör mig till brottsling om jag bjuder grannen på en karta imovane och en karta tradolan? Tack för mig.

Duh....
  • Anonym (Nicke Nyfiken)
    Maria 434 skrev 2016-11-10 12:47:23 följande:

Duh....

Ja? Hänvisa gärna till den lag som gäller istället för att bara skriva duh... Gissa kan alla göra.
  • Anonym (per)
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 12:48:57 följande:
    Ja? Hänvisa gärna till den lag som gäller istället för att bara skriva duh... Gissa kan alla göra.
    Du får inte ge bort dina läkemedel nej.
  • Anonym (Nicke Nyfiken)
    Anonym (per) skrev 2016-11-10 12:58:50 följande:

Du får inte ge bort dina läkemedel nej.

Enligt vilken lag?
  • Maria 434
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 13:06:36 följande:

Enligt vilken lag?

Googla

Oansvarig läkare du har som skriver ut dessa preparat helt utan koll
  • Anonym (Nicke Nyfiken)
    Maria 434 skrev 2016-11-10 13:27:15 följande:

Googla

Oansvarig läkare du har som skriver ut dessa preparat helt utan koll

Du vet alltså inte om det finns någon lag som förbjuder det? Jag är inte förvånad.

Jag? Nu svamlar du.
  • Anonym (per)
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 13:29:24 följande:
    Du vet alltså inte om det finns någon lag som förbjuder det? Jag är inte förvånad.

Jag? Nu svamlar du.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2009366-om-handel-med-lakemedel_sfs-2009-366

lakemedelsverket.se/overgripande/Lagar--regler/Svensk-lagstiftning/

Sedan är det ganska uppenbart att tråden är ett sätt att sälja benso på familjeliv. Men bara jag verkar fatta det.
  • Anonym (Nicke Nyfiken)
    Anonym (per) skrev 2016-11-10 13:39:59 följande:

www.internetmedicin.se/page.aspx

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2009366-om-handel-med-lakemedel_sfs-2009-366

lakemedelsverket.se/overgripande/Lagar--regler/Svensk-lagstiftning/

Sedan är det ganska uppenbart att tråden är ett sätt att sälja benso på familjeliv. Men bara jag verkar fatta det.

Jag frågar om att bjuda på mediciner som man har recept på. Inte sälja. Om t.ex svägerskan har ryggskott och man ger henne en karta tradolan eller ett gäng citodon. Eller om dottern inte kan sova och man bjuder på imovane. Är det olagligt och vad kan i så fall hända?
  • Anonym (per)
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 14:57:38 följande:
    Jag frågar om att bjuda på mediciner som man har recept på. Inte sälja. Om t.ex svägerskan har ryggskott och man ger henne en karta tradolan eller ett gäng citodon. Eller om dottern inte kan sova och man bjuder på imovane. Är det olagligt och vad kan i så fall hända?
    Men ffs läs lagarna. Detsamma gäller för att ge bort narkotikaklassad medicin (och annan medicin) så tillvida du inte är utbildad och har recept från läkare.

Narkotikabrott enligt 1 §
    Den som olovligen förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte, framställer narkotika som är avsedd för missbruk, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk eller bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel eller innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika gör sig skyldig till narkotikabrott enligt 1 § narkotikastrafflagen.[2] Påföljden är fängelse i högst tre år.

Har jag pushat tråden tillräckligt?
  • Anonym (Nicke Nyfiken)
    Anonym (per) skrev 2016-11-10 15:02:29 följande:

Men ffs läs lagarna. Detsamma gäller för att ge bort narkotikaklassad medicin (och annan medicin) så tillvida du inte är utbildad och har recept från läkare.

Narkotikabrott enligt 1 §

Den som olovligen förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte, framställer narkotika som är avsedd för missbruk, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk eller bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel eller innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika gör sig skyldig till narkotikabrott enligt 1 § narkotikastrafflagen.[2] Påföljden är fängelse i högst tre år.

Har jag pushat tråden tillräckligt?

Fast det där stämmer inte med att jag ger bort en karta eller att sonhustrun får några tabletter för att kunna sova.

Jag vill se vilken lag som säger att det är olagligt. Ingen ska sälja något.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Nicke Nyfiken) skrev 2016-11-10 15:15:17 följande:
    Fast det där stämmer inte med att jag ger bort en karta eller att sonhustrun får några tabletter för att kunna sova.

Jag vill se vilken lag som säger att det är olagligt. Ingen ska sälja något.
    Läkemedelsverket verkar tycka att du ska låta bli (var så god för lättläst sida):

lakemedelsverket.se/overgripande/Om-Lakemedelsverket/Lattlast-/Om-lakemedel/

"Läkemedlet är personligt

Det som läkaren sagt och skrivit om medicinen
    gäller bara för dig och vad du behöver.
    Därför kan du inte använda andras medicin
    eller ge bort din egen till någon annan som är sjuk."

Svar på tråden Sälja benzo?