• Autograafsyster

Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten

Hej!

Söker ert stöd med amningen av min tre veckor gamla dotter som nästan är omöjlig att amma vid vissa tider på dagen och särskilt på natten. Hon visar tydliga tecken på hunger men när jag för henne till bröstet så vänder hon bort och slänger med huvudet, sparkar och fäktar omkring sig och skriker. Det kan ta en timma eller mer innan hon börjar äta och under tiden så känner jag mig förtvivlad.

Hon föddes 11 dagar innan BF, är mitt första barn, och ser ut att vara lite för tidigt född. Hon har bland annat kvar det fjun på kroppen som brukar ramla av innan födseln. Hon verkar ha lite svårt att svälja men hon äter bra när hon väl kommit igång. Hon verkar allra mest upprörd om hon vaknar och är hungrig men inte har bajsat. Då kan hon i princip inte äta innan hon har bajsat och det kan ta uppemot en timma innan det kommer något.

Bäst fungerar amningen mitt på dagen när hon äter väldigt tätt. Då äter hon varannan timme och jag är väldigt uppmärksam på hennes tidiga hungerssignaler.

Jag skulle vilja veta om någon av er har varit med om detsamma och gjort något som har förenklat amningen. Jag har testat följande:

-Pumpa ur brösten så att de inte är för fulla.

-Ge henne lite av mjölken mer kopp så att hon inte är vrålhungrig (det verkar påskynda bajsandet ibland men hon sväljer också mycket luft.

-Nässpray för att påskynda utdrivningen av mjölk.

-Givetvis att lugna och trösta.

Det som är så hemskt är att jag får ont i magen när hon skriker och jag inte kan mata henne. Jag mår sämre och sämre för varje minut som går och när det gått en timma mitt i natten utan att hon ens börjat suga så jag förtvivlad. I natt fick jag sova totalt fyra timmar.

Jag vill verkligen amma vår dotter så all hjälp och alla tips är tacksamma!

• Svar på tråden Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten
  • Anonym (:))

Kontakta bb de brukar kunna lotsa dig vidare till amningshjälp. Hade sökt direkt! Det finns hjälp att få!!

Sen är det inget fel i att ge ersättning, du är precis lika bra mamma för det!

• Autograafsyster

Tack för ditt svar!

Jag har varit i kontakt med amningsmottagningen men jag upplever att de bara lotsar mig till "rätt suggrepp". Detta handlar inte om att hon inte får rätt grepp eftersom hon kan suga flera gånger om dagen.

• Miss P

Låter som du skulle behöva ge ersättning... Det gör jag till min lillekille... Han äter hur bra som helst. Jag ammade honom i 4 månader samtidigt som han fick ersättning. Han mår hur bra som helst och älskar sin ersättning. Han slutade själv att ta bröstet efter 4 månader. Lycka tillHjärta

• Miss P

Vill tilläga att jag ammade med varannan timme då de tyckte att jag skulle sluta med ersättningen till min lillekille. Men det gjorde att jag blev stressad och gjorde att min lillekille kände av det. Känns lite som du är där jag var. Jag tycker att du ska lyssna på dig själv.. Visst du kan få råd etc men gör det som blir bäst för dig och din lilla.

• Flickan och kråkan

Det finns lite saker jag undrar över. 

1. Hur går hon upp i vikt och växer?
    2. Upplever du henne som pigg och med under dagarna?
    3. Hur ofta vaknar hon på nätterna för amning?
    4. Liggammar du på nätterna eller sitter du upp?

Jag förstår att det känns jättejobbigt. Det ÄR en konst att amma och framför allt när både man själv och barnet är nybörjare

• Anonym (D)
    Autograafsyster skrev 2015-06-08 09:14:02 följande:

Hej!

Söker ert stöd med amningen av min tre veckor gamla dotter som nästan är omöjlig att amma vid vissa tider på dagen och särskilt på natten. Hon visar tydliga tecken på hunger men när jag för henne till bröstet så vänder hon bort och slänger med huvudet, sparkar och fäktar omkring sig och skriker. Det kan ta en timma eller mer innan hon börjar äta och under tiden så känner jag mig förtvivlad.

Hon föddes 11 dagar innan BF, är mitt första barn, och ser ut att vara lite för tidigt född. Hon har bland annat kvar det fjun på kroppen som brukar ramla av innan födseln. Hon verkar ha lite svårt att svälja men hon äter bra när hon väl kommit igång. Hon verkar allra mest upprörd om hon vaknar och är hungrig men inte har bajsat. Då kan hon i princip inte äta innan hon har bajsat och det kan ta uppemot en timma innan det kommer något.

Bäst fungerar amningen mitt på dagen när hon äter väldigt tätt. Då äter hon varannan timme och jag är väldigt uppmärksam på hennes tidiga hungerssignaler.

Jag skulle vilja veta om någon av er har varit med om detsamma och gjort något som har förenklat amningen. Jag har testat följande:

-Pumpa ur brösten så att de inte är för fulla.

-Ge henne lite av mjölken mer kopp så att hon inte är vrålhungrig (det verkar påskynda bajsandet ibland men hon sväljer också mycket luft.

-Nässpray för att påskynda utdrivningen av mjölk.

-Givetvis att lugna och trösta.

Det som är så hemskt är att jag får ont i magen när hon skriker och jag inte kan mata henne. Jag mår sämre och sämre för varje minut som går och när det gått en timma mitt i natten utan att hon ens börjat suga så jag förtvivlad. I natt fick jag sova totalt fyra timmar.

Jag vill verkligen amma vår dotter så all hjälp och alla tips är tacksamma!

Får du det inte alls att fungera med amningen få du ge din dotter ersättning istället.
  • Rocket Mania

Jag tror tvärtemot de andra att du ska ge fan i att ge ersättning om du vill fortsätta amma. Och innan jag blir påhoppad av ersättningsmobben så är det lika bra bla bla bla men om nu TS vill amma så är det inte rätt väg att gå.

Så, med det sagt, kontakta amningshjälpen. Se om det finns en hjälpmamma nära dig som kan hjälpa dig över mail, telefon eller kanske till och med ses. www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Ett par snabba tips:

- Potta henne på kvällen. Ha en rutin att sätta henne på pottan innan det är "natt" (hon är så liten ännu att det inte riktigt finns natt och dag men bestäm en tid du vill ha natt inför framtiden tex 21.30). Med "potta" menar jag att du håller henne över en potta eller handfatet med ryggen mot din mage och benen i grodställning. Massera henne gärna innan. Med lite tur kommer bajset då i stället för mitt i natten.

- Amma henne innan hon vaknar. Vissa barn har lättare att få till taget innan de vaknar helt, kan det fungera på henne?

- Linda henne om hon fäktar och flänger för mycket. Inte hårt men så att hon känner sig som i magen igen, trångt och mysigt.

- Försök att inte hetsa upp dig. Jag vet, lättare sagt än gjort men allt är väldigt väldigt nytt just nu och man tenderar ibland att fastna i dåliga tankar att "såhär kommer det vara för alltid". För en sådan liten kan rutiner ändras flera gånger per vecka eller till och med per dag. Det här kommer gå över snart, hon är helt ny och amningen kan ta någon månad innan den fungerar optimalt.

Stort lycka till TS!
  • Alexi
    Rocket Mania skrev 2015-06-08 10:02:17 följande:

Jag tror tvärtemot de andra att du ska ge fan i att ge ersättning om du vill fortsätta amma. Och innan jag blir påhoppad av ersättningsmobben så är det lika bra bla bla bla men om nu TS vill amma så är det inte rätt väg att gå.

Så, med det sagt, kontakta amningshjälpen. Se om det finns en hjälpmamma nära dig som kan hjälpa dig över mail, telefon eller kanske till och med ses. www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Ett par snabba tips:

- Potta henne på kvällen. Ha en rutin att sätta henne på pottan innan det är "natt" (hon är så liten ännu att det inte riktigt finns natt och dag men bestäm en tid du vill ha natt inför framtiden tex 21.30). Med "potta" menar jag att du håller henne över en potta eller handfatet med ryggen mot din mage och benen i grodställning. Massera henne gärna innan. Med lite tur kommer bajset då i stället för mitt i natten.

- Amma henne innan hon vaknar. Vissa barn har lättare att få till taget innan de vaknar helt, kan det fungera på henne?

- Linda henne om hon fäktar och flänger för mycket. Inte hårt men så att hon känner sig som i magen igen, trångt och mysigt.

- Försök att inte hetsa upp dig. Jag vet, lättare sagt än gjort men allt är väldigt väldigt nytt just nu och man tenderar ibland att fastna i dåliga tankar att "såhär kommer det vara för alltid". För en sådan liten kan rutiner ändras flera gånger per vecka eller till och med per dag. Det här kommer gå över snart, hon är helt ny och amningen kan ta någon månad innan den fungerar optimalt.

Stort lycka till TS!

Bra och konstruktivt inlägg!
  • Autograafsyster

Hej!

Tusen tack för tipsen, detta ska jag testa!!

För att besvara frågorna:

1. Ja, hon går upp i vikt väldigt fint sedan vi fick bukt på hennes förhöjda bilirubin-värden (gulsot) gnm matning varannan timma och vistelse i ljus miljö

2. Nja, pigg vet jag inte. Hon tittar sig nyfiket omkring men så är hon ju också bara tre veckor så hon sover väldigt mycket

3. Hon vaknar 1-2 ggr för mat på natten. Vi har försökt väcka henne också varannan timma men det är det leder bara till katastrof.

4. Jag försöker alltid ligga ner och amma henne på natten men det fungerar aldrig så jag får gå upp och sätta mig i fåtöljen.

Jag vill helst inte igen ersättning utan jag vill amma henne även om jag förstår att det ersättning ett bra alternativ. Jag tycker att amningen helt underbar de gånger det fungerar så därför vill jag inte ge upp det för lättvindigt!

• Anonym (erfaren)
    Rocket Mania skrev 2015-06-08 10:02:17 följande:

Ett par snabba tips:

Stort lycka till TS!
    Då du inte vet något om ersättning så tycker jag att det var dumt skrivit. För det är ingen som jag tror vill att hon ska sluta att amma... att ge ersättning och även amma är bara bra och inte tvärtom. Det handlar inte om att ta bort ett mål mat för den lille/lilla. Utan man ammar och ger ersättning också. Barnet mår inte dåligt av det. Tvärtom om  så finns det mycket bra vitaminer och framför allt järn i ersättningen. Därmed inte sagt att det är bättre än att amma. Men att kombinera är bara bra istället för att hon ska känna sig stressad över att den lilla inte vill ta hennes bröst på natten. Så kan hon ge henne ersättning då istället.
Svar på tråden Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten