• Anonym (fattig)

försörjningsstöd

Är det någon mer än mig som råkat ut för avslag på ansökan om försörjningsstöd över ett halvår utan någon vettig anledning?

Räknade på mina inkomster de senaste sex månaderna och legat i snitt 4-5000 under normen varje månad under den perioden men trots det fått avslag varenda månad.

Löst situationen med kreditkort och lån från släkten. Men det är ju en ohållbar situation. Känns att jag inte orkar ta mig ur min situation eftersom all min energi går till att vara fattig.

Är det vanligt att socialtjänsten gör så här? Finns det någonting jag kan göra åt saken?

• Svar på tråden försörjningsstöd
  • smulpaj01

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig snart!

Jag vet vilket h-vete det är att ha med soc att göra så jag hoppas du slipper det snart?

Hur länge kommer du vara sjukskriven?

• Anonym (fattig)
    Anonym (poppe) skrev 2015-06-14 15:35:03 följande:

Gjort en akutansökan som jag skrivit flera gånger tidigare.

Jag förstår ärligt talat inte hur du tyckte att det var en bra idé att låna pengar? Hur tänkte du att du skulle betala tillbaka lånet? Och sedan låna igen?

Jag lånade pengar för att jag stod inför valet att låna pengar eller att bli bostadslös och inte kunna ge mina barn mat. Hur kunde jag vetat att det valet skulle sabba hela min ekonomi för all framtid??
  • mikipiki

Alla pengar som kommer in på ditt konto räknas som en inkomst av soc. Det spelar ingen roll att det kanske är ett lån, en gåva osv. Du borde använda de pengarna du får in (sjukpenning, bostadsbidrag, barnbidrag) till att betala hyra och elen om du har råd till det. Då kan du få pengar till levnadskostnader.

Jag hade själv socialbidrag under en kort period när jag var sjukskriven och jag hade aldrig några problem med ansökningarna. Du lär ju ha fått ett papper där det står hur du ska gå till väga för att få socialbidrag och vad som gäller. Följ reglerna så är det inga problem. Och självfallet behöver socialen dina hyresavier. Även om du anser att det är orättvist att de räknar dina lån som inkomst så är det så det funkar. Du får ju tillgång till pengar när du lånar och är inte i akut behov av pengar ifrån socialen då.

• Anonym (fattig)
    smulpaj01 skrev 2015-06-14 15:55:59 följande:

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig snart!

Jag vet vilket h-vete det är att ha med soc att göra så jag hoppas du slipper det snart?

Hur länge kommer du vara sjukskriven?

Tack så mycket.

Vet inte riktigt.
  • Anonym (fattig)
    mikipiki skrev 2015-06-14 16:11:03 följande:

Alla pengar som kommer in på ditt konto räknas som en inkomst av soc. Det spelar ingen roll att det kanske är ett lån, en gåva osv. Du borde använda de pengarna du får in (sjukpenning, bostadsbidrag, barnbidrag) till att betala hyra och elen om du har råd till det. Då kan du få pengar till levnadskostnader.

Jag hade själv socialbidrag under en kort period när jag var sjukskriven och jag hade aldrig några problem med ansökningarna. Du lär ju ha fått ett papper där det står hur du ska gå till väga för att få socialbidrag och vad som gäller. Följ reglerna så är det inga problem. Och självfallet behöver socialen dina hyresavier. Även om du anser att det är orättvist att de räknar dina lån som inkomst så är det så det funkar. Du får ju tillgång till pengar när du lånar och är inte i akut behov av pengar ifrån socialen då.

Mitt problem är inte att jag behöver BÅDE socpengar och lånepengar samtidigt.
  • Anonym (s)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 16:10:53 följande:
    Jag lånade pengar för att jag stod inför valet att låna pengar eller att bli bostadslös och inte kunna ge mina barn mat. Hur kunde jag vetat att det valet skulle sabba hela min ekonomi för all framtid??
    Fast hur många gånger till anser du ska få låna pengar av andra och samtidigt ha rätt till att försörjningsstöd?

• Anonym (fattig)
    Anonym (s) skrev 2015-06-14 16:13:53 följande:

Fast hur många gånger till anser du ska få låna pengar av andra och samtidigt ha rätt till att försörjningsstöd?

Eller så kan man se på det som att en enda slarvfel utkvalificerade mig från välfärdssystemet.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (s) skrev 2015-06-14 16:13:53 följande:

Eller vad menar du egentligen?
  • Anonym (s)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 16:24:12 följande:
    Eller vad menar du egentligen?
    Att du kan ju inte samtidigt låna pengar av andra gå på försörjningsstöd.

Du kan ju läsa i genom motiveringen till avslaget och se om du kan göra något för att förändra din situation?
  • Anonym (under normen?)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 16:10:53 följande:
    Boka en tid för en personlig träff och förklara varför allt har blivit fel och så ansöker du för bistånd för nästa månad.
Svar på tråden försörjningsstöd