• Anonym (fattig)

försörjningsstöd

Är det någon mer än mig som råkat ut för avslag på ansökan om försörjningsstöd över ett halvår utan någon vettig anledning?

Räknade på mina inkomster de senaste sex månaderna och legat i snitt 4-5000 under normen varje månad under den perioden men trots det fått avslag varenda månad.

Löst situationen med kreditkort och lån från släkten. Men det är ju en ohållbar situation. Känns att jag inte orkar ta mig ur min situation eftersom all min energi går till att vara fattig.

Är det vanligt att socialtjänsten gör så här? Finns det någonting jag kan göra åt saken?

• Svar på tråden försörjningsstöd
  • WorldOnFire
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 13:51:15 följande:
    Ja ni verkar lika arbetsskadade allihopa. Du har varit otrevlig från början. Fått mig att känna mig dum för att jag inte förstod från början att jag inte kan vara ärlig eller lita på socialtjänsten.

Jag har varit så jävla godtrogen och trott att NÄSTA månad kommer de säkert se och förstå att jag inte har några pengar. Jag har väl hoppats på att de på socialtjänsten vill hjälpa människor. Fy fan vad fel jag har. Och du är ännu ett bevis för det. Borde överklagat från första början. Att jag inte tänkte bättre, smartare från början. Tänk vilken idiot jag är.

Om du inte vill (kan kan du om du vill) förstå vad jag menar med det jag skrivit hittills så hjälper det inte om jag redogör för tiden innan heller. Dessutomvill jag inte outa mig själv helt.
    OK det får du såklart tycka. Själv tycker jag du har varit dryg och otacksam i princip hela tråden, vi har suttit här ett gäng och försökt förstå situationen och hjälpa till trots att du utelämnar viktig information (vilket jag förstår med tanke på outning men som gör det svårt att få grepp på läget). Men inget är ju bra. När du får förklarat det korrekta tillvägagångssättet så är det inte bra. När du får förklarat hur du kan mygla bort överskottet så är det inte heller bra. Vad vill du ha ut med tråden? Jag trodde du ville lösa det här problemet för dig och dina barns skull. Det enda du verkar vilja ha är sympati och folk som håller med dig om att soc suger och sitter och hittar på överskott för att ge dig avslag.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (poppe) skrev 2015-06-14 14:06:43 följande:

Jag sa inte att DU hade hittepåinkomster utan du har flera gånger skrivit att Soc tar med hittepåinkomster och du har fortfarande inte svarat på vilka hittepåinkomster det är.

Resten av frågorna då, återigen vad du gör med alla dina övriga inkomster från FK. Det borde vara en ganska hög summa totalt. Men du har inte svarat på det innan och lär väl inte göra det nu heller. Om vi ponerar att du bara har 2 barn så borde du ha åtminstone 7.000 kr från FK förutom din sjukpenning, slädes en bra bit över 10.000. Hur kan du inte klara att betala hyran med de pengarna? Naturligtvis hamnar du på ett överskott om du förutom de här inkomsterna dessutom lånar pengar till hyran....

Jag påstår fortfarande att du inte berättar allt utan bara vill spy galla över Soc trots att problemet ligger hos dig själv.

Min sjukpenning är extremt låg. Dessutom har jag inte fått sjukpenning på flera månader pga strul med läkarintyg. On top of all har jag rätt hög hyra.

Ett enda verkligt normöverskott (trots att jag de facto aldrig hade de pengarna) som ger upphov till ett hittepå-normöverskott månad efter månad. Tänk. Ett normöverskott räknas in i nästa månads inkomster. Men om jag aldrig haft de pengarna då?

Du får läsa min ts igen om du inte fattar.
  • Anonym (fattig)
    WorldOnFire skrev 2015-06-14 14:16:15 följande:

OK det får du såklart tycka. Själv tycker jag du har varit dryg och otacksam i princip hela tråden, vi har suttit här ett gäng och försökt förstå situationen och hjälpa till trots att du utelämnar viktig information (vilket jag förstår med tanke på outning men som gör det svårt att få grepp på läget). Men inget är ju bra. När du får förklarat det korrekta tillvägagångssättet så är det inte bra. När du får förklarat hur du kan mygla bort överskottet så är det inte heller bra. Vad vill du ha ut med tråden? Jag trodde du ville lösa det här problemet för dig och dina barns skull. Det enda du verkar vilja ha är sympati och folk som håller med dig om att soc suger och sitter och hittar på överskott för att ge dig avslag.

Tror jag känner mig uppgiven och så jävla ledsen. Uppskattar de ärliga snälla försöken till hjälp. Men det känns så hopplöst. Ska det behöva ta flera månaders mygel för att kvalificera sig till försörjningsstöd? Det bara snurrar i mitt huvud. Hur ska jag lyckas med det? Hur ska jag betala och för vad? Vilka pengar ska jag ha "vita" och vilka "svarta" för att lyckas?? Jag är redan sjukt stressad och psykiskt nedgången av min fattigdom och det känns som ett oöverkomligt projekt just nu.

Men jag ska ta mig samman nu. Kan du redogöra pedagogiskt en gång till exakt hur jag ska göra? Det vore schysst.

Kan tillägga att min hyra är ung lika stor som mina totala inkomster.
  • Anonym (poppe)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:18:42 följande:
    Min sjukpenning är extremt låg. Dessutom har jag inte fått sjukpenning på flera månader pga strul med läkarintyg. On top of all har jag rätt hög hyra.

Ett enda verkligt normöverskott (trots att jag de facto aldrig hade de pengarna) som ger upphov till ett hittepå-normöverskott månad efter månad. Tänk. Ett normöverskott räknas in i nästa månads inkomster. Men om jag aldrig haft de pengarna då?

Jag fattar precis tack
    Varför undviker du konstant att svara på varför du inte betalar hyran med dina MINST 10.000 kr som du får från FK?
  • Anonym (fattig)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:24:20 följande:

Tror jag känner mig uppgiven och så jävla ledsen. Uppskattar de ärliga snälla försöken till hjälp. Men det känns så hopplöst. Ska det behöva ta flera månaders mygel för att kvalificera sig till försörjningsstöd? Det bara snurrar i mitt huvud. Hur ska jag lyckas med det? Hur ska jag betala och för vad? Vilka pengar ska jag ha "vita" och vilka "svarta" för att lyckas?? Jag är redan sjukt stressad och psykiskt nedgången av min fattigdom och det känns som ett oöverkomligt projekt just nu.

Men jag ska ta mig samman nu. Kan du redogöra pedagogiskt en gång till exakt hur jag ska göra? Det vore schysst.

Kan tillägga att min hyra är ung lika stor som mina totala inkomster.

Tillägg - Vet inte hur jag ska tänka i det här läget. Ska jag satsa på mygla eller på ärlighet i kombination med att överklaga? Överklaga vore bättre men är det ekonomisk möjligt med tanke på min situation?
  • Anonym (s)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:18:42 följande:

Problemet ligger hos dig själv på grund av:

Att du bor dyrare än än nödvändigt

Att du lånar pengar av andra för att kunna betala hyran

Att du inte kontaktar dom du är skyldig pengar och talar om hur situationen ser ut,och försöker få en överenskommelse.

• Anonym (fattig)
    Anonym (poppe) skrev 2015-06-14 14:26:11 följande:

Jag fattar precis tack

Varför undviker du konstant att svara på varför du inte betalar hyran med dina MINST 10.000 kr som du får från FK?

Jag har inte haft pengar nog till hyran någon av de senaste månaderna.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (s) skrev 2015-06-14 14:28:48 följande:

Problemet ligger hos dig själv på grund av:

Att du bor dyrare än än nödvändigt

Att du lånar pengar av andra för att kunna betala hyran

Att du inte kontaktar dom du är skyldig pengar och talar om hur situationen ser ut,och försöker få en överenskommelse.

Hur kan du vara så säker på att felet ligger hos mig? Och hur tror du att ditt inlägg hjälper mig?
  • Anonym (under normen?)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:06:27 följande:
    Jag har märkt det. Varför skriver man inte om lagen där det klart och tydligt framgår att den som kan bli försörjd med hjälp av lån och släktingar inte har rätt till försörjningsstöd? Varför ger man inte alla förstagångssökare blanketter för banklån först? Om man kan försörja sig med hjälp av lån så borde man ju inte kvalificera sig för försörjningsstöd menar jag. Eller krav på intyg om att man varit och tiggt hos släkten innan man söker?
    Det står i lagen.

4 kap 1§ ?Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.? Detta innebär att sökanden först måste använda sina egna ekonomiska tillgångar innan ekonomiskt bistånd blir aktuellt och detta inkluderar banktillgodohavanden, i princip oavsett varifrån pengarna på bankkontot kommer.

4 kap 3§ anger de utgifter som försörjningsstödet avser att täcka, bl.a. kostnader för livsmedel, kläder och boende. Bistånd utgår som huvudregel däremot inte till betalning av den enskildes skulder.

Den enskilde har alltså rätt till försörjningsstöd då denna inte på något annat sätt kan ordna sin försörjning, ex. genom eget arbete. Vid ansökan om bistånd gör socialnämnden en individuell prövning av sökandens ekonomiska situation och beaktar inom ramen för denna prövning även bl.a. maka/makes tillgångar. Socialnämnden tar i sin bedömning hänsyn till samtliga tillgångar som sökanden har, alltså även pengar som härrör från privata lån."
  • Anonym (under normen?)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:02:42 följande:
    Jag bor i andra hand och vågar inte strunta i hyran medans jag väntar på socialen eller överklagar.
    Du ska naturligtvis prata med hyresvärden först. Du har väl ett godkänt 2:a hands avtal?
Svar på tråden försörjningsstöd