• Anonym (fattig)

försörjningsstöd

Är det någon mer än mig som råkat ut för avslag på ansökan om försörjningsstöd över ett halvår utan någon vettig anledning?

Räknade på mina inkomster de senaste sex månaderna och legat i snitt 4-5000 under normen varje månad under den perioden men trots det fått avslag varenda månad.

Löst situationen med kreditkort och lån från släkten. Men det är ju en ohållbar situation. Känns att jag inte orkar ta mig ur min situation eftersom all min energi går till att vara fattig.

Är det vanligt att socialtjänsten gör så här? Finns det någonting jag kan göra åt saken?

• Svar på tråden försörjningsstöd
  • Anonym (poppe)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:29:04 följande:
    Jag har inte haft pengar nog till hyran någon av de senaste månaderna.
    Hur hög hyra har du egentligen??

Räknar Soc med hela din hyra i beräkningarna? Har du fått rådrum?

Kan du inte fota din senaste beräkning och lägga upp här så kan jag se om jag kan hjälpa dig på något sätt? Du kan ju täcka över personuppgifterna.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (under normen?) skrev 2015-06-14 14:32:00 följande:

Det står i lagen.

4 kap 1§ ?Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.? Detta innebär att sökanden först måste använda sina egna ekonomiska tillgångar innan ekonomiskt bistånd blir aktuellt och detta inkluderar banktillgodohavanden, i princip oavsett varifrån pengarna på bankkontot kommer.

4 kap 3§ anger de utgifter som försörjningsstödet avser att täcka, bl.a. kostnader för livsmedel, kläder och boende. Bistånd utgår som huvudregel däremot inte till betalning av den enskildes skulder.

Den enskilde har alltså rätt till försörjningsstöd då denna inte på något annat sätt kan ordna sin försörjning, ex. genom eget arbete. Vid ansökan om bistånd gör socialnämnden en individuell prövning av sökandens ekonomiska situation och beaktar inom ramen för denna prövning även bl.a. maka/makes tillgångar. Socialnämnden tar i sin bedömning hänsyn till samtliga tillgångar som sökanden har, alltså även pengar som härrör från privata lån."

Tack för info.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (poppe) skrev 2015-06-14 14:33:36 följande:

Hur hög hyra har du egentligen??

Räknar Soc med hela din hyra i beräkningarna? Har du fått rådrum?

Kan du inte fota din senaste beräkning och lägga upp här så kan jag se om jag kan hjälpa dig på något sätt? Du kan ju täcka över personuppgifterna.

Nej. Du behöver inga exakta siffror för att ge mig principiella råd.
  • Anonym (s)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:31:19 följande:
    Hur kan du vara så säker på att felet ligger hos mig? Och hur tror du att ditt inlägg hjälper mig?
    Ja du:

För det första har du egentligen inte råd att bo så dyrt som du gör eftersom att du måste låna pengar av andra till hyran.

När handläggaren på Soc märker det avslår dom din ansökan om försörjningsstöd bland annat på grund att man själv innan måste ha uttömt alla möjligheter att själv skaffa pengar.

Förstår du själv inte att du själv på så sätt hamnar i en knepig sits med försörjningsstöd?
  • Anonym (fattig)
    Anonym (under normen?) skrev 2015-06-14 14:33:36 följande:

Du ska naturligtvis prata med hyresvärden först. Du har väl ett godkänt 2:a hands avtal?

Har försökt prata med min hyresvärd men han hotar mig med vräkning om jag inte sköter mig.
  • Anonym (under normen?)

Ts kan du svara på följande:
    1. Har du ett godkänt hyresavtal?
    2. Vad har du för inkomst? Lägsta SGI är 10 700.
    3. Hur många barn har du?
    4. Hur hög är hyran?

• Anonym (fattig)
    Anonym (s) skrev 2015-06-14 14:38:02 följande:

Ja du:

För det första har du egentligen inte råd att bo så dyrt som du gör eftersom att du måste låna pengar av andra till hyran.

När handläggaren på Soc märker det avslår dom din ansökan om försörjningsstöd bland annat på grund att man själv innan måste ha uttömt alla möjligheter att själv skaffa pengar.

Förstår du själv inte att du själv på så sätt hamnar i en knepig sits med försörjningsstöd?

Vet du. Jag är så fattig att jag egentligen inte har råd att bo alls. Förutom i tält kanske.
  • Anonym (poppe)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:35:37 följande:
    Nej. Du behöver inga exakta siffror för att ge mig principiella råd.
    Fast nu tänkte jag inte ge några principiella råd utan hjälpa just DIG. Och för det behöver jag naturligtvis ett ordentligt underlag och all fakta för att kunna göra det. Men du vill uppenbarligen inte ha någon hjälp. Förutom då möjligen hur du ska mygla till dig pengar. Upp till dig. 

Jag hjälper dig gärna om du ändrar dig
  • Anonym (under normen?)
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-14 14:38:35 följande:
    Har försökt prata med min hyresvärd men han hotar mig med vräkning om jag inte sköter mig.
    Vem är "din" hyresvärd? Den du hyr av i 2:a hand eller den som äger fastigheten?

Man kan inte bli vräkt från en dag till en annan. Det är riktigt svårt för hyresvärdar att vräka hyresgäster, speciellt barnfamiljer. Först ska bl.a Socialtjänsten och Kronofogden ska kopplas in.
  • Anonym (fattig)
    Anonym (under normen?) skrev 2015-06-14 14:39:03 följande:

Ts kan du svara på följande:

1. Har du ett godkänt hyresavtal?

2. Vad har du för inkomst? Lägsta SGI är 10 700.

3. Hur många barn har du?

4. Hur hög är hyran?

1. Vad spelar det för roll?

2. Min sjukpenning är lägre än det.

3. Vad spelar det för roll?

4. Har en hyra som är strax över gränsen för socialtjänsten hyrestak.
Svar på tråden försörjningsstöd