Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Utskäld av chef för mensvärk

Har man såpass ont att man inte kan gå och stå ordentligt t ex och ens arbete kräver det, ja då är det givetvis okej att vara hemma oavsett vad det onda beror på. MEN händer det ofta och mycket så att frånvaron blir hög är det lika givet att det inte fungerar med vissa typer av jobb och anställningar utan man kan behöva ha något annat. Likaså har man ett ansvar mot både sig själv och sitt arbete att försöka lindra problemen, att t ex gå hem utan att ens ha testat att lindra med mediciner t ex är inte okej.

Kraftiga menssmärtor kan absolut göra att man blir arbetsoförmögen. Tyvärr inser alla inte det, bl a kan män ha svårt att förstå det p g a att de liksom aldrig haft mens ö h t och vissa kvinnor kan vägra inse det för att just DE inte har samma problem kring mens. Men tyvärr finns det också alltför många kvinnor som överdriver och sjåpar sig och använder sin mens som ett frikort för att bete sig på ett ohyfsat sätt eller slippa tråkiga sysslor t ex, så trovärdigheten sjunker och oddsen att tas som allvar vid verkliga svåra problem försämras av andra kvinnor helt enkelt.

• Jennie med ie
    Anonym (Louise) skrev 2015-06-20 14:19:08 följande:
    Alla kvinnor har ju inte såna problem!

Jag, tex märker knappt att jag fått mens. När den kommer, brukar jag tänka, aha därför jag var så lättirriterad igår. Har faktiskt börjat sätta larm dagen innan mens och varna mig själv att ta det lgnt och inte säga så mycket den dagen... hahaha

Men tilbaka on topic, sådär har ju långt ifrån alla tjejer. De som har det så ska naturligtvis inte behöva jobba när de har sjukt ont, om de inte vill.

När jag gick på gymnasiet var det en tjej i klassen som hade det sådär. Ca 1 gång var fjärde vecka gick hon hem från skolan och låg och spydde en dag. Jag är väldigt tacksam över att inte ha det så och har medkänsla nog att tycka att man inte ska behöva jobba när man mår så dålkgt!
    Snarare om de inte kan. Det ska handla om arbetsoförmåga, inte arbetsovilja.
  • Jennie med ie

Arbetsgivaren har anställt personen för att utföra ett arbete. Därmed får arbetsgivaren "ta smällen" oavsett om de skulle kunna få slippa betala sjuklönen eller ej. En del är lätta att ersätta, på en del jobb är det lätt att snabbt plocka in någon annan (som dessutom har lägre lön än den sjuke som kompensation för att vissa avgifter/kostnader för de anställda liksom blir dubbla) att utgöra det arbete den sjuke skulle gjort men på många arbetsplatser är det inte alls så utan arbetet utförs inte alls eller på ett sämre sätt. M a o: eventuell utebliven utgift för sjuklön betyder inte att stor sjukfrånvaro bland de anställda påverkar verksamheten påtagligt negativt.

Med det inte sagt att man inte har "rätt" att vara sjuk eller att man ska finna sig i att bli illa behandlad av arbetsgivaren. Men är man mycket sjuk, har många frånvarotillfällen under lång period, är vissa jobb och anställningsformer mer rimliga att ha än andra.

Betty Ballbreaker skrev 2015-06-22 02:49:30 följande:

Ag slipper betala sjuklön!

Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk