Inlägg från: Camilla Carolina 1 |Visa alla inlägg
  • Camilla Carolina 1

    Är det så fel att vilja bli lyxhustru?

    Jag skulle inte heller kalla det lyxhustru, utan hemmafru. Jag ser absolut inget fel i att vara hemmafru, men tycker att du har en lite tråkig ingång i det. Det bör ju vara något som man vill göra AKTIVT så att säga, inte en flykt från något annat. Men - det är DITT liv. Du får väl ta upp det tidigt, när du träffar män, och se hur de ställer sig till det. 

    Annars finns ju också alternativet att plugga vidare, så du får ett jobb som du trivs bättre med. Gärna ett välbetalt jobb så att du kan gå ner på deltid, och klara dig på lönen ändå. Kan vara bra att ha en utbildning att falla tillbaka på, även om man väljer att vara hemmafru några (eller många) år sedan, och man utvecklas även som person när man pluggar, praktiserar och lär sig något.

  • Camilla Carolina 1
    Monkii skrev 2015-06-21 09:22:03 följande:

    Ja jag skulle säga att det är fel faktiskt. Nu drabbar det såklart ingen annan än din tilltänkte som får offra enormt mycket av sin lön på 20K netto för att du ska kunna jogga och läsa varje dag men människan har en naturlig drivkraft att försörja sig och den drivkraften verkar saknas hos dig.


    Nä, där tror jag du har fel - gifta kvinnor har oftast varit hemmafruar genom historien. Endast de fattiga männen har varit tvungna att skicka ut sina hustrur att t.ex. städa trappor eller stå i butik, eller tidigare att tvätta, städa och diska hos storbonden eller godsägaren, eller ta in spinning eller hemsömnad. Det är en väldigt ny idé det där, att mannen och hustrun inte ska ha alla pengar ihop, och att hustrun ska arbeta ute fast det inte är nödvändigt. Det har bara varit så i c:a 40 år.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Mjo.) skrev 2015-06-21 00:06:41 följande:
    Fast, vadå långtråkigt!? Jag har sällan långtråkigt, tränar, promenerar o gör saker med hunden/vänner. Pysslar med handarbeten osv. Finns dessutom massor att se/göra som inte kostar mycket alls. Jag o min sambo har "vanliga" inkomster, dvs tillsammans får vi ut ca 35.000kr och jag känner inte att vi måste göra saker som inte kostar.. Visst, resor måste vi ju spara till osv..
    Här håller jag med. Man behöver inte alls ha tråkigt för att man är hemma på dagarna och inte har så mycket pengar. Men det kräver ju lite fantasi förstås, en förmåga att kunna roa sig själv - och barnen såklart, när de kommer. Jag undrar om TS har rätt inställning..? Är det EGENTLIGEN lyxhustru man vill vara, vilket jag kopplar till att typ gå på skönhetsbehandlingar, spa, restauranger, fik, shoppa o.s.v. på dagarna, och helst ta taxi överallt. Så blir det ju trist att sitta hemma och läsa biblioteksböcker, lösa korsord, promenera runt elljusspåret eller rita och måla vid köksbordet.
  • Camilla Carolina 1
    sextiotalist skrev 2015-06-21 09:39:10 följande:
    Nja livet ser inte så enkelt ut. Ni kan bli sjuka, få barn, man bråkar ibland och sexlivet går i vågor.

    Jag lovar, jag har ofrivilligt varit där, med två a-kassor och barn och det var ett helvete att varje månad prioritera bland räkningarna, att ständigt titta på röda lappar i affären. Vi hade inte fixat (jo vi hade det men det hade varit ännu tuffare) om vi inte hade haft vårt nätverk omkring oss. Som kunde ge grabben det där extra. Nu hade jag turen att ha en kolonilott som gjorde att jag inte var hänvisad till en lägenhet. Vi hade ändå möbler och slapp sådana utgifter.

    Men inte mer än ett eller två nya plagg per år (om inte mamma tog med mig ut på shopping eller kompisar som gav mig kläder som de inte kunde ha längre)

    Nu fick vi arbete igen och har det bra idag.

    Vi har ju ändå fått behålla SGI under hela tiden, tack vare att denna period endast var under 4 år så kommer jag få en tillräcklig hög pension. Så om drygt tio år kommer jag leva som du önskar men med egen inkomst, betydligt högre än a-kassan. Men då har jag ett uppbyggt hem, vårt barn står på egna ben.

    Att som 20-åring se fram mot det liv jag levde under 4 år för all framtid visar att 20-åringen än har mycket att lära av livet.

    Förresten just att söka jobb var det son gjorde att man mentalt klarade av det.
    Fast så som du beskriver ser det ju inte ut, om man inte har förlorat någon inkomst utan ifrån början anpassat sin ekonomi till den inkomst man har. Då behöver man inte ha fler räkningar än hyra, telefon/mobil och ett busskort för den som arbetar. Sedan köper man mat förstås, och kläder och skor vid behov. Inga amorteringar eller avbetalningar, ingen indrivning från KF.
  • Camilla Carolina 1
    Har gjort det skrev 2015-06-21 10:52:37 följande:
    Du har helt fel. I det gamla bondesamhället, som inkluderade 95% av befolkningen arbetade hela familjerna tillsammans på gården. Det var inte tal om några hemmafruar där inte. Hemmafruar fanns bland överklassen och sen under en kort period bland medelklassen.
    Ja, det är väl klart att bondmororna utförde sysslor på sin egen gård. Det mesta av det var hemarbete i någon form, fast ÅT SIG SJÄLV. Jag skrev "arbeta UTE". Utanför det egna hemmet alltså.
  • Camilla Carolina 1
    sextiotalist skrev 2015-06-21 10:53:28 följande:
    Vänd på det. Det har varit få familjer där man endast levt på att en arbetade. Även om kvinnor generellt inte haft ett lönearbete så har de alltid arbetat.
    Ja, det var ju lönearbete jag avsåg med att "arbeta ute". Självklart har de flesta gifta kvinnor skött sina egna hem och sina egna barn - det är det en hemmafru gör, liksom.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Anna den late) skrev 2015-06-21 11:37:05 följande:

    20k är ju kanske ett minimum. Men pengar är inte allt, jag kan avstå från det mesta vad gäller onödig konsumtion. Resa tillexempel? Varför skall man göra det? Man kan väl läsa en bok istället om man vill "uppleva" någon ny miljö? Sverige är gott nog åt mig. Jag skulle lipar inte direkt över att aldrig ha vart norr om Göteborg eller längre bort än Helsingör  Eller ha ett hus? varför skall man ha ett hus? Vad är det för fel på lägenhet? varför skall man köpa märkeskläder och sånt skit? Skönhet är hur man ser ut naken, inte vilka kläder man har...eller?

    Jag tar dessutom rostig obesiktigad 240 före en ferrari alla dagar i veckan. Jag har inte ens körkort men orka med pretentiösa idioter som vill flasha med en snygg bil. Jag ser ju givetvis gärna att han får ut mer än 20k i månaden, men det är inget jag fäster nån större vikt vid. Lång, ljusblond och muskulös är dock krav.


    I det här inlägget låter du ju, som att du har realistiska förväntningar på hur det kommer att bli i så fall. Och du ligger helt rätt i tiden - många "downshiftar" ju idag för miljöns skull. Säljer bilen och cyklar i stället, slutar resa utomlands, flyttar till lägenhet för att det är mer miljövänligt än att bo i ett enfamiljshus som läcker värme åt alla håll... Om du förklarar för folk att du är miljövän i stället för lyxhustru, så får du mer cred tror jag!

    Om ni bor på nedre botten med en liten täppa, så kan du böka upp ett grönsaksland! Och så kan du plocka bär och svamp!
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (.....) skrev 2015-06-21 12:06:49 följande:

    Tack för skrattet TS! Trodde inte att man kan vara så dum som offrar sin egen framtid för en kille och det kanske inte ens håller


    Fast hon kanske inte känner att hon "offrar" någonting.
  • Camilla Carolina 1
    Monkii skrev 2015-06-21 15:51:32 följande:
    El? Försäkringar? Bredband? Tv-licens? Aktiviteter? Sparkonto?
    Glömde el. Bredband och TV kan man faktiskt vara utan. Sparkonto också. Aktiviteter kan vara billiga eller gratis. Kommunerna har mycket kul gratis eller till självkostnadspris.
  • Camilla Carolina 1
    Monkii skrev 2015-06-21 15:51:32 följande:
    El? Försäkringar? Bredband? Tv-licens? Aktiviteter? Sparkonto?
    Glömde hemförsäkring också, ja. Men det är ju bara 80-90 kr i månaden. Övriga försäkringar behöver man inte i dagens Sverige.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (.....) skrev 2015-06-21 16:09:48 följande:
    Jo hon offrar ju pensionen som inte blir så mycket om hon inte jobbar
    Fast till och med den lägsta pensionen klarar man sig på i Sverige. Jag skulle inte heller arbeta i äldrevården hela livet bara för att få pension, om jag hade ett alternativ. Då förstör man ju livet hela tiden MEDAN man lever, och sedan när man fyller 65 eller 67 är man helt värkbruten och utsliten och kan inte göra något med pensionen ändå.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Mjo.) skrev 2015-06-21 17:18:52 följande:
    Har aldrig fattat det här med att folk tycker att det är så tungt att jobba inom vården? Vad är det som är så tungt ? Det är betydligt sämre för kroppen att sitta still hela dagarna framför en dator..
    Jag har arbetat som uska i äldrevården och det var VÄLDIGT tungt. Jag skulle inte kunna göra det idag av rent fysiska skäl. Dessutom måste de gamla bli ännu mycket äldre, skröpligare och mer dementa innan de kan få en plats på ett äldreboende idag, än på "min tid" då det var blandat, och de lättaste boende knappast behövde hjälp med personlig hygien alls, utan endast med städ, tvätt, handlande, servering av mat, fylla i blanketter, läsa för, prat, sällskap o.s.v.. Idag är det endast de allra tyngsta, samtidigt som det är färre personal nu i förhållande till antalet boende. 

    Om du har småbarn, eller har haft, så kan du kanske föreställa dig att göra allt det du gör med dem - byta blöjor, duscha, bada, mata, lyfta från sängen till en stol och tillbaka... fast med personer som väger 80 kg, ibland 100 kg, ja till och med 120 om du har otur. Tänk dig att du måste göra detta, och de gamla är förvirrade, och du måste jäkta hela tiden och kan inte stanna fast den gamle är rädd och förvirrad och försöker hålla dig kvar... Det är både fysiskt och psykiskt tungt.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (.....) skrev 2015-06-21 17:36:13 följande:
    Men är 7500 före skatt ogift och ca 7000 före skatt gift är något som man kan klara sig på? Och behöver ts jobba inom vården överhuvudtaget? Hon är ju ung och kan utbilda sig vidare. Min mamma jobbade inom vården och dog vid 62 och mormor dog i cancer vid 65 så jag vet
    Du får ju bostadstillägg också om du har så låga inkomster, förutsatt att du inte har ett större kapital att spä ut med. Du får även alla hjälpmedel som larmarmband, trygghetsringning etc. billigt eller gratis, eftersom kostnaden är behovsprövad. 

    Jag känner kvinnor som är pensionärer nu, som har grämt sig något enormt över att de inte tjänar något på att de arbetade under småbarnsåren och lämnade bort barnen, fast de egentligen inte ville. För att de alltid fick höra det där "tänk på pensionen!". För även om de får 2000 kr mer i pension nu, så äts det upp av att de inte får bostadstillägget som de skulle ha fått med den lägre pensionen. De offrade sina barn och kanske sitt äktenskap, och slet som djur med livspusslet en gång, alldeles i onödan! 

    Samma gäller pensionsspar. De som har pensionssparat får uppleva att utbetalningen från pensionskontot räknas som inkomst - och VIPS försvinner bostadstillägget, och du går plus/minus noll jämfört med om du inte sparat alls. (Om man har höga inkomster och kan spara mycket, så att bostadstillägget inte hade varit på kartan ändå, så tjänar man förstås på det. Men det är inte medel-kvinnan inom vård-skola-omsorg eller handel som tjänar så mycket.)
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Mjo.) skrev 2015-06-21 19:03:50 följande:
    Jag jobbar inom hemtjänsten. Det är ytterst få som inte har bra hjälpmedel. Ett par tunga lyft om dagen ska en frisk människa klara av. Dessutom ser jag till att styrketräna på fritiden för att göra kroppen starkare och tåligare..
    Det kan ju också vara så att det är så stressigt, att man inte hinner koppla liften t.ex.. Utan då lyfter man med sin kropp fast man vet att man inte borde.
  • Camilla Carolina 1

    ...och förutom lyften är det stå, gå eller springa hela tiden, d.v.s. man blir väldigt svullen i benen och fötterna och får ont, och i värsta fall får man åderbråck.

    Egentligen tycker jag inte att någon borde arbeta mer än sextimmarsdagar på ett boende eller en avdelning. Inte efter 40 i alla fall, och inte om man har familj och barn och hem att sköta på den lilla fritiden sedan, dessutom.

  • Camilla Carolina 1
    Anonym (B) skrev 2015-06-21 20:56:29 följande:
    Fast hurdå?
    Även om han går på socialbidrag så måste han ju stå till arbetsmarknadens förfogande.
    Om han kliver in där och bara vill ha pengar utan att behöva motprestera något så får han ju inget.
    Man behöver inte jobba,det är valfritt men om man vill bli försörjd av skattebetalarna så måste han göra det han kan för att bli självförsörjande.
    Det är nog rätt lätt att komma undan, om man vill. Af och soc kräver att du söker ett visst antal jobb, ja. Men ingen har tid att kolla om du verkligen har sökt dem (Af kan ta stickprov men då ska du ha maximal otur), eller kvaliteten på ansökningarna. Skickar du mycket slarviga, generiska ansökningar - samma till varje typ av arbetsplats - så undgår du antagligen att bli kallad på intervju. Och blir du det, så kan du lätt göra ett slarvigt, opålitligt eller underligt intryck där, med lite skådespelarbegåvning. Eller komma för sent...
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (Mjo.) skrev 2015-06-21 21:09:12 följande:
    Hör faktiskt sällan mina kollegor klaga.. Hur klena är folk nuför tiden? Bra skor är a och o, stödstrumpor på det så är problemet löst! ;) och springa? Då är det nåt fel med planeringen. Jag tyckte det var långtråkigt på boende, därför jobbar jag nu i hemtjänsten, men även där kan det bli lite långdraget om en kund tackar nej till tex 1h promenad...
    Då måste du arbeta i en rik kommun. Alla jag känner som arbetar i hemtjänsten i min stad, klagar över att det är fruktansvärt stressigt - och jag tror dem. De är inga hispiga personligheter.
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (B) skrev 2015-06-22 07:48:32 följande:
    Absolut, det förstår jag. Men fortfarande är det ju krav som ställs, det funkar inte att gå in på socialkontoret och säga att man inte vill jobba, men man vill ha bidrag.
    Vilket ju var vad den här skribenten hävdade. 
    Det ställs krav men det går säkert att fuska sig ur dom om man vill.
    Nej, ingen är väl så dum att den går till soc och säger att den INTE VILL jobba... Tungan ute
  • Camilla Carolina 1
    ensam1 skrev 2015-06-22 10:46:54 följande:

    Nu glömmer du att de som är pensionärer idag får sin pension utbetald efter ett helt annat system än vad som kommer att gälla för de som går i pension framöver. 
    De som är pensionärer idag får pensionen beräknad på lönen under sina 15 bäst betalda år, vi som ännu inte gått i pension kommer att få den beräknad på hela livsinkomsten. Alltså fanns det förr inget incitament i pensionshänseende att arbeta när barnen var små och garanterat inte heller någon som sa "tänk på pensionen" då det inte var något man behövde tänka på under småbarnsåren.
    Dom som går i ålderspension nu omfattas redan av det nya systemet (från 1994 alltså), fast med vissa övergångsregler.För de födda 1954 och framåt gäller det nya systemet fullt ut.

    Jo, jag kommer ihåg dessa uppmaningar om att tänka på pensionen redan före år 1994. Även om de 15 bästa åren räknades då, så påverkades ju vilken lön du skulle ha under dessa 15 år av din löneutveckling tidigare. 
  • Camilla Carolina 1
    Anonym (..) skrev 2015-06-22 16:31:29 följande:
    Hrm, ja där slutade nog även de som tycker det är okej att vara hemmafru att hejja på dig. Tycker du med andra ord att han skall göra 100% av arbetet samt upp till 75% av hushållet? Du gör 0% respektive 25%? Den relationen tar nog slut väldigt snabbt du, oavsett hur "jävligt snygg" du är.

    Är du seriös med att faktiskt vara hemmafru får du räkna med upp mot 100% hemma, och även det tar ju knappast 40 timmar i veckan. Diska/dammsuga/bädda/handla/laga mat, tar knappast 8 timmar om dagen. Om du tycker att din man skall arbeta 8 timmar om dagen för dig får du åtminstone vara beredd att lägga ner några timmar om dagen på huset (det kommer ju aldrig att ta 8 timmar som din man arbetar). Ja, det betyder att du behöver fixa så att han inte behöver ställa sig med dammsugaren direkt efter han kommer hem från 8 timmar på jobbet. Ja, det betyder att du t.ex. pysslar om honom när han kommit hem (han pysslar nog gärna om dig också).

    Om du efter att ha hört detta inte längre tycker att det låter så attraktivt så borde du nog tänka om angående detta, och angående dina prioriteringar. Om du tycker det skall vara ok för dig att gå hemma och göra vad du vill och kanske lyfta en socka varje dag medan han gör allting, ja, då borde du nog tänka om, och var nog aldrig riktigt seriös angående hemmafru. Du ville nog bara ha någon som arbetade för dig.
    Ja, här håller jag med. Vill man ha en så bekväm tillvaro, måste man hitta en betydligt rikare man. En som har råd med BÅDE hemmafru och en betald tjänsteande!

    Jag tror att man ska vara ROAD av hushållsarbete om man ska vara hemmafru - utom under småbarnsåren då man är hemma för barnens skull förstås, och upptagen med dem. Men annars måste man nog tycka att det är kul att hålla tip-top-standard på städning och heminredning, handla råvaror på torget eller saluhallen varje dag och laga riktigt god mat och duka bordet vackert, o.s.v.. Man måste känna en stolthet i den biten. Annars skulle det snabbt bli ett trist och meningslöst liv.
Svar på tråden Är det så fel att vilja bli lyxhustru?