Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

    Skaffar folk antalet barn utifrån hur många syskon de själva har?

    Jag tror också att upplevelsen av syskonskapet påverkar mer vad man önskar.

    Jag är storasyster till en 8 år yngre lillebror. När jag började gymnasiet på annan ort tappade vi syskonkontakten och umgås ytterst sällan än idag. Jag har önskat den nära relation som jag sett en del vänner ha med syskon i närmare ålder. Så min önskan har varit 2 eller 3 barn väldigt länge.

    Första blev dock med en opålitlig pappa, så önskan om helsyskon har funnits kvar, så nu är jag gravid med tredje barnet (andra gemensamma). Jag kommer ha ca 2,5 år mellan varje.

    Pappan är uppvuxen i en familj med 6 syskon. Han är nummer 3. Han har en dotter sedan tidigare och en dotter med mig. Han har nog mer haft önskan om en son än vad jag hört att antalet skulle spela roll. Så vh består familjen av 4 barn så småningom.

    Hans yngsta lillebror med fru önskar sig 3 eller 4 barn. Tror han önskade flest, när de bara hade ett. De har nu två. Hon är uppvuxen i en större familj med både hel- och halvsyskon, en del närvarande, andra inte.

Svar på tråden Skaffar folk antalet barn utifrån hur många syskon de själva har?