• Forumvärd

    Reglerar du ditt barns "skärmtid"?

    Har du regler för hur ofta, när och hur lång tid ditt/dina barn får använda
    dator, surfplattor eller spelkonsoler?
    Hur gammalt är ditt barn?
    När tycker du att det är okej med t.ex surfplattor åt barn?
    Rösta på frågan Reglerar du ditt barns skärmtid?
    Diskutera gärna i tråden! Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reglerar du ditt barns "skärmtid"?
  • Anonym (prus)

    Mellan 18-20 får 7 åringen och 11 åringen se tv, spela tv-spel, spela dator eller använda plattan.

    2 åringen gör inget av det.

  • gbgumman

    Nej inte längre. Sonen sitter mycket på både gott och ont. Han spelar tittar youtube eller skypar med sina vänner. Han har ett stort nätverk som han och träffar mycket irl. Tex på bandyn eller skolan. Många kompisar spelar ihop men jag hör även att de pratar annat än spel.
    Våra regler är:
    Skola och läxor går före dator. Han blir förhörd direkt när vi kommer hem. Då brukar han kunna läxan.
    Inga allt för våldsamma spel. Vi har mycket bra inblick i vad han gör. Min man är it-utvecklare och kan det mesta i ämnet långt mer än sonen på många många år.
    Vi vill ha full inblick i vad han gör på sociala medier. Än har han inte mycket där men vi kan koder och så till telefonen. Han är en lugn kille som nästan är för snäll för sitt bästa så det är mest för att inte han ska bli utsatt själv.

  • Kyrkby
    gbgumman skrev 2015-06-22 08:09:26 följande:

    Nej inte längre. Sonen sitter mycket på både gott och ont. Han spelar tittar youtube eller skypar med sina vänner. Han har ett stort nätverk som han och träffar mycket irl. Tex på bandyn eller skolan. Många kompisar spelar ihop men jag hör även att de pratar annat än spel.
    Våra regler är:
    Skola och läxor går före dator. Han blir förhörd direkt när vi kommer hem. Då brukar han kunna läxan.
    Inga allt för våldsamma spel. Vi har mycket bra inblick i vad han gör. Min man är it-utvecklare och kan det mesta i ämnet långt mer än sonen på många många år.
    Vi vill ha full inblick i vad han gör på sociala medier. Än har han inte mycket där men vi kan koder och så till telefonen. Han är en lugn kille som nästan är för snäll för sitt bästa så det är mest för att inte han ska bli utsatt själv.


    Härligt förtroende ni har för sonen.
    Ni skall veta att detta kontrollbehov ni har kommer att ställa till mycket strul för familjen i framtiden, tro mig !
  • gbgumman
    Kyrkby skrev 2015-06-22 08:57:59 följande:
    Härligt förtroende ni har för sonen.
    Ni skall veta att detta kontrollbehov ni har kommer att ställa till mycket strul för familjen i framtiden, tro mig !
    Sedan när lärde du känna min son och vår familj. Jag tror inte ett dugg på dig. Sonen är bara 11 år och vi pratar mycket med honom och han är alltid med när vi kollar vad som pågår på internet.
  • BeanBag
    Kyrkby skrev 2015-06-22 08:57:59 följande:

    Härligt förtroende ni har för sonen.

    Ni skall veta att detta kontrollbehov ni har kommer att ställa till mycket strul för familjen i framtiden, tro mig !


    Vilket kontrollbehov?
  • Varit där

    Här hemma är barnen 4,6 och 8. Nu på sommaren så vaknar de vid 9 och då har de fått ha tv eller Ipad till frukost som vi äter runt 10 sen efter frukosten så får de leka eller så går vi ut och gör något och så får de kolla på tv när vi lagar mat typ och på kvällen.

  • sofiashem

    Har en 5 och 3 åring. På helgen får dom titta på sommarlovsmorgon. På veckorna får dom cirka två gånger i veckan titta på bolibompa eller en bit av det. Cirka en gång i månaden får den stora spela tv-spel i 45 min ca. Ingen Ipad eller liknande. Resten av tiden leker dom :)

  • Anonym (Jopp)

    Har en 8-åring här hemma. Nu när vi är lediga får han kolla på tv/spela fram till 10.00 på morgonen. (Vaknar 8, äter även frukost i soffan under denna tid.) Sen får han spela/kolla på film någon timme på kvällen också. Är det uselt väder eller han har kompis hemma kan dom få spela och kolla på film en stund på dagen med.

    När det är skola kollar han på film någon timme på morgonen medan han äter frukost och någon timme på kvällen blir det film/spela innan sängen. Är han sjuk blir det mycket film dock :)

  • suziz
    Kyrkby skrev 2015-06-22 08:57:59 följande:
    Härligt förtroende ni har för sonen.
    Ni skall veta att detta kontrollbehov ni har kommer att ställa till mycket strul för familjen i framtiden, tro mig !
    Fast att ha koll på vad barnen gör på Internet är bara sunt och det borde fler föräldrar ha.
Svar på tråden Reglerar du ditt barns "skärmtid"?