• Anonym (förvirrad)

Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!

Kanske fel tråd. Ber om ursäkt för det.

Jag är över 18 år och har tecknat abonnemang hos nästan alla företag så som telia, telenor, tele2, tre.
    Alla dessa mobiltelefoner och abonnemang som jag tecknade hos dessa företag har jag ångrat.
    Ska försöka förkorta mig lite.
    Jag ville ha en iphone 6 med telenor och var inte nöjd. Ville ha en iphone 6 plus med tele2 och var inte nöjd. Ville ha en galaxy note 4 med tre och var inte nöjd, och förra veckan tecknade jag ett abonnemang med ny mobil ( galaxy s6 ) och det var hos telia. Jag tyckte inte om alls mobiltelefonen och lämnade tillbaka. Jag har alltså utnyttjat ångerrätten.
    Men nu har jag verkligen bestämt mig vad jag vill ha för mobil, men vart jag än testar så får jag avslag.
    När jag testade tre så fick jag detta meddelande : I samband med att vi hanterade din beställning med ordernummer 904757 så genomfördes en kreditupplysning. Dessvärre gav den avslag, vilket innebär att ordern inte gick igenom.
    Och när jag testade telenor så fick jag detta meddelande : Tack för din beställning via telenor.se. Tyvärr måste vi meddela att du inte gick igenom Telenor Sverige AB:s kreditupplysning, vilket innebär att du inte kan teckna ett abonnemang hos oss.
    Jag försökte med tele2 som jag också ringde, men då säger dem att det krävs en inkomst för abonnemang hos dem.
    Det känns som om alla dessa företag samarbetar ihop och att dem kanske tror att jag vill göra något bedrägeri. Så är inte fallet. Jag har helt enkelt inte varit nöjd och utnyttjat ångerrätten. Men nu verkar det ha tagit stopp.
    Vad ska jag göra nu? Det funkade hur bra som helst innan och nu plötsligt kan jag inte teckna något abonnemang.
    Vad kan jag göra i dessa lägen? Finns något jag ens kan göra? Jag är ju myndig, har inga betalningsanmärkningar eller nåt sånt.
    Jag tycker ju att det är jätte konstigt att det funkade innan med alla operatör som jag testade, men efter att ha ångrat mig så har det tagit stopp hos alla. Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!
  • Anonym (förvirrad)

Jag fick hem ett UC papper idag på alla krediter jag gjort. Och på pappret står det att jag har gjort 14 krediter.

Inga av dessa är dock varken telenor, telia, tre, tele2.

På pappret står det så här: Under de senaste 12 månaderna har 14 frågor registrerats hos UC.

Nordea mars 2015
    Nordea mars 2015
    Nordea april 2015
    Nordea april 2015
    Money go belopp på 6 tusen maj 2015
    Nordea april 2015
    Collector belopp på 20 tusen april 2015
    Ica banken ab mars 2015
    Consector belopp på 10 tusen mars 2015
    SEB belopp på 20 tusen mars 2015
    Nordea mars 2015
    Compricer mars 2015
    Bank Norwegian mars 2015
    Lendo AB mars 2015

Jag minns klart & tydligt att jag försökt ta lån på dessa banker, men fått avslag eftersom jag inte har någon fast inkomst.

Så är det det som ligger och står i vägen? med tanke på att jag inte kan teckna abonnemang?

Allt detta som står på pappret, kan det försvinna? Jag har ju inte ens det, jag har ansökt om det med fått avslag, ändå är det kvar?

Ska jag ringa till alla dessa som står på pappret? I fall ja, vad är det jag ska säga??

Tack för all hjälp

• Anonym (förvirrad)

Det står även så här 

KREDITOMDÖME: Riskprognos 79% (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

Jag blir jätte ledsen. Vad fan har jag gjort? Tänk om detta aldrig försvinner?

• Lilje

Det kommer försvinna, men det tar ungefär tre år. Så sluta be om krediter, och sluta ansöka om lån. Skaffa dig ett jobb istället och börja spara upp till det du vill köpa.

• sportpappa
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-26 04:22:08 följande:

Det står även så här 

KREDITOMDÖME: Riskprognos 79% (0% anger lägsta och 100% högsta risk)

Jag blir jätte ledsen. Vad fan har jag gjort? Tänk om detta aldrig försvinner?

Det ordnar sig med tiden. Se det som en läxa inför framtiden att du ska ta det lugnt med avbetalningsplaner och krediter.
  • Anonym (jfkznelf)

Vad skulle du med lån till? Du inte gammal, strax över myndig. Tänk på framtiden lite, vill du sätta di i skuld direkt?

• Birgitta02
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-26 04:19:52 följande:

Jag fick hem ett UC papper idag på alla krediter jag gjort. Och på pappret står det att jag har gjort 14 krediter.

På pappret står det så här: Under de senaste 12 månaderna har 14 frågor registrerats hos UC.

Nordea mars 2015
    Nordea mars 2015
    Nordea april 2015
    Nordea april 2015
    Nordea april 2015
    Ica banken ab mars 2015
    Nordea mars 2015
    Compricer mars 2015
    Bank Norwegian mars 2015
    Lendo AB mars 2015

Jag minns klart & tydligt att jag försökt ta lån på dessa banker, men fått avslag eftersom jag inte har någon fast inkomst.

Så är det det som ligger och står i vägen? med tanke på att jag inte kan teckna abonnemang?

Allt detta som står på pappret, kan det försvinna? Jag har ju inte ens det, jag har ansökt om det med fått avslag, ändå är det kvar?

Ska jag ringa till alla dessa som står på pappret? I fall ja, vad är det jag ska säga??

Tack för all hjälp

Det där försvinner inte för att du ringer. De är noteringar om att du sökt lån och detta är förfrågningar som Nordea, Collector, SEB, Compricer, Bank Norwegian, Lendo etc gjort på dig. Det är 14 förfrågningar under två månader!?? Helt otroligt. Jag har sällan sett en sån förfrågningslista under så kort tid. Din kreditvärdighet är otroligt låg  och du bör se till att inte få in en enda förfrågan på två år. För det tar två år för såna här förfrågningar att försvinna.
  • Lavish
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-26 04:19:52 följande:

Nordea mars 2015
    Nordea mars 2015
    Nordea april 2015
    Nordea april 2015
    Nordea april 2015
    Ica banken ab mars 2015
    Nordea mars 2015
    Compricer mars 2015
    Bank Norwegian mars 2015
    Lendo AB mars 2015

Tack för all hjälp

Men gud, hur tänkte du när du gjorde så enormt många låneansökningar på så kort tid? Efter att du fått ett par avslag, varför trodde du att nästa skulle godkända?!

Nej, du kan inte ringa någonstans och få bort det där, och tur är väl det, framförallt för dig.

Du inser att dessa avslag och de faktum att du nu har en obefintlig kreditvärdighet så att du inte får ta några krediter och lån antagligen har räddat ditt liv? Om du hade kunnat låna och ta krediter hursomhelst hade du gjort det, och sen hade du suttit fast i skuldfällan för resten av ditt liv, och således fått ditt liv förstört av dina tvångstankar eller kanske bara av din totala vårdslöshet.

Det är klart att du inte ska vara kreditvärdig, jag hade inte lånat ut en enda krona till dig och räknat med att få tillbaka den. 
  • Anonym (förvirrad)
    Lavish skrev 2015-06-26 13:30:17 följande:
    Men gud, hur tänkte du när du gjorde så enormt många låneansökningar på så kort tid? Efter att du fått ett par avslag, varför trodde du att nästa skulle godkända?!

Nej, du kan inte ringa någonstans och få bort det där, och tur är väl det, framförallt för dig.

Du inser att dessa avslag och de faktum att du nu har en obefintlig kreditvärdighet så att du inte får ta några krediter och lån antagligen har räddat ditt liv? Om du hade kunnat låna och ta krediter hursomhelst hade du gjort det, och sen hade du suttit fast i skuldfällan för resten av ditt liv, och således fått ditt liv förstört av dina tvångstankar eller kanske bara av din totala vårdslöshet.

Det är klart att du inte ska vara kreditvärdig, jag hade inte lånat ut en enda krona till dig och räknat med att få tillbaka den. 
    Det känns som om jag håller på och hamnar i en depression för allt detta.

Kan jag ringa UC som kanske kan ta bort all historik? dvs alla förfrågningar jag gjort. Jag hade verkligen ingen aning om att det gick till så här-

Jag har ALLTID, jag menar ALLTID klarat av och betalat räkningar. 

Men nu har detta gjort så att jag inte kan teckna abonnemang.

Finns det nåt jag kan göra??
  • Mr Obvious

Ta det lugnt och undvik allt som ger kreditfrågor, dvs abonnemang och avbetalningsköp. Det ska du inte vara ledsen för, för det är aldrig det billigaste alternativet. Det viktiga är att du är kreditvärdig när det är dags att skaffa egen bostad, annars blir det besvärligt. Vissa bostadbolag accepterar inte personer med kreditproblem, oavsett om de har någon som kan gå i borgen för dem eller inte.

• Lavish
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-29 00:45:28 följande:

Kan jag ringa UC som kanske kan ta bort all historik? dvs alla förfrågningar jag gjort. Jag hade verkligen ingen aning om att det gick till så här-

Nej du kan inte ringa och få bort det, hela poängen med att spara din historik är ju att kreditgivare ska kunna få veta hur du betett dig tidigare. Att du inte vill att de ska få veta det är liksom motsatsen till en orsak för UC att ta bort det. 

Men som sagt, se detta som positivt istället. Ett fungerat ekonomiskt skyddsnät har skyddat dig från att sabba ditt liv. Var tacksam. 

Det är möjligt att du har viljan och bryr dig om att göra rätt för dig, men du säger själv att du har en inkomst på 1000 kr, dragit på dig telefonabonnemang på 600 och sen försöker du låna upp till 20 000 på dyra blancolån hos olika banker. Det spelar ingen roll om du VILL göra rätt för dig när dina inkomster inte täcker dina utgifter, då KAN du inte betala räkningarna ändå, och det är ju vad systemet är tänkt att förhindra. 

Det du kan göra är att spara och köpa allt du vill ha kontant när du har pengarna istället. Den dagen du har ett jobb och en fast inkomst kommer du antagligen ses som mer kreditvärdig även om förfrågningarna kvarstår. Undvik betalningsanmärkning.
  • Anonym (förvirrad)
    Lavish skrev 2015-06-29 13:53:48 följande:
    Nej du kan inte ringa och få bort det, hela poängen med att spara din historik är ju att kreditgivare ska kunna få veta hur du betett dig tidigare. Att du inte vill att de ska få veta det är liksom motsatsen till en orsak för UC att ta bort det. 

Men som sagt, se detta som positivt istället. Ett fungerat ekonomiskt skyddsnät har skyddat dig från att sabba ditt liv. Var tacksam. 

Det är möjligt att du har viljan och bryr dig om att göra rätt för dig, men du säger själv att du har en inkomst på 1000 kr, dragit på dig telefonabonnemang på 600 och sen försöker du låna upp till 20 000 på dyra blancolån hos olika banker. Det spelar ingen roll om du VILL göra rätt för dig när dina inkomster inte täcker dina utgifter, då KAN du inte betala räkningarna ändå, och det är ju vad systemet är tänkt att förhindra. 

Det du kan göra är att spara och köpa allt du vill ha kontant när du har pengarna istället. Den dagen du har ett jobb och en fast inkomst kommer du antagligen ses som mer kreditvärdig även om förfrågningarna kvarstår. Undvik betalningsanmärkning.
    Kom ännu ett papper från uc idag.

Dock var riskprognosen lägre än förra gången då den var 78% , nu är den 41%

varför har den sjunkit så mycket? är det dåligt eller bra? vad borde riskprognosen vara?
  • Anonym (***)

Det är bra att riskprognosen är lägre men den är fortfarande oerhört hög. Fick själv hem ett sånt där papper och min risk var 0,1%. Har en helt vanlig ekonomi så den siffran är nog ganska normal

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-29 00:45:28 följande:

Du skaffar en billig telefon med kontantkort och sen sparar ihop till en bättre du vill ha. Öht är det oftast en bättre affär att köpa telefonen kontant och utan abonnemang, sen teckna abonnemang separat när du kan göra det. Fram tills dess är det kontantkort som gäller för dig.
    Förfrågningarna kan du inte göra nåt åt, de är gjorda. Du kan bara påverka framtiden nu.
  • Anonym (Suck)

Om man inte har en telefon ...finns man inte då??
    Då finns inte jag heller ...

Svar på tråden Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!