• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • eMund
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 19:15:09 följande:

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

Att ta på ett barn på ett onormalt sätt behöver inte betyda något. Om det ska vara ett brott räcker det inte att personen beter sig misstänkt. Uppenbarligen är dina misstankar så vaga att du inte kan beskriva vad som orsakade misstankarna från första början.

Men om du nu uppfattar det som ett brott och verkligen upplever det så ska du naturligtvis anmäla. Hen kanske inte åker dit för detta men ibland skapar en serie anmälningar till Polisen orsak att undersöka det vidare.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Fått nog) skrev 2015-06-23 18:28:58 följande:
    För ungefär 15 år sedan var det en nyhet i en kvällstidning om en kvinna på en middag i Usa som bevittnat en pappa och en dotter som delat på en puss - på munnen.

Kvinnan ringde polisen och gaggade om pedofili, polisen kom och förhörde mannen vilket chockade hela familjen som var på festen. Det visade sig vara helt oskyldigt...

Du är som den kvinnan TS.
    Jag har inte gjort någon anmälan, men du kanske missade den informationen. Jag har också otaliga gånger redan sagt att jag inte vet om det var övergrepp eller inte.
  • molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 14:00:59 följande:
    Men så är det ju. Tror ett utsatt barn skulle ha lättare att öppna upp sig till någon det känner och har förtroende för. Om man bedömer att man har den relationen till barnet, så ser jag det då som otroligt mycket vettigare om man försöker närma sig barnet vid lämpligt tillfälle än att man går fram precis efter man sett det hela (vad det nu är som har hänt, TS vägrar ju berätta något mer) och pratar med den misstänkta förövaren.

Annars ser jag socialtjänsten som lämplig instans att vända sig till om man misstänker att man bevittnat något olämpligt, men är osäker precis som TS säger att hen är.
    Ok. Det var så du menade. Då hänger jag med. Ja,det kan jag hålla med om.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (nn)
    eMund skrev 2015-06-23 18:35:54 följande:
    Att ta på ett barn på ett onormalt sätt behöver inte betyda något. Om det ska vara ett brott räcker det inte att personen beter sig misstänkt. Uppenbarligen är dina misstankar så vaga att du inte kan beskriva vad som orsakade misstankarna från första början.

Men om du nu uppfattar det som ett brott och verkligen upplever det så ska du naturligtvis anmäla. Hen kanske inte åker dit för detta men ibland skapar en serie anmälningar till Polisen orsak att undersöka det vidare.
    Det har jag också sagt nu ett antal gånger att någon annan kan se någonting mer anmärkningsvärt. Det jag skulle ha kommit att beskriva kan inte bekräftas vara ett brott, men ett misstänkt sådant. Anmälningar av det slaget leder ingenstans.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:15:15 följande:
    Det fanns några till, men det var några i sällskap och dom diskuterade med varandra så dom såg säkert inte det jag såg. Jag har beslutat mig för att inte tala om det jag vittnade.
    Men det kan du ju inte veta. De kanske också såg det du såg men tänker likadant som du och hoppas att någon annan ska göra det de/du inte vågar göra.

Men fortfarande,om du vill ha en saklig diskussion så borde du berätta vad det var du såg.
    Att inte berätta av rädsla för vad som kan hända dig tycker jag faktiskt är ganska egoistiskt.
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:16:15 följande:
    Det stämmer och jag hoppas att det finns flera som lägger märke till någonting och agerar i tid.
    Jag hoppas att även du tar ditt förnuft till fånga och anmäler.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-23 18:44:43 följande:
    Men det kan du ju inte veta. De kanske också såg det du såg men tänker likadant som du och hoppas att någon annan ska göra det de/du inte vågar göra.

Men fortfarande,om du vill ha en saklig diskussion så borde du berätta vad det var du såg.
    Att inte berätta av rädsla för vad som kan hända dig tycker jag faktiskt är ganska egoistiskt.
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 14:16:15 följande:
    Det stämmer och jag hoppas att det finns flera som lägger märke till någonting och agerar i tid.
    Jag hoppas att även du tar ditt förnuft till fånga och anmäler.
    När jag sagt att jag inte tänker berätta så menar jag precis och exakt det. Du kan fråga hur många gånger du vill, du kommer ändå inte att få något svar.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 15:52:11 följande:
    Hur jag än hade gjort hade det lett till mer bekymmer. Alternativet kunde då förstås ha varit att inte säga någonting istället. Men som människa har även jag behov av att skriva och prata om saker.
    Du tycker alltså det är värre att det blir mer bekymmer för dig än att det kanske blir det för barnet pga att du inte ville agera?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-23 18:49:25 följande:
    Du tycker alltså det är värre att det blir mer bekymmer för dig än att det kanske blir det för barnet pga att du inte ville agera?
    Ja kanske det.
  • molly50
    Anonym (Fått nog) skrev 2015-06-23 18:28:58 följande:
    För ungefär 15 år sedan var det en nyhet i en kvällstidning om en kvinna på en middag i Usa som bevittnat en pappa och en dotter som delat på en puss - på munnen.

Kvinnan ringde polisen och gaggade om pedofili, polisen kom och förhörde mannen vilket chockade hela familjen som var på festen. Det visade sig vara helt oskyldigt...

Du är som den kvinnan TS.
    Fast TS agerade ju inte alls.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-23 18:40:24 följande:
    Det har jag också sagt nu ett antal gånger att någon annan kan se någonting mer anmärkningsvärt. Det jag skulle ha kommit att beskriva kan inte bekräftas vara ett brott, men ett misstänkt sådant. Anmälningar av det slaget leder ingenstans.
    Men ju fler som anmäler samma sak desto bättre.
    Alla detaljer man kan ha sett kan vara till hjälp för polisen. Stort som smått.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen