• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 13:42:09 följande:
    Finns det bara dom två alternativen, menar du? Hade inte pratat med personen, nej. Hur jag hade agerat är beroende av min relation till det misstänkt utsatta barnet. Antingen försökt prata med det vid annat tillfälle, eller gjort en orosanmälan till socialtjänsten.
    Så om du inte känner barnet i fråga så skulle du låta det bli utsatt?
    Mattias och Hannah.
  • Philanthropy
    molly50 skrev 2015-06-23 13:47:37 följande:

Så om du inte känner barnet i fråga så skulle du låta det bli utsatt?

Nej, var skrev jag det?
  • puss

Men skriv vad som hände då. Tråden är ju ändå bara spekulationer nu och handlar inte om nånting.

"Jag kanske såg nåt, kanske inte, vad ska jag göra??".

• molly50
    Philanthropy skrev 2015-06-23 13:50:05 följande:
    Nej, var skrev jag det?
    Du skrev att ditt agerande skulle vara beroende på din relation till barnet. Därav att jag undrade.
    Om jag har missförstått så ber jag om ursäkt.
    Mattias och Hannah.
  • Philanthropy
    molly50 skrev 2015-06-23 13:53:08 följande:

Du skrev att ditt agerande skulle vara beroende på din relation till barnet. Därav att jag undrade.

Om jag har missförstått så ber jag om ursäkt.

Men så är det ju. Tror ett utsatt barn skulle ha lättare att öppna upp sig till någon det känner och har förtroende för. Om man bedömer att man har den relationen till barnet, så ser jag det då som otroligt mycket vettigare om man försöker närma sig barnet vid lämpligt tillfälle än att man går fram precis efter man sett det hela (vad det nu är som har hänt, TS vägrar ju berätta något mer) och pratar med den misstänkta förövaren.

Annars ser jag socialtjänsten som lämplig instans att vända sig till om man misstänker att man bevittnat något olämpligt, men är osäker precis som TS säger att hen är.
  • Faber

Hoho, hypomammorna i aktion. Begriper ni inte att OP ä'r en student som skriver en C uppsats om suggerering och masspsykos.

Här kommer någon och skriver ett osammanhängande svammel utan detaljer och substans, vips är alla uppe i varv utan nåot som helst konkret att ta på.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • puss
    Faber skrev 2015-06-23 14:05:08 följande:

Hoho, hypomammorna i aktion. Begriper ni inte att OP ä'r en student som skriver en C uppsats om suggerering och masspsykos.

Här kommer någon och skriver ett osammanhängande svammel utan detaljer och substans, vips är alla uppe i varv utan nåot som helst konkret att ta på.

*Politiskt korrekt sidfot*
    Och hur menar du med "hypo"?
  • Anonym (nn)
    Linnea1994 skrev 2015-06-23 13:14:38 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg för att hitta vad det onormala är men hittar inget därför ifrågasatte jag vad du sett.
    Det är bra, det gör man också när man diskuterar.
  • Anonym (nn)
    Tokfrans skrev 2015-06-23 13:19:56 följande:
    Jag som mamma och även våldtagen som barn själv, om jag hade sett ett barn bli tagen på, på ett sätt som man inte vanligen gör, klart som fan man går fram och kollar så allt står rätt till. Hade inte ändrat mig om den tanken.
    Då gör du det du själv anser vara det rätta och det är inte konstigt alls att om du fick tillfälle även skulle agerade annorlunda.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen