Celines Essence skrev 2015-07-01 11:35:24 följande:
Visst är det bra om Kvinnan kan berätta självmant, men här tycker jag att en partner ska hjälpa till och visa att han bryr sig... Om hon inte klarar det själv tycker jag definitivt att partern bör fråga. Jag har ställt den specifika frågan till sexuellt frustrerade män, men har aldrig hört någon som faktiskt frågat. Har du? Jag gissar att du är en av de män som tycker att du får för lite sex.
Jag tycker det framgår i de flesta trådarna att männen verkligen försöker på ett respektfullt sätt.
För att ge några färska exempel:
www.familjeliv.se/forum/thread/75475110-min-fru-tar-aldrig-initiativ-till-sex
www.familjeliv.se/forum/thread/75142266-efter-20-ar-skiljas
Beskriv gärna vad du tycker att dessa männen gjort fel och varför det är deras ansvar att få till en förändring.
Jag tillhör tack och lov inte de männen som tycker att de får för lite sex (även om jag absolut har noterat förändringar i min partners lust efter 3 år i förhållandet).
Jag har dock levt i många år med en kvinna som inte verkade njuta så mycket av vårt sex och hade låg lust (efter några år). Jag kämpa på alla möjliga sätt med att väcka hennes lust och berika vårt sexliv genom att kommunicera med henne utan resultat. Jag pratade (utan att ställa krav och lägga press) men fick aldrig några vettiga svar, antagligen för att hon inte förstod själv.
Jag är övertygad om att hon genom åren tappade sexuell attraktion till mig utan att själv riktigt förstå varför. Kärleken från henne var absolut kvar och hon var helt förkrossad när jag började prata om separation. I samband med detta kom även hennes lust tillbaka till 100% vilket märktes tydligt genom onani, sexuellt beteende och sexuella initiativ. Plötsligt var hon återigen som den tjejen jag inledde ett förhållande med 15 år tidigare. Mitt fel? Mitt ansvar? Jag är säkerligen inte utan ansvar men ingen kan säga att jag inte arbetade och försökte.
Det skulle vara ytters förargande för mig om hon nu skrev här på FL och beskrev att hennes nya partner är så mycket bättre, att sexet är så mycket skönare
OM hon samtidigt förde ett resonemang om att det var mitt fel, att hon var helt oskyldig i vårt gemensamma sexliv. Det skulle kännas väldigt orättvist.
Jag vidhåller till 100% att sexlivet och dess problem är båda parternas ansvar. Det går inte helt att lägga ansvaret på ena personen.