• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • frågandezzzz
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:30:29 följande:
    En till med väldigt liten erfarenhet av livet - men du lär dig väl med åren..  Skrattande

utveckla gärna.

• Mrs Okänd
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:29:17 följande:
    OK, låter väl iofs inte helt ologiskt - men det är totalt ointressant eftersom båda drabbas av problemet..  Och nivån på lusten kan du inte välja själv - den är liksom inbyggd i din personlighet. Lusten är inte ett resultat av ett beslut. Man kanske ska skylla på generna eller nåt? Solig

Håller inte riktigt med dig där. Jag tror att man kan styra lite mer över sin sexlust än vad man tror. Det är ju samma sak med hur det är med motion. Ibland behövs det lite extra motivation för att komma igång, kan vara samma sak med sexet. En del tycker säkert att man inte ska ha sex om man inte har lusten från början men då väljer man ju att inte ha ett aktivt sexliv, precis som man kan välja att inte ha ett aktivt liv. Är man trött och stressad är det enklare att lägga sig på soffan, trots att man vet att mår bättre av både sex och motion.
  • Mrs Okänd
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:30:29 följande:
    En till med väldigt liten erfarenhet av livet - men du lär dig väl med åren..  Skrattande

Ja, men det är ju fortfarande ditt liv och ditt val. Sen vet ju jag med att det inte är enkelt att skilja sig för en sådan sak men då får man ju skylla sig själv. Dock tror jag inte heller att man är samma person när man är 20 som när man är 60 och sexlusten kan ju variera mycket fram och tillbaka mellan dessa år.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2015-06-24 13:39:49 följande:

Ja, men det är ju fortfarande ditt liv och ditt val. Sen vet ju jag med att det inte är enkelt att skilja sig för en sådan sak men då får man ju skylla sig själv. Dock tror jag inte heller att man är samma person när man är 20 som när man är 60 och sexlusten kan ju variera mycket fram och tillbaka mellan dessa år.
    Man få skylla sig själv för precis allt. Vi kan ju säga så och lägga ner alla diskussioner på FL, för dom blir ganska onödiga...
    Så praktiskt..  Ungefär som att problemen skulle försvinna då.Skrattande

• Mrs Okänd
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:54:27 följande:
    Man få skylla sig själv för precis allt. Vi kan ju säga så och lägga ner alla diskussioner på FL, för dom blir ganska onödiga...

Man kan ju välja själv och bestämma sig för hur stort problem det är. Välja vart gränsen går. Vad som är värt att kämpa för. Samma sak gäller ju den som har minskad lust. Det är ju så mycket annat vi människor kämpar med, men just sexlusten verkar vara helig. Folk tränar på mindfulness, äta nyttigare, motionera, sova mer men det är inte ofta man läser om folk som försöker hitta sin lust för där förutsätter man bara att man antingen har låg eller hög lust.
  • Anonym (Vem?)
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:54:27 följande:
    Det jag tycker är märkligt är att de med bibehållen lust alltid skall möta de med minskad lust, men det är sällan någon tycker tvärtom eller tycker att man kan gå halva vägen var. 

Det är alltid den som gjort en förändring som begär att den andra skall ändra sig för att passa in i förändringen.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2015-06-24 13:38:10 följande:

Håller inte riktigt med dig där. Jag tror att man kan styra lite mer över sin sexlust än vad man tror. Det är ju samma sak med hur det är med motion. Ibland behövs det lite extra motivation för att komma igång, kan vara samma sak med sexet. En del tycker säkert att man inte ska ha sex om man inte har lusten från början men då väljer man ju att inte ha ett aktivt sexliv, precis som man kan välja att inte ha ett aktivt liv. Är man trött och stressad är det enklare att lägga sig på soffan, trots att man vet att mår bättre av både sex och motion.
    Jag tror vi menar olika med ordet "lust" helt enkelt. Jovisst kan man få sexuell lust även om den inte finns för tillfället - men du måste ha viljan, motivationen till det.

När jag menar lust menar jag inte kåthet - utan mera att man VILL eller inte. (Lust kan ju användas både i sexuella sammanhang och i helt andra sammanhang.)
    Blev lite rörigt - men jag tror det är lite begreppsförvirring här.

• Anders 386
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 14:01:54 följande:
    Det jag tycker är märkligt är att de med bibehållen lust alltid skall möta de med minskad lust, men det är sällan någon tycker tvärtom eller tycker att man kan gå halva vägen var. 

Det är alltid den som gjort en förändring som begär att den andra skall ändra sig för att passa in i förändringen.
    Men det är väl självklart att man inte kan gå "halva vägen" när man inte har lust till det? Du försöker få dig till ett offer och vill skylla på din partner. Lägg ner!
    Du måste tänka om och göra ett av dom viktigaste valen i ditt liv just nu.
    Antingen lämna och försöka hitta en ny partner - eller också stanna och inse att du inte kommer att få så mycket sex som du vill.

Du är bara en av massor av män (och en hel del kvinnor också) som stått inför samma beslut. Och tyvärr - det finns inget bra alternativ - du måste välja det minst dåliga. Och det är ditt val.
  • Mrs Okänd
    Anders 386 skrev 2015-06-24 14:06:17 följande:
    Jag tror vi menar olika med ordet "lust" helt enkelt. Jovisst kan man få sexuell lust även om den inte finns för tillfället - men du måste ha viljan, motivationen till det.

När jag menar lust menar jag inte kåthet - utan mera att man VILL eller inte. (Lust kan ju användas både i sexuella sammanhang och i helt andra sammanhang.)
    Blev lite rörigt - men jag tror det är lite begreppsförvirring här.

Är det så att du ser den sexuella lusten som helt annorlunda mot all annan lust? Att den alltid bara kommer helt av sig själv? Sen tror jag inte att man alltid kan vänta på motivationen heller.
  • Anders 386
    Mrs Okänd skrev 2015-06-24 14:01:41 följande:

Man kan ju välja själv och bestämma sig för hur stort problem det är. Välja vart gränsen går. Vad som är värt att kämpa för. Samma sak gäller ju den som har minskad lust. Det är ju så mycket annat vi människor kämpar med, men just sexlusten verkar vara helig. Folk tränar på mindfulness, äta nyttigare, motionera, sova mer men det är inte ofta man läser om folk som försöker hitta sin lust för där förutsätter man bara att man antingen har låg eller hög lust.
    Men det är inte så svårt att motionera om man har lust till det. Det är inte svårt att äta nyttig mat om man har lust till det.
    Men varför motionerar inte alla människor? Varför äter inte alla människor bra mat? (Det är bara att ta en promenad på stan så förstår du vad jag menar - man behöver inte leta länge för att hitta en överviktig person i Sverige.)
    Jo det kan jag berätta - dom har ingen lust. Så enkelt är det faktiskt...

Svar på tråden Vems är problemet?