• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex

Inte kollat tråden på ett tag.

Jaha mensen kom.... Bara att ruska av sig och ta ny tag - eller hur?

Här hade jag äl för 4 dgr sen och kände av den Jättemycket! Den kom 2 dgr tidigare än normalt, intressant eftersom jag tog progkräm.... Det sägs ju stimulera i låg dos och i högre dos (som det är i p-piller) förhindra äl. Äl kom och med råge Hoppas allt annat föll på plats och hoppas det går vägen nu. Jag tempar oxå, och den har sakta gått upp....får se hur det går.

• kastrullen

Jag tar inte munkpeppar men provar progesteronkräm för första gången. Hade ÄL i tisdags (cd13) och BIM 29/7, så nu smörjer jag en kikärtsklick morgon och kväll. Jag är 28 år och har inga barn sedan tidigare. Han är 34 år och har en son sedan tidigare. Vi har försökt i 7 månader.

• 120512

Jag kör bara på krämen igår fick jag smått ont under magen på höger och vänster sida men inte längre vet ej vf.

jag har inte haft mens sen januari då jag sluta med provera har nog aldrig haft äl har inte testat pga jag har pcos. På tisdag är det dag 14 med kräm så vi får se om det händer något på pausdagarna (14dagar)

Blir glad om jag får egen mens och slipper provera mår skit av dom.

• Allex

Kastrullen - Varför provar du progesteronkräm? Har du haft problem med äl? 

120512 - Kolla upp sidan hormoni.se och se vad det finns för frågor och svar. Det finns massor av information där. Kanske du kan hitta något som stämmer in på dig Lycka till.

Själv har jag bim den 23/7 och har än så länge bara ömma bröst som symptom som startade ett par dagar efter äl. From idag och frammåt finns risk för spottings, vilket inte jag vill ha - det betyder att slemhinnan släpper för tidigt och jag vill ju att den ska stanna kvar... och att ett ägg ska ha boat in sig :) De närmaste dagarna blir nervösa.

• kastrullen
    Allex skrev 2015-07-20 12:19:57 följande:

120512 - Kolla upp sidan hormoni.se och se vad det finns för frågor och svar. Det finns massor av information där. Kanske du kan hitta något som stämmer in på dig Lycka till.

Själv har jag bim den 23/7 och har än så länge bara ömma bröst som symptom som startade ett par dagar efter äl. From idag och frammåt finns risk för spottings, vilket inte jag vill ha - det betyder att slemhinnan släpper för tidigt och jag vill ju att den ska stanna kvar... och att ett ägg ska ha boat in sig :) De närmaste dagarna blir nervösa.

Jag har också problem med spottings och har haft det sedan jag slutade med preventivmedel för 3-4 år sedan. Har läst att det kan bero på progesteronbrist och som du säger kan det leda till att ägget inte fäster. Så därför provar jag krämen!
  • 120512
    Allex skrev 2015-07-20 12:19:57 följande:

Tyvärr så fanns det inget som passa in på mig där. Fick tips av krämen för 2v sen i en pcos tråd tar den morgon o kväll i 14 dgr paus i 14dgr sen startar jag om med samma. Så imorgon kväll tar jag sista innan paus. Hoppas jag får mens under dom dagarna.
  • Tingeling03

Jag har precis börjat äta Munkpeppar i hopp om att få någon rätsida på min struliga menstruation, jag har inga förhoppningar på att bli gravid förrän senare i höst, finns det plats för mig här ändå? ????

• Tingeling03

Jag misstänker att jag har lågt progesteron, förut har jag kunnat tyda när jag har ÄL genom att jämföra flytningar m.m. och har kunnat känna av ÄL också, men efter ett missfall för ett halvår sedan har jag börjat få spottnings mellan 2-5 dagar före menstruationen. Jag kan inte känna av ÄL lika lätt nu och börjar undra om jag kanske inte har någon ÄL helt enkelt. Jag har läst en massa positivt om munkpepparn och vill ge det en chans så jag köpte hem kapslar av Vitex Angus-Castus. Jag har tagit det nu i 4 dagar, i fredags började jag blöda kraftigare efter 4 dagar med spottnings. Har läst många som har blivit av med spottningsen med hjälp av Munkpeppar. Som det är nu testar jag allt tänkbart. Har genomgått gyn.undersökningar och VUL och läkarna hittar inget som inte ska vara där. Jag har provat progesteronkrämen tidigare, men upplevde ännu mera blödningar/spottnings av den. Äter multivitaminer och Munkpeppar nu.

• mère de R

Detta blir nog tredje månaden jag tar munkpeppar och min cykel har blivit två dagar kortare (tidigare 30 dagar) och äl på dag 13 istället för 17. Jag slutar med MP när jag haft äl, hur gör ni?

Jag testade progesteron krämen i somras när jag blev gravid för att förhoppningsvis slippa MF. Tyvärr hjälpte det inte men nu har jag fått utskrivet progesteron på recept och Trombyl och jag bara väntar och hoppas på att bli gravid igen.

• Tingeling03

Någon som fått några biverkningar av munkpepparn? Jag har blivit väldigt dålig i magen, men jag vet inte om det är pga mensen eller munkpepparn, kan bli det av mensen. Ska ändå fortsätta med munkpepparn och se om det ger sig.

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden