• Allex

Munkpeppar och progesterontråden

Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

• Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex
    mère de R skrev 2015-07-21 22:37:56 följande:

Detta blir nog tredje månaden jag tar munkpeppar och min cykel har blivit två dagar kortare (tidigare 30 dagar) och äl på dag 13 istället för 17. Jag slutar med MP när jag haft äl, hur gör ni?

Jag testade progesteron krämen i somras när jag blev gravid för att förhoppningsvis slippa MF. Tyvärr hjälpte det inte men nu har jag fått utskrivet progesteron på recept och Trombyl och jag bara väntar och hoppas på att bli gravid igen.

Jag tog progesteronkräm och MP från dag 7 till dag 28.
  • Allex
    Tingeling03 skrev 2015-07-22 20:18:31 följande:

Någon som fått några biverkningar av munkpepparn? Jag har blivit väldigt dålig i magen, men jag vet inte om det är pga mensen eller munkpepparn, kan bli det av mensen. Ska ändå fortsätta med munkpepparn och se om det ger sig.

Hej och välkommen!

Jag har inte märkt av biverkningar - tvärtom, tycker jag mår bättre i diverse PMS

Fick mens idag :'(

Men jag kommer köra på med samma upplägg nästa månad. Inga acneutbrott, ingen huvudvärk ocy det viktigaste av allt - INGA spottings! Har haft dom i 1 år under bebisförsöken... och nu nada!
  • Tingeling03

Hej och tack Allex :D

Vad skönt att höra att du mår bättre av munkpepparn än innan, och att du har sluppit biverkningar, det är ju underbart :D Det är ju verkligen jätte bra att du hr blivit av med dina spottnings, nu får jag mer goda förhoppningar :) Tar du munkpepparn från mensens första dag till ägglossningen eller tar du den hela cykeln? Jag har inte bestämt mig riktig för hur jag ska göra. Jag har inga besvär av PMS med spottningsen är mitt stora bekymmer och att jag inte vet om jag har ÄL då mina ÄL-tester har det ganska svaga resultat, men jag kan även ha börjat testa försent, jag ska prova igen tidigare den här cykeln :)

Allex skrev 2015-07-23 17:10:19 följande:

Hej och välkommen!

Jag har inte märkt av biverkningar - tvärtom, tycker jag mår bättre i diverse PMS

Men jag kommer köra på med samma upplägg nästa månad. Inga acneutbrott, ingen huvudvärk ocy det viktigaste av allt - INGA spottings! Har haft dom i 1 år under bebisförsöken... och nu nada!

• Allex
    Tingeling03 skrev 2015-07-23 19:59:34 följande:

Hej och tack Allex :D

Vad skönt att höra att du mår bättre av munkpepparn än innan, och att du har sluppit biverkningar, det är ju underbart :D Det är ju verkligen jätte bra att du hr blivit av med dina spottnings, nu får jag mer goda förhoppningar :) Tar du munkpepparn från mensens första dag till ägglossningen eller tar du den hela cykeln? Jag har inte bestämt mig riktig för hur jag ska göra. Jag har inga besvär av PMS med spottningsen är mitt stora bekymmer och att jag inte vet om jag har ÄL då mina ÄL-tester har det ganska svaga resultat, men jag kan även ha börjat testa försent, jag ska prova igen tidigare den här cykeln :)

Jag tog MP fr dag 7, men ska börja tidigare denna gång. Skulle nog tagit den från dag 1.... Men jag har glömt den hemma o är just nu ute på resande fot.

Så jag tar MP from lördag (då har jag kommit hem, då blir det på CD 3). Progesterallkräm from dag 7 (lite för att stimulera äl). Sen tempat jag hela tiden och har koll på sekretet...puh...mycket att hålla koll på

Tempning, kontroll på sekret och ältester... då får du stenkoll på äl
  • Tingeling03

Åh jag förstår ???? Jag hade jätte bra koll på ÄL förut genom sekret, livmodertappens placering och ÄL-tester men nu är allting så svårt att tyda, sekretet blir aldrig riktigt som det var förut och livmodertappens placering är aldrig riktigt där jag tycker att den bör vara till skillnad från förut. När man tempar, tempar man hela cykeln då? Kanske jag skulle prova det också. ?? Fick akut magknip idag igen ca två timmar efter intag av Munkpeppar, sprang på toa och dålig i magen idag med, 8:e dagen i rad, jag ger upp den snart, det kan inte vara nyttigt. ????

Allex skrev 2015-07-24 14:17:02 följande:

Jag tog MP fr dag 7, men ska börja tidigare denna gång. Skulle nog tagit den från dag 1.... Men jag har glömt den hemma o är just nu ute på resande fot.

Så jag tar MP from lördag (då har jag kommit hem, då blir det på CD 3). Progesterallkräm from dag 7 (lite för att stimulera äl). Sen tempat jag hela tiden och har koll på sekretet...puh...mycket att hålla koll på

Tempning, kontroll på sekret och ältester... då får du stenkoll på äl

• Allex
    Tingeling03 skrev 2015-07-24 23:00:16 följande:

Åh jag förstår ???? Jag hade jätte bra koll på ÄL förut genom sekret, livmodertappens placering och ÄL-tester men nu är allting så svårt att tyda, sekretet blir aldrig riktigt som det var förut och livmodertappens placering är aldrig riktigt där jag tycker att den bör vara till skillnad från förut. När man tempar, tempar man hela cykeln då? Kanske jag skulle prova det också. ?? Fick akut magknip idag igen ca två timmar efter intag av Munkpeppar, sprang på toa och dålig i magen idag med, 8:e dagen i rad, jag ger upp den snart, det kan inte vara nyttigt. ????

Ojdå - magknip..inte bra. Jag har inte hört det från andra, men om du känner så ska du absolut inte ta den.

Ja, man tempar hela cykeln, samma tid varje dag. Man ska ha sovit minst 4 sammanhängande timmar (en del säger 3 och en del 5). Jag har en app som.är superbra, Fertilityfriend. Man registrerar ett konto, fyller i div uppgifter och sen börjar man tempa. Under 20 dagar får man mail som innehåller massor av bra info. Det är som en 20-dagars kurs i hur allt funkar med hormoner, temp, sekret med mera. Du behöver en termometer som har 2 decimaler och sen är det bara att köra Tempningen är det säkraste (förutom blodprov) sättet att ta reda på om man haft ägglossning sägs det.
  • Tingeling03

Ja jag tycker att det är lite konstiga biverkningar om det nu kommer ifrån Munkpepparn för jag har bara läst om 2-3 fall som fått det och det har då varit övergående efter några dagar. Det är huvudvärk och illamående som jag har läst har varit biverkningar, men något sådant känner jag inte av.

Åh tack för tipset av app, den ska jag absolut prova :) Jag köpte mig en örontermometer igår då vi har en på jobbet, de är himla smidiga och bra. :)

Allex skrev 2015-07-25 07:26:23 följande:

Ojdå - magknip..inte bra. Jag har inte hört det från andra, men om du känner så ska du absolut inte ta den.

Ja, man tempar hela cykeln, samma tid varje dag. Man ska ha sovit minst 4 sammanhängande timmar (en del säger 3 och en del 5). Jag har en app som.är superbra, Fertilityfriend. Man registrerar ett konto, fyller i div uppgifter och sen börjar man tempa. Under 20 dagar får man mail som innehåller massor av bra info. Det är som en 20-dagars kurs i hur allt funkar med hormoner, temp, sekret med mera. Du behöver en termometer som har 2 decimaler och sen är det bara att köra Tempningen är det säkraste (förutom blodprov) sättet att ta reda på om man haft ägglossning sägs det.

• mère de R
    Allex skrev 2015-07-23 17:10:19 följande:

Hej och välkommen!

Tråkigt med mens. Nya tag och hoppas att den här månaden är vår månad.
  • mère de R
    Tingeling03 skrev 2015-07-24 23:00:16 följande:

Jag har inte heller märkt av några biverkningarbiverkningar av mp men pröva att ta en paus och se om det hjälper.
Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden