• Kim Possible

    Vad gör jag av alla äggvitor?! Nej, jag heter inte ANOF! :-D

    Haha, kom på precis när jag skrev rubriken att det var lite trollvarning på detta. ANOFs gamla trådar dök upp i minnet och fick mig att asgarva.  

    Men ja, så ser problemet ut. Jag har en del äggvitor kvar efter kvällens bearnaisesås och vill inte slänga allt. Maränger går fetbort, liksom en massa pyssel i stil med julgransprydnader eller pillriga småkakor. Vill helst ha recept på någon mjuk kaka eller liknande som går att göra med äggvitor, möjligen med tillsats av (max) 2 hela ägg. 

    Så, hjälp mig nu gott folk! Tomte

  • Svar på tråden Vad gör jag av alla äggvitor?! Nej, jag heter inte ANOF! :-D
  • Vestra

    Äggviteomelett till frukost imorgon kanske?


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Kim Possible
    Vestra skrev 2015-06-26 23:06:49 följande:

    Äggviteomelett till frukost imorgon kanske?


    Hm, skulle ju kunna funka. Kör lite low carb nu, så lite roliga frukostar är aldrig fel. Hur brukar du göra?
  • Vestra
    Kim Possible skrev 2015-06-26 23:12:20 följande:
    Hm, skulle ju kunna funka. Kör lite low carb nu, så lite roliga frukostar är aldrig fel. Hur brukar du göra?
    Brukar är väl att ta i. Men de ggr jag gjort det så har jag bara kört äggvitor med nymalen svartpeppar, salt, några skivor tomat och så brieost eller annan valfri ost för den delen.
    Spenat kan nog vara gott i också. Och en liten skvätt grädde.

    Vill man ha magrare alternativ skippar man osten och använder lättmjölk.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    myskmalva skrev 2015-06-26 23:17:27 följande:

    Silverkaka! Fast det är väl inte så low carb förstås...


    Tänkte också på den. Min mormor gjorde den ganska ofta. Mindes inte namnet bara.
    Den är smarrig.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Kim Possible

    Åh, tack för tips! Low carb är mest till vardags, Vi har lite kalas på gång framöver också som garanterat kommer bli mer i stil med HCHF.

    Silverkaka hade jag glömt, det är ju jättegott!

  • Lena

    Upp till hälften av äggen kan du ersätta med äggvitor i allt jag har bakat. Två äggvitor istället för ett ägg. Sen kan man frysa äggvitor utan problem.

  • Kim Possible

    Det får bli en omelett med brie och färsk spenat till frukost i morgon, sen en silverkaka som jag fryser in till närmaste kalaset. 

    Med tanke på hur god bean blev så lär det bli fler äggvitor över framöver, ingen mer köpebea för oss! Så ös på med fler tips för all del! 

  • boundforglory
    Instila skrev 2015-07-07 20:10:07 följande:

    Om du gillar stekt ägg så går det alldeles utmärkt att steka bara äggvita också. :) 


    Fast det faktiskt båda tråkigt och ganska äckligt :(
  • 160428
    boundforglory skrev 2015-07-07 20:13:20 följande:
    Fast det faktiskt båda tråkigt och ganska äckligt :(

    Okej. :P 


    Kanske testa att göra muffins? Det borde fungera både för söt smet och för lite mer matiga muffins. 


    Scrapbooking, korttillverkning och pyssel: www.instila.se
  • 160428
    myskmalva skrev 2015-07-07 20:29:54 följande:

    Jag kom på en sak till: sorbet!


    Åh, vilken bra idé! Det måste jag också testa att göra! 
    Scrapbooking, korttillverkning och pyssel: www.instila.se
  • Ego Lovers

    Haha.... Älskar Trådstarten. Måste man skriva så nu för tiden tänkte jag stilla innan jag knappade in

Svar på tråden Vad gör jag av alla äggvitor?! Nej, jag heter inte ANOF! :-D