• nokitus

5:2

jag tänkte köra lite 5:2 diet. Undrar om det finns någon annan som kör det. 

Hur gör ni? Vad äter ni under fastedagarna? hur mycket har ni gått ner? 

jag är 168 cm lång, väger alldeles för mycket. hoppas på att gå ner 36 kilo. Börjar idag med min första fastedag. Med tanke på att klockan är 8 på morgonen nu så går det hittills ganska bra:D

• Svar på tråden 5:2
  • Mrs Green

Jag har gjort det nästan två månader nu och tycker det funkar jättebra. Det är så skönt att det bara är två dagar i veckan som man måste vara lite "udda" resten av tiden kan man ju vara social och äta som andra.

På fastedagar dricker jag bara kaffe på morgonen. Sen äter jag lunch och middag, t.ex en soppa eller sallad med keso, ägg, tonfisk eller makrill. Jag dricker rejält med vatten. Jag använder Lifesum-appen för att skriva in allt jag äter så jag har koll.

Jag brukar inte träna på fastedagarna, max någon halvtimmes promenad.

De andra dagarna äter jag ca 1700-1800 kcal (skriver upp allt i Lifesum-appen då också) och jag har nu gått ner 13 kg på 12 veckor (varav 8 veckor med 5:2 då).

• nokitus

ojdå....13 kg är ju jättemycket:D vad bra, det gör mej lite extra taggad att höra detdär, vilka dagar i veckan fastar du? och fastar du samma dagar varje vecka? 

• Mrs Green

Den här veckan är det måndag och torsdag, men det varierar. Jag anpassar det till vad jag ska göra i övrigt.

Jag tycker som sagt att det bästa med 5:2 är att man ändå kan ha ett normalt socialt liv fem dagar i veckan och äta med familjen eller gå ut och äta/fika eller ta ett glas vin. Kan man inte det är det ju svårt att orka hålla ut i många månader, som behövs om man ska gå ner många kilon.

• nokitus

Men va kul att höra. Jag har rotat i dietdjungeln ganska länge nu. Så jag tänkte jag skulle prova detta just p.g.a att det är bara 2 dagar riktigt strikt. Att det kan vara enklare att följa i det långa loppet eftersom det ju är mycket socialt över mat. Det bjuds alltid på något när man far på besök, och man träffas oftast just över middag eller lunch.

Men va bra att få höra att det går...nu ska banne mej alla mina graviditetskilon bort samt resten jag samlat på mej;)

• Izi

Hej! Ja började köra 5:2 för en vecka sedan, min 3e dag med lågkalorier idag. Lite knepigt är det att hålla hungern borta. Vi kanske kan peppa å tipsa varandra om erfarenheter med tiden ????

• nokitus
    Izi skrev 2015-07-13 13:41:36 följande:

Hej! Ja började köra 5:2 för en vecka sedan, min 3e dag med lågkalorier idag. Lite knepigt är det att hålla hungern borta. Vi kanske kan peppa å tipsa varandra om erfarenheter med tiden ????

jag har nu kört 5:2 dieten i två veckor å gått ner 3,9 kilo:D känns jätteskönt, mitt tips är att dricka en massa buljong under fastedagarna, det håller hungern borta...och sedan dricker jag även äppelcidervinäger blandat med vatten, det hjälper också:D
  • Izi

Fantastiskt! Vilket resultat ???? Antar att de är väldigt lite kalorier i buljong, vad använder du för buljong?

• nokitus
    Izi skrev 2015-07-13 14:36:08 följande:

Fantastiskt! Vilket resultat ???? Antar att de är väldigt lite kalorier i buljong, vad använder du för buljong?

jag kör på vanlig grönsaksbuljong, sedan brukar jag ha i lite tabasco...tycker det funkkar bra att dricka...12 kcal på 250 ml...så de e nog jättelite..:D 
  • Izi

Ska jag nog prova på Torsdag som blir nästa lågkalori dag. Idag är jag sjukt hungrig hela tiden... De klarade jag mig ifrån i Torsdags. Nu ska jag laga lite lax å koka massa grönsaker :D

• nokitus
    Izi skrev 2015-07-13 16:49:18 följande:

Ska jag nog prova på Torsdag som blir nästa lågkalori dag. Idag är jag sjukt hungrig hela tiden... De klarade jag mig ifrån i Torsdags. Nu ska jag laga lite lax å koka massa grönsaker :D

på mina fastedagar äter jag egentligen inget annat än en nutrilett smoothie och dricker buljong, kom fram till att jag är mindre hungrig om jag inte äter alls, än om jag äter 500 kcal....
    så mitt totala fastedagsintag ligger på runt 240 kcal....
  • Starka

Har kört 5:2 i ungefär ett halv år( har varit några uppehåll) har gått ner 25 kilo

Jag är lite lat av mig så på fastedagarna äter jag gärna kvarg snabbt och enkelt.

• nokitus
    Starka skrev 2015-07-13 19:18:42 följande:

Har kört 5:2 i ungefär ett halv år( har varit några uppehåll) har gått ner 25 kilo

Jag är lite lat av mig så på fastedagarna äter jag gärna kvarg snabbt och enkelt.

ojdå:) du ger mej verkligen hopp om framtiden du:)
    har du motionerat mycket??
  • Izi
    nokitus skrev 2015-07-13 18:25:12 följande:

på mina fastedagar äter jag egentligen inget annat än en nutrilett smoothie och dricker buljong, kom fram till att jag är mindre hungrig om jag inte äter alls, än om jag äter 500 kcal....

så mitt totala fastedagsintag ligger på runt 240 kcal....

Ja kanske blir lättare att köra smoothies de dagarna, för jag blev mer hungrig av att äta. Kvällarna är värst, ja kan inte somna hungrig. Igår tog jag en 45 minuters rask promenad så att jag kunde äta lite kvarg innan jag skulle sova.
  • Izi
    Starka skrev 2015-07-13 19:18:42 följande:

25 kg på ett halvår, de är ju väldigt bra.... Hur lång tid tog det innan du såg nån effekt av 5:2? Ja började förra veckan, hoppas de ger nå resultat till nästa vecka så man blir motiverad att fortsätta.
  • Starka

[quote=75524303][quote-nick]Izi skrev 2015-07-14 09:15:59 följande:[/quote-nick]25 kg på ett halvår, de är ju väldigt bra.... Hur lång tid tog det innan du såg nån effekt av 5:2? Ja började förra veckan, hoppas de ger nå resultat till nästa vecka så man blir motiverad att fortsätta.[/

Ja jag är jättenöjd märkte effekt redan dom första veckorna. Både på vikten men även att sötsugen blev mindre. Har egentligen kört 4:2:1 fyra dagar vanlig mat men med lite tanke på vad jag äter, 2 fastedagar och 1 fridag men har märkt att godis osv är inte så gott längre. Och efter dom första tre fyra fastedagarna så är de inte jobbigt längre, känner mig nästan piggare efter en sån än en vanlig. Har inte motionerat nåt extremt, kört lite styrketräning för att försöka strama upp kroppen lite, men inget på fastedagarna funkade dåligt att lyfta då. Är som sagt lite lat så jag avskyr konditionsträning

Drick massor är ett hett tips och gärna lägga till lite extra vätskeersättning tex. Lifesum är en bra kompis hjälper dig att räkna snabbt och enkel. Jag har ju en bra bit kvar (gick upp 76kilo efter en alvarlig olycka o har sen behandlats med väldigt höga doser cortison men ja känner att detta är nåt som jag verkligen kan leva med och att ja mår bra av det. Det som lockade mig mest är du bestämmer dina faste dagar efter ditt eget liv sätt in dom där dim passar bäst för dig o nästa vecka då är det kanske andra dagar som passar bättre försök 24.Tim mellan

Finns även massa bra 5:2 böcker med recept o grejor som kan va till hjälp. Ja tänker verkligen fortsätta och med tanke på vad mina prover visar så mår min kropp bra på det

• Izi

Hur tänker ni med kalorier in och minus av träning? Idag har jag ätit runt 1900 kcal totalt men gick en väldigt rask promenad på ca 1,3 mil så har förbränt ca 1300 kcal. Ja kaloriräknar med My Fitnes pal å har endomondo sportstracker kooplad till de kontot Dagens energi slutar på ca 600 kcal. Men hur tänker ni? Skulle ni räkna de som en faste dag eller inte? Och om ni inte räknar de som en faste dag tror ni de är bäst att köra faste dagen imorgon eller nån dag senare?

• Starka

Jag räknar inte nån träning minus på fastedagarna utan bara kalori in

• Izi

Hur har det gått för er? Ja har hållt på i 4 veckor nu men vågen visar plus minus noll ????

Svar på tråden 5:2