• Sebbe

    Kuvertarvgift??

    Hej!

    Jag har lite frågor kring fest, beräkna pengar och det här med kuvertavgift.

    Jag är student och har med andra ord inte jättemycket pengar, men jag vill jättegärna ordna en överasskningafest för mina föräldrar som båda fyller 60 iår. Tanken är att bjuda ca 80 pers av deras deras vänner och familj. När man fyller 60 eller "120" känns det som om att man vill ha en viss "klass" på festen. Lite bättre mat, avec, att gästerna inte behöver ta med alkohol till maten (men det de vill dricka efteråt får de ta med). Tårta och så. (Med klass menar jag att det liksom inte är okej med bara almondy tårta och ost å baconpajer i folieformar).

    Jag har hittat en lokal med, kostar 2500. Jag har INGEN Möjlighet att bjuda på allt detta så därför vill jag ta ut en kuvertavgift. Jag kan tänka mig att stå för en viss del per person, eller tex själv betala en viss del av festen, men allt har jag inte råd med.

    Så jag undrar:

    Vad tar man ut för kostnader vid kuvertavgift? Brukar det vara för ALLT splittrat på antalet personer?

    Brukar man ta ut lite " mer " än vad som behövs för att täcka ifall tex 5 pers faller bort?

    Eller bestämmer jag bara en summa?

    Vad är en bra summa? Vad skulle vara en okej summa att lägga som kuvertavgift för middag, tårta, avec, alkohol till maten (lokalhyra)? Vad brukar det ligga på? Har aldrig varit på denna typen av fest själv?

    Slutligen undrar jag om det är någon som har lite tips på hemsidor eller så där det står om att beräkna avec, mat och alkohol till stora sällskap.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kuvertarvgift??
  • Sebbe
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-01 07:46:59 följande: