• Sebbe

    Kuvertarvgift??

    Hej!

    Jag har lite frågor kring fest, beräkna pengar och det här med kuvertavgift.

    Jag är student och har med andra ord inte jättemycket pengar, men jag vill jättegärna ordna en överasskningafest för mina föräldrar som båda fyller 60 iår. Tanken är att bjuda ca 80 pers av deras deras vänner och familj. När man fyller 60 eller "120" känns det som om att man vill ha en viss "klass" på festen. Lite bättre mat, avec, att gästerna inte behöver ta med alkohol till maten (men det de vill dricka efteråt får de ta med). Tårta och så. (Med klass menar jag att det liksom inte är okej med bara almondy tårta och ost å baconpajer i folieformar).

    Jag har hittat en lokal med, kostar 2500. Jag har INGEN Möjlighet att bjuda på allt detta så därför vill jag ta ut en kuvertavgift. Jag kan tänka mig att stå för en viss del per person, eller tex själv betala en viss del av festen, men allt har jag inte råd med.

    Så jag undrar:

    Vad tar man ut för kostnader vid kuvertavgift? Brukar det vara för ALLT splittrat på antalet personer?

    Brukar man ta ut lite " mer " än vad som behövs för att täcka ifall tex 5 pers faller bort?

    Eller bestämmer jag bara en summa?

    Vad är en bra summa? Vad skulle vara en okej summa att lägga som kuvertavgift för middag, tårta, avec, alkohol till maten (lokalhyra)? Vad brukar det ligga på? Har aldrig varit på denna typen av fest själv?

    Slutligen undrar jag om det är någon som har lite tips på hemsidor eller så där det står om att beräkna avec, mat och alkohol till stora sällskap.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kuvertarvgift??
  • Sebbe
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-01 07:46:59 följande:

    Det tråkiga är ju att föräldrarna inte får några presenter då, deras överraskning blir bara en fest som annars skulle kostat kanske 2-300 per person. Jag hade försökt ordna en billigare lokal, fixat relativt billig men ändå god mat (inget fel på paj ju, men man behöver ju inte köpa färdig micropaj utan kan göra egna) och serverat ett enkelt bordsvin till.


    Hej!

    Tack för ditt svar, ja alltså dethär baserar jag ju också lite på mina föräldrar, jag vet att presenter inte är viktiga för dem, däremot vet jag att de skulle älska överasskningen och att alla deras vänner och familj är samlade. De har pratat om att åka bort för att fira sin födelsedag. Av olika anledningar ( bla sjukdom) så vet jag att de jättegärna skulle vilja ha en fest, de orkar inte organisera den.
  • Kriya

    Eftersom det är föräldrarnas 60-årsdag tycker jag att det är viktigt att på något sätt ta reda på vad de tycker om kuvertavgift. Borde ju gå att fråga dem på något 'inlindat' sätt. Om de är personer som inte gillar kuvertavgift skulle de kanske annars känna sig obekväma att bjuda sina gamla vänner på betalkalas.

  • Kriya

    Eftersom det är föräldrarnas 60-årsdag tycker jag att det är viktigt att på något sätt ta reda på vad de tycker om kuvertavgift. Borde ju gå att fråga dem på något 'inlindat' sätt. Om de är personer som inte gillar kuvertavgift skulle de kanske annars känna sig obekväma att bjuda sina gamla vänner på betalkalas.

  • Butterscotch
    Sebbe skrev 2015-07-01 07:52:32 följande:

    Hej, du tänker alltså att jag typ borde ringa runt till alla? Det funkar inte att bara bjuda in?


    Jag tänkte mig ett massmail där du förklarar vad du vill göra. Kanske med ett save the date så att folk kan bedöma om de har möjlighet just den dagen. Be alla att svara inom någon/några veckor och skicka sen den "riktiga" inbjudan till de som är intresserade när du hunnit planera detaljerna. Fördelen med ett sånt upplägg är att du får bättre kontroll på intäkterna i god tid innan festen, om du nu inte har råd att ta kostnader själv. Mindre risk alltså.
  • MadHatter

    Jag tycker att kuvertavgift funkar bra i ts situation eftersom han inte ska fira sig själv.

    Jag skulle dock inte kalla det kuvertavgift i inbjudan utan mer väga på att ni tillsammans - familj och vänner överraskar födelsedagsbarnet med en fest. Du ordnar allt och alla som är med lägger en summa som du har bestämt. Då blir det inte bara din "present" utan allas present. Då kan du ju också passa på om det finns nån som kan hjälpa till på annat sätt, kanske spelar mammas bästa kompis i ett vand som gärna uppträder osv.

    Det tycker jag är en jättefin grej att göra.

    Du bestämmer en summa som behövs för att det ska gå runt - beräkna hyfsat lågt på gäster, allt ha en öppen summa - så kommer du få mycket av några och mindre av andra. Sen ordnar du den fest pengarna räcker till. Blir det pengar över använder du dessa för att köpa en present från alla gäster till gödelsedagsbarnen.

  • Sebbe
    Kriya skrev 2015-07-01 07:58:40 följande:

    Eftersom det är föräldrarnas 60-årsdag tycker jag att det är viktigt att på något sätt ta reda på vad de tycker om kuvertavgift. Borde ju gå att fråga dem på något 'inlindat' sätt. Om de är personer som inte gillar kuvertavgift skulle de kanske annars känna sig obekväma att bjuda sina gamla vänner på betalkalas.


    Ja men precis, det kan jag göra, känner ju flera av deras vänner osäker så jag kan säker fråga dem om mina föräldrar eller andra i gänget brukar ha kuvertavgift, nag vet att det har varit på kuvertavgiftffester men inte vad de egetligen tyckte om det. Tack för tipset.
  • Sebbe
    Butterscotch skrev 2015-07-01 07:58:50 följande:

    Jag tänkte mig ett massmail där du förklarar vad du vill göra. Kanske med ett save the date så att folk kan bedöma om de har möjlighet just den dagen. Be alla att svara inom någon/några veckor och skicka sen den "riktiga" inbjudan till de som är intresserade när du hunnit planera detaljerna. Fördelen med ett sånt upplägg är att du får bättre kontroll på intäkterna i god tid innan festen, om du nu inte har råd att ta kostnader själv. Mindre risk alltså.


    Hej, ja det hade varit en otroligt bra ide, om inte bara för min egen chans att hålla koll på läget. Vet inte riktigt hur jag ska säga dethär utan att låta lat men jag känner ju de flesta av mina föräldrars vänner, så ett massmail innebär att jag måste hitta alla telefonnr och sedan ringa runt till alla för att samla in mailadress, alt ringa alla, vilket känns lite som om man tränger sig på. Att ge svar på om man vill beta och gåpå festen och om man kan känns inte som en fråga man vill svara på raketuppskjutning och ner i telefon. Dessutom vet jag att långt ifrån alla mamma och pappa vänner och familj har en mail, det är liksom inte den generationen där det är självklart men jag skulle kunna höra av mig till ett par stycken av vänner och familj och kolla av vad de tycker av kuvertavgift för att bilda mig en uppfattning om den allmänna åsikten. Tack för tipset!
  • Sebbe
    viseversa skrev 2015-07-01 10:35:46 följande:

    Man bjuder inte på fest om man tar betalt för den.


    Jag har aldrig påstått att jag ska bjuda på festen heller. det jag menar är att jag bestämmer en summa per gäst eller en klumpsumma som jag kommer stå för som jag inte slår ut på kuvertavgiften, förmodligen typ lokalhyra och tårta. 

    Det jaq vill göra är att överraska mina föräldrar, vilket jag inte har råd att göra på egen hand. 

    tycker det är så jävla tråkigt när personer i den här tråden har berättat och förklarat varför de inte gillar kuvertavgift, på ett JÄTTETREVLIGT OCH HYFSAT sätt. och så måste det komma en spydig kommentar från en person som inte ens läst trådstarten ordentligt. 
  • Kriya
    Sebbe skrev 2015-07-01 10:43:05 följande:
    Jag har aldrig påstått att jag ska bjuda på festen heller. det jag menar är att jag bestämmer en summa per gäst eller en klumpsumma som jag kommer stå för som jag inte slår ut på kuvertavgiften, förmodligen typ lokalhyra och tårta. 

    Det jaq vill göra är att överraska mina föräldrar, vilket jag inte har råd att göra på egen hand. 

    tycker det är så jävla tråkigt när personer i den här tråden har berättat och förklarat varför de inte gillar kuvertavgift, på ett JÄTTETREVLIGT OCH HYFSAT sätt. och så måste det komma en spydig kommentar från en person som inte ens läst trådstarten ordentligt. 
    Jag tycker i alla fall att du är en kanon-son med en fantastik förmåga att känna omtanke för andra människor, just nu dina föräldrar. Mailidén är jättebra, för där kan du ge uttryck för din önskan om en härlig dag för föräldrarna och samtidigt understryka att det ska vara hemligt för dem (så inte föräldrarna misstänks för någon 'dubbelagenda' ang kostnader). Du har en bra idé och den kommer från hjärtat, håll fast vid den, tycker jag. Jag är normalt emot kuvertkostnader, men fick jag rätt mailinbjudan/förslag från en person som du så skulle jag gladeligen både betala, köpa present och komma på kalaset. Oki?
  • Mymlan L

    Precis som TS skriver finns det olika åsikter om kuvertavgifter.

    Själv skulle jag direkt tacka nej till en fest eller tillställning med kuvertavgift. I synnerhet om det gällde bröllop, födelsedag, dop eller begravning.

    Gäller det en firmafest eller annan liknande tillställning som egentligen är helt oviktig, kan ofoget kuvertavgift bedömas utifrån lust att delta.
    När det gäller släkten har man liksom inget val. Det blir då en form av utpressning.

    Hade mina barn, som nu är studenter, begärt avgift av deltagarna för att kunna ordna en fest för mig, hade jag skämts ögonen ur mig. Jag hade bett dem ställa in det hela och själv hyrt både lokal och betalat för all service. Nu är jag en mycket ekonomiskt trängd mamma, men jag hade tagit det på mitt kreditkort.
    Dock hade jag helst velat ha ett knytkalas, ute, i partytält och med värmekällor ifall vädret blev kallt och regnigt.
    Och inga presenter! När man är så gammal som 60, har man nog hunnit skaffa allt man vill ha och behöver plus en massa till!
    Jag är inte så gammal än, men till och med jag har mer än jag behöver.
    Så skippa presenterna och låt gästerna ta med sig det de kan. Kanske någon kan bidra med tält, värmare, stolar, bord, bestick eller tallrikar?

    Vill man absolut vara inne, kanske det finns en lada att hyra av en bonde i närheten?

    Det är bra mycket roligare när man tvingas jobba lite själv för att få till en fest. Och jag lovar att varje gäst har en paradrätt de gärna tar med sig!

    Man ska inte behöva betala för att kunna gå på fest och fira en person eller en speciell händelse.

    Sedan finns ju varianten med öppet hus där gästerna kommer till födelsedagsbarnet/-barnen och grattar under dagen och då man bjuder på kaffe eller smörgåstårta tex. 
    Också en bra billig lösning.

  • ArthurDent
    Kriya skrev 2015-07-01 14:02:04 följande:
    Jag tycker i alla fall att du är en kanon-son med en fantastik förmåga att känna omtanke för andra människor, just nu dina föräldrar. Mailidén är jättebra, för där kan du ge uttryck för din önskan om en härlig dag för föräldrarna och samtidigt understryka att det ska vara hemligt för dem (så inte föräldrarna misstänks för någon 'dubbelagenda' ang kostnader). Du har en bra idé och den kommer från hjärtat, håll fast vid den, tycker jag. Jag är normalt emot kuvertkostnader, men fick jag rätt mailinbjudan/förslag från en person som du så skulle jag gladeligen både betala, köpa present och komma på kalaset. Oki?
  • Elins mamma 2010

    Jättefint av dig att fixa en fest åt dina föräldrar ts! Men jag tycker som några andra att det är jätteviktigt att ta reda på vad dina föräldrar anser om kuvertavgift. Kanske genom att hitta på en historia om en kompis som ska ha det på sitt bröllop? Jag är rätt säker på att mina föräldrar absolut inte skulle vilja att deras vänner betalade för maten hos dem. Men dina föräldrar kan ju såklart tänka helt annorlunda!
    Ett annat alternativ är ju att ha en mindre fest och då kunna bjuda på tex smörgåstårta.

  • Ego Lovers

    Håller med om att du bör ta diskussionen ang kuvertavgift med dina föräldrar. Kolla av vad de tycker om det. Dra en vit lögn om att du är bjuden på kalas med kuvertavgift och fråga om det är vanligt och vad de tycker om det för du vet inte om det är vanligt. Då får du höra deras åsikt. Jag hade blivit glad om mina barn fixat en fest för mig men skämts inombords om jag visste att de tagit betalt för den. Så hoppas jag att jag inte har uppfostrat mina barn.

  • Tjohalia

    Och jag är i det andra lägret när det gäller kuvertavgift. Jag tycker det är hur bra som helst! Man får en riktigt trevlig fest där man får umgås med sin släkt och sina vänner på ett fint sätt och alla har bidragit lite för att det ska gå att genomföra. Jag betalar gärna kuvertavgift om det innebär att jag får gå på en rolig fest med människor jag tycker mycket om. Det är många tillställningar jag varit på som aldrig gått att genomföra utan kuvertavgiften. Har man råd att bjuda så är det helt okej, men jag tycker inte man ska låta bli att ha en fest av det här slaget bara för att man inte har råd. Men då är också sällskapet, kvällen, maten viktigare för mig än presenter.


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tessideluxe

    Jag håller med Madhatter:

    Jag skulle dock inte kalla det kuvertavgift i inbjudan utan mer väga på att ni tillsammans - familj och vänner överraskar födelsedagsbarnet med en fest. Du ordnar allt och alla som är med lägger en summa som du har bestämt. Då blir det inte bara din "present" utan allas present. Då kan du ju också passa på om det finns nån som kan hjälpa till på annat sätt, kanske spelar mammas bästa kompis i ett vand som gärna uppträder osv.

    De som vill ge en fest i present gör det, de som inte vill köper något och överlämnar vid något annat tillfälle. Alla är nöjda och glada

  • Zadre

    Tycker det finns två sidor här.
    Å ena sidan så tycker jag kyvertavgift är jättebra om man vill ha en viss nivå på en tillställning men inte riktigt ha råd att stå för hela kalaset själv, mot förutsättning att man avsäger sej presenter givetvis. Jag skulle lätt kunna göra det. Ser inget fel. Girigt hade varit om man köra avgift OCH krävde present.

    Däremot så tycker jag att du ska, som flera föreslagit, ta reda på vad dina föräldrar tycker om saken. Att ta kyvertavgift  för någon annans fest, speciellt om de inte vet om det kan kännas lite fel. Vem vet, de kanske vill ha presenter och det är inget fel i det.

Svar på tråden Kuvertarvgift??