• Anonym (idioti)

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

Så var frågan.
    Ni som ger pengar till yrkestiggare, varför gör ni det?
    Ni skulle väl inte ge pengar till hells angels av en princip men ni ursäktar yrkeskriminela tiggare att dom inte har nått val och kan inget annat än att strecka ut handen, var är det vurmande försvarssnacket riktat mot bikergäng eller gatugäng som strider på gatorna just nu?
    Yrkeskriminella, innan det klassiska försvarstalet dyker upp så kan vi räkna upp mängd av brott dom begår.
    Redan från början, yrkestiggeri utan tillstånd är inte tillåtet i landet, dom bryter mot våra regler bara dom kommer på tanken att ens komma hit.
    Sitta på gatan och haffa förbipasserande går under ofredande, olagligt.
    Bosätta sig hur som går mot flera olika lagar, privat mark är of limits vilket dom skiter i, kommunal mark kräver tillstånd vilket dom skiter i.
    Bosätta sig hur som utan avlopp eller sopstation kommer med egna problem vilket kostar oss ohyggliga summor i sanering när dom skiter runt sina läger och lämnar ton av avfall efter sig.
    Bygga upp kåkstäder är likvärdigt med en rad av stölder från diverse företag i form av pallar, preseningar, diverse byggmaterial.
    Dom får som eu medborgare röra sig fritt och vistas i andra länder under en begränsad tid på tre månader, en tid som saknar översyn i Sverige, Migrationsverket som ska övervaka skiter i vilket, yrkestiggare skiter i perioden också eftersom dom varken reggas eller övervakas och är här dubbla och trippla den tillåtna tiden.
    Ett krav på den regeln är att dom får vistas i tre månader var dom behagar om dom är självgående och självförsörjande, nått dom inte är om dom tigger pengar av oss.
    Så länge det är mer lönsamt för dom att utnyttja folk här än att jobba hemma kommer dom fortsätta med det, så tillbaka till frågan , varför betalar ni folk för att bryta mot våra lagar på löpande band och skita på våra gator?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-04 21:52
    Eftersom jag ser en massa tjafs om laglighet så kan vi reda ut missförståndet att det skulle vara lagligt.
    I lokala ordningföreskrifter som i alla fall alla storstäder har
    sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)
    Vilka är lika bindande som nationella lagar dock inte får stå i kontrast mot dom.
    Finner man att insamling av pengar får inte ske utan polisens tillstånd.
    Brott mot lokala ordningsföreskrifter innebär en peningsbot därmed är det polisens skyldighet att ingripa.
    www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
    Nått som polisen faktiskt har försökt att göra men stoppades av pkismen i det här landet.
    Hur som som ovan står finns det regler på plats.

• Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri
  • Anonym (avslöjad)
    tobbe01 skrev 2015-07-04 11:13:00 följande:

Här i Sundsvall så har det på senare tid blivit vanligt med svenska tiggare! De sitter med en papplåda där det står "hemlös svensk"! Ofta sitter de vid samma entré som de "vanliga"! Jag ger alltid en slant till våra egna.

Vad är det för skillnad?
  • tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 11:15:41 följande:
    Vad är det för skillnad?
    Jag tänker KULTUR vs OTUR!
  • nihka
    Anonym (Bajs är blä) skrev 2015-07-04 08:05:44 följande:
    Ja, det där är också lite kul! Journalister och politiker som alltid är de som försvarar tiggarna - ANNARS. När de inte själva behöver se dom, haha!
    Fast det handlar om att några utställare och några visbybor har hört av sig och orsaken till att tiggarna får mindre pengar nu beror på att turister ger mindre än bofasta:

http://www.helagotland.se/almedalen/utstallare-ville-fa-bort-tiggare-11216927.aspx
  • Anonym (avslöjad)
    tobbe01 skrev 2015-07-04 11:34:01 följande:

Så de utländska tiggarna kan omöjligt haft otur... Du bidrar j själv till de svenska tiggarnas misär... De öär ju inte söka jobb snabbare om du ger de pengar.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-07-04 11:34:01 följande:
    Klart du gör. Om du blev fattig skulle det naturligtvis bero på otur, medan en rom har valt det själv. Det verkar vara ett vanligt sätt att resonera inom SD-kretsar.
  • tobbe01
    nihka skrev 2015-07-04 11:50:44 följande:
    Klart du gör. Om du blev fattig skulle det naturligtvis bero på otur, medan en rom har valt det själv. Det verkar vara ett vanligt sätt att resonera inom SD-kretsar.
    SD? What? En rumänsk dignitär var här i Sverige och hen uttalade att "det är en utmaning att försöka få dessa individer att INTE betrakta tiggeri som ett arbete". Jag har inga problem med att man tigger och har det som ett jobb men när man spelar på "tyck synd om"-grejen så blir jag less. Rumänien (varifrån många tiggare kommer) är ett EU-land och inget U-dito. Det måste man komma ihåg. 
  • Anonym (avslöjad)
    tobbe01 skrev 2015-07-04 11:55:27 följande:

SD? What? En rumänsk dignitär var här i Sverige och hen uttalade att "det är en utmaning att försöka få dessa individer att INTE betrakta tiggeri som ett arbete". Jag har inga problem med att man tigger och har det som ett jobb men när man spelar på "tyck synd om"-grejen så blir jag less. Rumänien (varifrån många tiggare kommer) är ett EU-land och inget U-dito. Det måste man komma ihåg. 

Varför tycker du synd om svenskar som tigger?
  • GinoTonic

Om det hade handlat om EN person eller EN familj, så hade det kunnat bero på otur såklart. Men så här många människor kan inte ha otur.

Tyvärr verkar myndigheter ursäkta tiggande utlänningar mer än svenska, och ta fientlighet mot svenska uteliggare mindre allvarligt. Jag är volontär i en kyrka, inom SvK. Det finns en svensk man i 40-årsåldern som sover ute i vår stad, han vill inte ta hjälp av soc p.g.a. de behandlat honom så illa förut. Så han sover ute, pantar burkar, och så går han till olika aktiviteter i olika kyrkor i stan - gudstjänster, bibelstudiegrupper och annat, där det ingår fika. Då äter han alltid jättemycket och försöker stoppa sockerbitar i fickorna när han tror att ingen ser... 

Men han har blivit väldigt illa behandlad: folk vill inte se honom, de klagar att han luktar illa och att han bara utnyttjar kyrkan för att få mat och inte egentligen är intresserad av aktiviteterna. Det stör dem, de blir illa till mods när han är med i bibelstudiegruppen, och de vet att han är jättehungrig och bara väntar på fikat. Nu har så många klagat, att t.o.m. personalen i vissa kyrkor förbjudit honom tillträde på vissa aktiviteter, som egentligen är för alla. Om han inte får någon mat den dagen verkar ingen bry sig om...

...men tänkt vilket HIMLA liv det skulle ha blivit, om han varit en av romerna och blivit portförbjuden av Svenska Kyrkan! Det är skillnad på skit och pannkaka...

• tobbe01
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 11:56:53 följande:
    Varför tycker du synd om svenskar som tigger?
    Därför att i vår kultur så är det inte naturligt att tigga. När en svensk tigger på gatan så förminskar hen sig själv till det yttersta. Det är den ultimata förnedringen och den yttersta bönen om hjälp. För romerna är det ett jobb. Duger det som orsak?
  • Anonym (avslöjad)
    tobbe01 skrev 2015-07-04 12:04:13 följande:

Därför att i vår kultur så är det inte naturligt att tigga. När en svensk tigger på gatan så förminskar hen sig själv till det yttersta. Det är den ultimata förnedringen och den yttersta bönen om hjälp. För romerna är det ett jobb. Duger det som orsak?

Dessutom är det ju olagligt enligt ts. Du är rätt bra på att hyckla.
Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri