• Anonym (idioti)

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

Så var frågan.
    Ni som ger pengar till yrkestiggare, varför gör ni det?
    Ni skulle väl inte ge pengar till hells angels av en princip men ni ursäktar yrkeskriminela tiggare att dom inte har nått val och kan inget annat än att strecka ut handen, var är det vurmande försvarssnacket riktat mot bikergäng eller gatugäng som strider på gatorna just nu?
    Yrkeskriminella, innan det klassiska försvarstalet dyker upp så kan vi räkna upp mängd av brott dom begår.
    Redan från början, yrkestiggeri utan tillstånd är inte tillåtet i landet, dom bryter mot våra regler bara dom kommer på tanken att ens komma hit.
    Sitta på gatan och haffa förbipasserande går under ofredande, olagligt.
    Bosätta sig hur som går mot flera olika lagar, privat mark är of limits vilket dom skiter i, kommunal mark kräver tillstånd vilket dom skiter i.
    Bosätta sig hur som utan avlopp eller sopstation kommer med egna problem vilket kostar oss ohyggliga summor i sanering när dom skiter runt sina läger och lämnar ton av avfall efter sig.
    Bygga upp kåkstäder är likvärdigt med en rad av stölder från diverse företag i form av pallar, preseningar, diverse byggmaterial.
    Dom får som eu medborgare röra sig fritt och vistas i andra länder under en begränsad tid på tre månader, en tid som saknar översyn i Sverige, Migrationsverket som ska övervaka skiter i vilket, yrkestiggare skiter i perioden också eftersom dom varken reggas eller övervakas och är här dubbla och trippla den tillåtna tiden.
    Ett krav på den regeln är att dom får vistas i tre månader var dom behagar om dom är självgående och självförsörjande, nått dom inte är om dom tigger pengar av oss.
    Så länge det är mer lönsamt för dom att utnyttja folk här än att jobba hemma kommer dom fortsätta med det, så tillbaka till frågan , varför betalar ni folk för att bryta mot våra lagar på löpande band och skita på våra gator?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-04 21:52
    Eftersom jag ser en massa tjafs om laglighet så kan vi reda ut missförståndet att det skulle vara lagligt.
    I lokala ordningföreskrifter som i alla fall alla storstäder har
    sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)
    Vilka är lika bindande som nationella lagar dock inte får stå i kontrast mot dom.
    Finner man att insamling av pengar får inte ske utan polisens tillstånd.
    Brott mot lokala ordningsföreskrifter innebär en peningsbot därmed är det polisens skyldighet att ingripa.
    www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
    Nått som polisen faktiskt har försökt att göra men stoppades av pkismen i det här landet.
    Hur som som ovan står finns det regler på plats.

• Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 17:31:16 följande:
    Nej, jag anser det är värre att en sån här diskussion får spridning. Du bidrar till det, precis som nerfherder sa.
    Det har du rätt att både tycka och uttrycka precis som jag har rätt att inte hålla med om och uttrycka.
  • GinoTonic
    nihka skrev 2015-07-04 17:21:08 följande:
    Källa på att majoriteten vill att det ska vara olagligt att tigga?

Att göra tiggeri olagligt skulle innebära att en person som ber om pengar till tunnelbanan hem skulle kunna åtalas. Jag vill inte leva i ett sådant samhälle.

Förbud och att kriminalisera hjälper inte mot fattigdom. Det flyttar bara problemet någon annanstans.

SD kommer aldrig att få 50%. Så många är inte nationalister, vill minska invandringen med 90% och införa assimileringspolitik.

De flesta tiggare jag har stött på är väldigt lågmälda, men det är klart att de störiga stör folk, men vad några gör ska inte belasta andra.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskarna-for-tiggeriforbud

Nej, jag tycker inte heller att det är lyckat med ett allmänt tiggeriförbud, just för att det skulle kunna drabba våra egna. Men man skulle ju kunna göra det förbjudet för icke-svenska medborgare att tigga, det löser det problemet. Det kan ju ändå inte fortsätta så här, så OM det inte går att få slut på tiggeriet på annat sätt och många människor upplever att de får sin vardag begränsad, så kommer folk att kräva ett förbud allt mer insisterande. I värsta fall tar de saken i egna händer och kör bort eller misshandlar/dödar tiggarna med våld... Då är det bättre med ett förbud, eller hur!

Angående hur många som skulle kunna rösta på Sd, jag tror att det var uppe på 22 procent bland män i sista opinionsundersökningen, och det var det nog ingen som vågade tro för fem år sedan... Det är likadant där som när det gäller det jag skrev i stycket ovan: folk har en GRÄNS, och när den är översteppad så tar de steg som går utanför vad de i vanliga fall skulle göra. Vare sig det är att rösta på ett nationalistiskt parti eller att sparka muggen ur handen på en tiggerska. De andra partierna, flera av dem, har FÖRSTÅTT detta nu, och kommer därför med diverse förslag om hur man ska kunna minska invandringen, ställa högre krav o.s.v.. Men jag tror att det är för lite och för sent. Väljarna vågar inte lita på det - väldigt många kommer inte våga rösta på annat än Sd nästa gång, av ren självbevarelsedrift.

Du kan läsa här om människor som skulle rösta på SD utan att för den skull sympatisera med dem egentligen:

www.aftonbladet.se/nyheter/article20926566.ab
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 17:37:54 följande:
    Ah, men du håller dig inte till topic!
    Det är vad du anser och ingen universal sanning. Jag anser att orsakerna till att folk tigger nu och historiskt hör till diskussionen om varför man ger bidrag till tiggare idag. Om du inte håller med mig får du vända dig till FL med en anmälan.

Det är varken kriminellt eller något nytt att människor i Sverige tigger.
  • Anonym (Tom Peng)
    GinoTonic skrev 2015-07-04 17:39:39 följande:

Nej, jag tycker inte heller att det är lyckat med ett allmänt tiggeriförbud, just för att det skulle kunna drabba våra egna. Men man skulle ju kunna göra det förbjudet för icke-svenska medborgare att tigga, det löser det problemet. Det kan ju ändå inte fortsätta så här, så OM det inte går att få slut på tiggeriet på annat sätt och många människor upplever att de får sin vardag begränsad, så kommer folk att kräva ett förbud allt mer insisterande. I värsta fall tar de saken i egna händer och kör bort eller misshandlar/dödar tiggarna med våld... Då är det bättre med ett förbud, eller hur!

[...]
    Jag håller inte med dig (att det nödvändigtvis är bättre med ett förbud än att människor tar till våld). Så länge tiggarna håller på med en fullt laglig verksamhet är det vår skyldighet att se till att de skyddas från våld.

Våld måste stävjas i alla former, det tycker jag är viktigare än att se ett förbud mot tiggeri (och det oavsett vad man tycker om tiggeriet). 
  • GinoTonic
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-04 17:49:47 följande:
    Jag håller inte med dig (att det nödvändigtvis är bättre med ett förbud än att människor tar till våld). Så länge tiggarna håller på med en fullt laglig verksamhet är det vår skyldighet att se till att de skyddas från våld.

Våld måste stävjas i alla former, det tycker jag är viktigare än att se ett förbud mot tiggeri (och det oavsett vad man tycker om tiggeriet). 
    Absolut, men samtidigt är det sant att människor HAR en gräns. Det har man sett historiskt många gånger. Jag har också en gräns. Fast jag aldrig skulle ta till våld själv (eller kanske jag skulle kunna sparka till en mugg så slantarna flög om jag blev tillräckligt förbannad, men inte på personen), så är det inte alls säkert att jag skulle vittna om jag såg någon annan göra något. Så till den graden är jag trött på det här nu.
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 17:39:39 följande:

Angående hur många som skulle kunna rösta på Sd, jag tror att det var uppe på 22 procent bland män i sista opinionsundersökningen, och det var det nog ingen som vågade tro för fem år sedan... Det är likadant där som när det gäller det jag skrev i stycket ovan: folk har en GRÄNS, och när den är översteppad så tar de steg som går utanför vad de i vanliga fall skulle göra. Vare sig det är att rösta på ett nationalistiskt parti eller att sparka muggen ur handen på en tiggerska. De andra partierna, flera av dem, har FÖRSTÅTT detta nu, och kommer därför med diverse förslag om hur man ska kunna minska invandringen, ställa högre krav o.s.v.. Men jag tror att det är för lite och för sent. Väljarna vågar inte lita på det - väldigt många kommer inte våga rösta på annat än Sd nästa gång, av ren självbevarelsedrift.

Du kan läsa här om människor som skulle rösta på SD utan att för den skull sympatisera med dem egentligen:

www.aftonbladet.se/nyheter/article20926566.ab
    Din fösta källa är ett år gammal. Jag har inte sett några färska siffror om hur vi ställer oss till ett förbud mot tiggeri.

Nej, jag är inte för varken ett förbud eller särlagstiftning. Jag är för att alla ska vara lika inför lagen.

Din andra källa säger att en tredjedel av de som säger att de skulle rösta på SD inte stödjer SDs ideologi. Jag är inte förvånad.

• Anonym (Tom Peng)
    GinoTonic skrev 2015-07-04 17:53:03 följande:
    Absolut, men samtidigt är det sant att människor HAR en gräns. Det har man sett historiskt många gånger. Jag har också en gräns. Fast jag aldrig skulle ta till våld själv (eller kanske jag skulle kunna sparka till en mugg så slantarna flög om jag blev tillräckligt förbannad, men inte på personen), så är det inte alls säkert att jag skulle vittna om jag såg någon annan göra något. Så till den graden är jag trött på det här nu.
    Att vittna tror jag många drar sig för (det skulle jag själv bara göra i yttersta undantagsfall på grund av risken för repressalier). Men jag tror även att så gott som alla låter tiggarna vara ifred, oavsett vilka känslor de väcker.

Den som tar till våld förtjänar ett straff och samhällets klander, oberoende av vad man tycker om det fenomen man riktar sig mot (det gäller ju i synnerhet om objektet för ens hat är någon svagare, så som en tiggare).

Jag tror (och hoppas) att det räcker att knyta näven i fickan för dig, om känslorna skulle svalla när du passerar en tiggare och att du låter koppen vara. 
  • GinoTonic
    nihka skrev 2015-07-04 18:02:46 följande:
    Din fösta källa är ett år gammal. Jag har inte sett några färska siffror om hur vi ställer oss till ett förbud mot tiggeri.

Nej, jag är inte för varken ett förbud eller särlagstiftning. Jag är för att alla ska vara lika inför lagen.

Din andra källa säger att en tredjedel av de som säger att de skulle rösta på SD inte stödjer SDs ideologi. Jag är inte förvånad.
    Det är antagligen så att media inte vågar beställa några fler undersökningar...

Fast att vissa saker är tillåtna för ett lands egna medborgare men inte för andra, är ju inget konstigt. Men helst vill jag att vi går ur EU så att de helt enkelt inte kan komma in här. Då blir det som förr, innan EU, när man var tvungen att redogöra för hur man skulle kunna försörja sig i landet innan man fick komma in. Jag kommer ihåg när jag skulle plugga i London, och jag var tvungen att spara ihop till 80 000 kr först - det var minimisumman för att man skulle få tillstånd att bo där i åtta månader (om jag minns rätt nu).

Ja, det var ju precis det jag försökte förklara för dig! Du skrev förut att Sd aldrig kan få 50 procent eftersom 50 procent av svenska folket inte är nationalister. Men som du ser så röstar många redan på Sd ändå, för att de ser Sd som det enda alternativet ÄNDÅ. För att få slut på massinvandringen och anpassningen till islam. Om man anser att det är det absolut viktigaste, så kan man rösta på Fan Själv för att få slut på det! Om Sd inte fanns som ett seriöst och ofarligt alternativ, så tror jag att många skulle kunna tänka sig att rösta på ett nazistparti om det var det som krävdes...
  • GinoTonic
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-04 18:08:10 följande:
    Att vittna tror jag många drar sig för (det skulle jag själv bara göra i yttersta undantagsfall på grund av risken för repressalier). Men jag tror även att så gott som alla låter tiggarna vara ifred, oavsett vilka känslor de väcker.

Den som tar till våld förtjänar ett straff och samhällets klander, oberoende av vad man tycker om det fenomen man riktar sig mot (det gäller ju i synnerhet om objektet för ens hat är någon svagare, så som en tiggare).

Jag tror (och hoppas) att det räcker att knyta näven i fickan för dig, om känslorna skulle svalla när du passerar en tiggare och att du låter koppen vara. 
    Ja, om de bara sitter där ja. Men om de följer efter mig som vissa har gjort, ställer sig ivägen, sätter sitt ansikte extremt nära mitt och fortsätter att tjata... då kanske det blir andra bullar en dag?

Förresten är det lustigt det där hur olika personer väcker olika känslor. Nu har vi en tjej utanför vår livsmedelsbutik, och hon stör mig inte alls. Jag bryr mig inte om att hon ser mig gå förbi där varje dag utan att ge något, det väcker inga känslor av obehag hos mig. Jag ser henne knappt. 

Men förut satt det länge en ung man där. Han var väldigt på - vände på överkroppen hela tiden och försökte få ögonkontakt med precis alla som gick förbi, samt sa "hej" till alla. Då började jag faktiskt tycka att det var obehagligt att gå förbi honom, fast jag hade all rätt att göra det. Jag kände mig så uppmärksammad, iakttagen, punktmarkerad Jag började t.o.m. låta honom styra mig litet, så att jag ibland handlade på en livsmedelsbutik inne i stan innan jag åkte hem, för att slippa gå förbi honom. Och så ska det inte vara.
  • Anonym (Tom Peng)
    GinoTonic skrev 2015-07-04 18:09:43 följande:
    [...] Om Sd inte fanns som ett seriöst och ofarligt alternativ, så tror jag att många skulle kunna tänka sig att rösta på ett nazistparti om det var det som krävdes...
    Är du verkligen allvarlig nu? 
Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri