Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Är min katt dräktig?

Varför skriver du att du har en ragdoll när du har en huskatt som väntar en huskattkull?

Om hon är parad med random korthårig hankatt är det noll % chans att ungarna ärver hennes ögonfärg, pälslängd eller teckning... Både maskanlag och anlag för långhår måste komma från båda föräldrarna för att synas hos avkomman. 

Att bära omkring leksaker och ropa är inte ett tecken på löp, min kastrerade honkatt gör det varje kväll. Hankatter märker att löp är på gång innan vi människor gör det. De kan även para honor som inte löper ö.h.t. Det är själva parningen som sätter igång ägglossningen.

• Birmafröken
    Mija9988 skrev 2015-07-06 23:31:07 följande:

Därför att jag har negativa erfarenheter av kastrering av en tidigare katt...

Nu blir jag nyfiken. Det är första gången jag hört om någon som har negativa erfarenheter av det ingreppet. Vad hände?
  • Birmafröken
    Ambulansliv skrev 2015-07-09 11:29:24 följande:
    Och vad det skulle vara som man ändå väljer att sterilisera och behålla löbeteendet, känns ju galet. 
    Självklart går operativa ingrepp galet ibland. Men låter helt knäppt att låta katten behålla ett beteende till ingen nytta. 
    Ja, jag förstår ingenting...  Att låta en katt genomlida löpning livet ut är inte snällt.

Risken vid en simpel kastrering är dessutom ingenting jämfört med att låta sin katt gå igenom dräktighet och förlossning.
Svar på tråden Är min katt dräktig?