• Muslimsktjej

Fråga till cispersoner:

Ciskvinnor och cismän, hur skulle ni reagera ifall okända personer kom fram till er och frågade ifall ni är en kvinna eller en man, eller något annat kön?

Skulle ni ta det som en förolämpning, eller skulle ni inte bry er alls, eller kanske t.o.m tycka att det är jättebra att de ställer frågan?

Med tanke på att många feminister menar att det är transfobiskt att anta kön när man ser en person, alltså att "Oj, den personen har bröst och långt hår och kvinnlig kropp, det är nog en tjej" är transfobiskt, och att lösningen enligt dem är att man bör fråga personer innan man antar kön, så att man inte ska råka felköna folk.

Så är helt enkelt nyfiken och vill veta hur ni skulle reagera. 

• Svar på tråden Fråga till cispersoner:
  • Pentagram

Ok, jag missade lite att det handlade om OKÄNDA personer.

Om någon främmande person kommer fram till mig på stan och frågar vilket kön jag är så hade jag blivit stött. Vad angår det dem, liksom? Inte att jag blivit förolämpad av att personen i fråga inte kunde avgöra om jag är cis eller trans utan över det faktum att personen tycker sig ha någon rätt att veta könet på alla och envar omkring sig och verkar tycka att jag är skyldig dem info om den saken. Jag tänkte mer det rörde sig om nya bekantskaper eller folk man träffar på, säg, en konferens eller nåt, och personen inte vill stöta sig genom att använda fel pronomen e d när hen refererar till mig. För det mesta ser jag inte varför någon BEHÖVER veta vilket kön jag är.

• Anonym (Anna)

Om det var en främling på stan skulle det kännas obehagligt , vad rör det den personen vilket kön jag tillhör vare sej , genetiskt eller i min upplevelse? Sen skulle jag bli förvånad och lite ledsen. Men om det kom naturligt i en diskussion om genus och könstillhörighet så skulle jag inte ta illa upp. Jag har själv tänkt tanken om personer på stan att jag inte kan avgöra kön och jag vet inte varför jag blir nyfiken, kanske har man nåt gammalt nedärvt behov att kategorisera främlingar för sin trygghet.. men jag skulle inte fråga eller stirra. Är personen ung så tycker jag oftast att han /hon är mycket attraktiv både som man och kvinna , jag drogs till androgyna som ung.

• ansii
    seriösanvändare skrev 2015-07-10 10:27:04 följande:

Oj, du behöver nog hjälp. Hur kan man ta illa upp av en sådan fråga? Hur kan man ens ta den på allvar om man ser så uppenbart kvinnlig ut som du verkar göra?

Hjälp? Nej verkligen inte. Jag hade undrat vad en okänd person har att göra med mitt kön överhuvudtaget, lett mot personen, svarat artigt och undrat vad personen tänkte när den gick fram till mig.
  • Mamori

Hände det någon enstaka gång så hade det varit lite roligt och jag hade inte tagit illa upp. Hade det hänt ofta så hade jag blivit ledsen.

• Loriyana

Jag skulle säga att det är "none of your business". Man går inte fram till okända människor och frågar något sådant!

• Anonym (Komiskt)

Jag skulle bli full i skratt tror jag. Jag ser väldigt mycket ut som en kvinna, med höfter, smal midja, stora bröst. Har dessutom feminina drag och klär mig typ alltid i klänning. Jag skulle alltså inte ta illa vid mig, utan svara på frågan med tanken att personen som frågade var förståndshandikappad.

• baralillatant

Jag skulle inte uppskatta det. Och jag skulle aldrig fråga någon om kön. Folk måste sluta vara så fixerade vid kön. Enda anledningen till att vi könar är för att veta i vilket fack vi ska sätta personen.

• Bebelle

Jag hade undrat om personen drev med mig. Det är uppenbart att jag är kvinna så om nån skulle fråga mig vilket kön jag har så hade jag blivit irriterad.

• M r a u

Kan väl tycka att det är positivt att man inte går och antar en massa saker, men jag kommer fortsätta undra varför utomstående och förbipasserande har med det att göra.

• Aniiee

Alltså, kolla, nu är jag inte en cisperson, va men, det är egentligen ganska enkelt.

Fråga den här personen:

Fråga INTE den här personen:

Om du nu råkar vara nyfiken. 

Jag har aldrig varit med om att någon i min bekantskapskrets blir upprörd för att folk identifierar de som det kön de ser ut som. Möjligtvis har de rättat om det blivit fel, men de flesta tar det med god ro. Absolut INGEN blir rabiat.....

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • pyssel

Vilken konstig fråga, både i tråden och på stan.

Alla hästar hemma
  • Ascendere

Hade tyckt det var en märklig fråga och dragit slutsatsen att frågeställaren hade haft någon form av psykiatrisk diagnos och/eller varit påverkad av någon substans.

Svar på tråden Fråga till cispersoner: