• Anonym (Undrar)

Varför är det så knäckande att bli dissad?

När man dejtar så blir man ju dissad ganska ofta egentligen av att personen inte gillar en tillräckligt för att vilja ha en till date, förhållande eller ens svara när man ringer/smsar. Varför är det så knäckande att bli dissad av någon man knappt känner? Någon som känner igen sig och vet varför man blir så ledsen och deppig av det? Hur ska man göra för att slippa känna så här? Att tänka att han inte vet vad han går miste om funkar ju inte eftersom att jag vill att killen ska veta vad han går miste om men det får jag ju inte visa om vi inte har någon kontakt! Skrikandes Oskyldig Skrattande Så ni som dejtar ofta hur gör ni?

• Svar på tråden Varför är det så knäckande att bli dissad?
  • Fobiker
    Anonym (cornelia) skrev 2015-07-11 00:08:03 följande:

Du ska sluta bry dig helt om andra människor. Klippa känslorna helt med resten av världen. Sluta se andra som människor utan enbart som leksaker gjorda av kött.  Det enda som spelar roll i den här världen är du och dina egna njutningar. Allt annat saknar värde.
    Tänk så.

Ja, bli en psykopat! Det är den enda sanna vägen till lycka! 
  • Satra

Det är nog bara att acceptera. Alla passar inte med alla, det gäller inte bara vid dejting utan i alla sammanhang med andra människor. Vissa klickar man bra med, med andra inte alls och med några flyter det bara på hur enkelt som helst. Personkemin - det är det som det handlar om i alla avseenden -  i kärlek och i vänskap.

• Anonym (Undrar)

Vilka vettiga svar. Det nummer 10 skriver om att jag ska tänka på om HAN förtjänar mig och inte tvärtom är ju klockrent. Varför gör man så ofta tvärtom och oroar sig om man själv är tillräckligt bra?

Som det senaste som hände i veckan var att en kille jag känner lite sen förut visade hur mycket intresse som helst för mig och sen tog vi en fika och jag skickade ett neutralt men trevligt sms några dagar senare och han har inte svarat på det nu fast halva veckan har gått. Det gör mig så jäkla irriterad! Både för att det är fruktansvärt otrevligt och dålig stil av honom men även för att jag tänker att så hemsk kan jag ju knappast vara att han inte skulle kunna svara nånting - vad som helst! - och inte bara låta bli. Vilken medelåldersman gör så och varför liksom? Jag tycker det är jättekonstigt! Och även om han inte ser kyrklockor ringa (det gör inte jag heller!)  så kan man väl kanske bli vänner? Kanske är det bara jag som alltid letar nya vänner också och inte bara en dejt? Men ni som har dejtat mer än mig kan ni svara på varför skitstöveln inte ens svarar något neutralt tillbaka? Är det vanligt? Varför är man så otrevlig i så fall att man inte orkar dra iväg ett sms? Jag har inte dejtat sen 10+ år så jag har ingen koll.

• Anonym (Samma)

Hmm, jag tror du får börja tänka på att det inte handlar om dig alltid, utan dom själva (som kanske har problem). Om vi talar om nätdejting så är det MÅNGA som är som du beskriver, folk fegar ur o är bekväma helt enkelt.

Jag t ex hade kontakt med en som var jätteintresserad först, vi träffades aldrig men pratade flera gånger i telefon. Men en dag tog han bara bort sin profil, telefon o stängde ner sin mejl, utan nån förklaring alls, försvann från jordytan liksom. O ändå hade han pratat om hur viktigt det är att vara ärlig, schysst o RAK med dom man har kontakt med. Sure, visst. Så det finns många sorters konstiga typer därute.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-07-11 15:39:45 följande:

Vilka vettiga svar. Det nummer 10 skriver om att jag ska tänka på om HAN förtjänar mig och inte tvärtom är ju klockrent. Varför gör man så ofta tvärtom och oroar sig om man själv är tillräckligt bra?

Som det senaste som hände i veckan var att en kille jag känner lite sen förut visade hur mycket intresse som helst för mig och sen tog vi en fika och jag skickade ett neutralt men trevligt sms några dagar senare och han har inte svarat på det nu fast halva veckan har gått. Det gör mig så jäkla irriterad! Både för att det är fruktansvärt otrevligt och dålig stil av honom men även för att jag tänker att så hemsk kan jag ju knappast vara att han inte skulle kunna svara nånting - vad som helst! - och inte bara låta bli. Vilken medelåldersman gör så och varför liksom? Jag tycker det är jättekonstigt! Och även om han inte ser kyrklockor ringa (det gör inte jag heller!)  så kan man väl kanske bli vänner? Kanske är det bara jag som alltid letar nya vänner också och inte bara en dejt? Men ni som har dejtat mer än mig kan ni svara på varför skitstöveln inte ens svarar något neutralt tillbaka? Är det vanligt? Varför är man så otrevlig i så fall att man inte orkar dra iväg ett sms? Jag har inte dejtat sen 10+ år så jag har ingen koll.

För det första, att det här har hänt har inget med dig att göra! Du kan vara hur underbar och vacker som helst, men om mannen är ett stolpskott så kommer det bli så här i vilket fall som helst.

Om han hör av sig, spela inte spel då och var ingen dörrmatta du måste sätta ribban från början så han fattar att du inte tar skit så säg rakt ut -Varför tog det så lång tid att svara? Jag tycker det är otrevligt.

Sen om förklaringen är godtaglig så ger du honom EN chans till. Fuckar han upp det igen, bye bye.

Under tiden borde du gå på dejter med random män som du inte tycker är attraktiva alls. Det bygger upp självförtroendet och man är aldrig nervös. Plus att man kan ha väldigt kul.

Men gå aldrig till en dejt och hoppas på något. Tänk innan bara "Jag är fett bra, jag förtjänar att bli behandlad som en kvinna, om han inte duger och fattar det, next!"

Jag själv träffade min dejt igår, min bil började varna om lågt lufttryck i däcket, så jag körde till macken och parkerade framför pumpen. Han klev ut direkt och fixade det, jag behövde inte ens säga ett ord.

Pluspoäng. Han fattar.
  • Kjell2

Känner igen det från båda hållen. Man träffas på en fest eller något, flirtar en massa mm. Sen ses man igen lite senare och en inser att inget vidare intresse finns. Jobbigt.

Varianten är att man träffas igen, fortsatt intresse, lovar att höras om en vecka när resan, tävlingen, semestern, jobbprojektet är klart. När man sen hör av sig som lovat får man en halv utskällning varför man inte hört av sig tidigare och sen en total undergivenhet för att få ses.

• Anonym (Tjej)
    Kjell2 skrev 2015-07-12 10:27:52 följande:

Känner igen det från båda hållen. Man träffas på en fest eller något, flirtar en massa mm. Sen ses man igen lite senare och en inser att inget vidare intresse finns. Jobbigt.

Varianten är att man träffas igen, fortsatt intresse, lovar att höras om en vecka när resan, tävlingen, semestern, jobbprojektet är klart. När man sen hör av sig som lovat får man en halv utskällning varför man inte hört av sig tidigare och sen en total undergivenhet för att få ses.

Det är skillnad om man kommit överens att höras om en vecka. Men om man haft en dejt och den ena personen sen hör av sig, varför svarar man inte då bara att man inte är intresserad?

Att inte svara alls är så omoget det bara kan bli.
  • Kjell2
    Anonym (Tjej) skrev 2015-07-12 11:13:51 följande:

Det är skillnad om man kommit överens att höras om en vecka. Men om man haft en dejt och den ena personen sen hör av sig, varför svarar man inte då bara att man inte är intresserad?

Att inte svara alls är så omoget det bara kan bli.

Bara för att man inte svarar direkt betyder det att man är ointresserad. Speciellt om det man får är något neutralt som Ha en bra resa eller Tack för lunchen.

Men jag kan hålla med om att man bör tack för sig om man inte är intresserad av att ses mera.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-07-11 14:31:29 följande:

Ju fler gånger man blir dissad desto lättare blir det. Jag blev dissad senast igår, han messade imorse och bad om ursäkt, men jag sa bara -ha det bra! Varpå han skickade 18 sms och jag svarar inte.

Jag är 31 år. När jag var yngre så tog jag åt mig jättemycket om jag blev dissad och när killen väl hörde av sig så släppte jag allt och åkte till honom utan att blinka.

När du träffar någon ny så ska du tänka:

Det ska bli kul att se om den här personen förtjänar mig. Du ska absolut ALDRIG ens fundera på om du duger åt din dejt. Det vet du redan att du gör.

Så fort personen ifråga sårar/sviker/dissar så är det över. Din nya regel. Du kan inte förvänta dig mer av nån du inte känner.

Gud vilket bra svar. Detta hjälpte mig jättemkt! Jag träffade en kille två ggr och han var såååå gullig, sen hade vi sex två gånger och efter det har han dissat mig. Fattar ju att han förmodligen tyckte jag var dålig i sängen och det ger mig så himla mkt ångest. Ditt svar hjälpte verkligen, ska börja tänka så egentligen. Det är som att när man blir dissad så vill man ha personen mer, faktum är att jag hade själv tänkt sluta träffa denna kille men när han hann först så vill jag liksom ha honom? Så himla konstigt. Det är som att jag vill att han ska ångra sig så att jag kan få dissa honom. Fan. Det måste ju vara något fel på självkänslan... Inte sunt alls.
  • Anonym (Tack)

Ska verkligen börja värdesätta mig mer och tänka "duger han?". Inte bete mig som en jävla dörrmatta utan egen vilja. Det är så sjukt oattraktivt och framförallt jobbigt för en själv. Som svar till TS, jag tror också att det handlar en del om att man behöver bekräftelse. Det är något som alla behöver men för vissa kan det vara viktigare än för andra. Man borde egentligen börja bekräfta sig själv istället och älska sig själv, då är man inte lika känslig för om andra inte gör det.

Svar på tråden Varför är det så knäckande att bli dissad?