Ofrivillig pappa
Hjälp, kallsvetten rinner, paniken flödar och sömnen uteblir.
Hur hanterar man en sån här situation. Igår berättade min sambo att hon är gravid. Jag blir givetvis mäkta förvånad, vi har varit tillsammans, och haft sex, i 11 år nu utan barn. Hon har ätit p-piller hela tiden. Hon erkände dock att hon slutade äta p-piller i april, detta helt utan min vetskap, ja, förrän igår då...
Vi har diskuterat barn och jag har varit tydlig med att jag inte vill ha barn nu, men kanske senare lite längre fram. Jag har precis startat en nytt eget företag, som jag slitet/sliter hårt med och nu börjar se lite framgång med, men ekonomin är fortfarande lite knackig (men prognoserna för framtiden ser bra ut). Det är väl ungefär i starten av "karriärsbyggandet" eller vad man kan kalla det. Det är många och långa arbetsdagar, något som kommer fungera dåligt med barn.
Hon har gjort klart att abort inte är ett alternativ. Hur fan hanterar man det här? Får jag ett barn jag inte älskar nu? Vill ju egentligen inte ha barn (iaf inte nu)? Ska det bli ett pliktskyldigt pappaskap bara för att det är så situationen blir nu? Hur påverkar det vår relation? Är det slut efter efter ett sånt beslut?
Skallen håller på att sprängas känns det som. Det jag tror jag har svårast att svälja är det jag upplever som sveket i att hon inte berättat för mig (trots 11 år tillsammans) att hon slutat med p-piller och inte säger något om det förrän hon är gravid.
Hjälp, peptalk, input, vad som helst. Om jag inte pratar med någon kommer jag nog bli galen strax.