• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Monchichier
    Miafiastina skrev 2015-07-17 21:05:56 följande:
    Var och en blir salig på sin fason. Jag har fostrat en självständig, begåvad, försigkommen ung dam med mycket skinn på näsan genom att respektera och uppmuntra hennes intellekt och utmana henne att tänj sina gränser för vad hon klarar. Och det åstadkommer man knappast genom att behandla sin femåring som en två, treåring med blöjor napp och vagn.

Men jag tror att det är bäst att vi sättet streck i debatten här eftersom vi har så fundamentalt olika syn på barnuppfostran.
    Men vem tycker att det är normalt att en frisk femåring springer omkring med napp och blöja???
    Hur många sådana barn har du helt ärligt stött på?

Jag tycker allt att du förstorar och överdriver ganska grovt nu.
  • ToKar

Jag var på furuvik idag med min snart treåring och sexåring. Jag lät (gud förbude) min sexåring med värkande fötter och ben att åka i syrrans vagn. Jag tycker det iofs är värre att tvinga barn med ont i benen att gå när det går att lösa ganska enkelt. Intressant att nåt sånt kan göra att man får dömande blickar. Dock är jag nog inte så bättre själv som tittar snett på 130kgs mammor som röker bredvid sina småbarn, såg minst 5-10 såna idag... när det gäller att döma andra så jag är nog inte så bättre själv antar jag ????

• elvira78

Vår dotter 4,5 år är väldigt lat och går i slow motion om hon måste gå - därför blir det ofta vagn - vi har helt enkelt inte tiden....

• gbgumman
    elvira78 skrev 2015-07-17 21:30:18 följande:

Vår dotter 4,5 år är väldigt lat och går i slow motion om hon måste gå - därför blir det ofta vagn - vi har helt enkelt inte tiden....

Sådan var vår dotter också. Men inte gjorde det något. Hon är nu 8 år och kan gå långt och har utmärkt fysik. Tränar truppgymnastik och är mer underviktig än överviktig så jag förstår inte varför vi gjorde fel. Ingen har berättat vad det är de tycker är så farligt.
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 21:33:52 följande:
    Sådan var vår dotter också. Men inte gjorde det något. Hon är nu 8 år och kan gå långt och har utmärkt fysik. Tränar truppgymnastik och är mer underviktig än överviktig så jag förstår inte varför vi gjorde fel. Ingen har berättat vad det är de tycker är så farligt.
    Men ska man se till gruppen barn så är den för inaktiv idag, på individnivå finns givetvis massor med undantag. Det blir ungefär som att jag drar upp sambons farfars livsstil som ett bevis på att få ett långt liv, han var alkis men blev 96 år.

Nu tror inte jag att vagn på nöjesparken är likställt med ett stillasittande liv men retoriken är densamma. Många barn behöver helt enkelt uppmanas till rörelse.
  • sextiotalist
    Miafiastina skrev 2015-07-17 21:05:56 följande:

Var och en blir salig på sin fason. Jag har fostrat en självständig, begåvad, försigkommen ung dam med mycket skinn på näsan genom att respektera och uppmuntra hennes intellekt och utmana henne att tänj sina gränser för vad hon klarar. Och det åstadkommer man knappast genom att behandla sin femåring som en två, treåring med blöjor napp och vagn.

Men jag tror att det är bäst att vi sättet streck i debatten här eftersom vi har så fundamentalt olika syn på barnuppfostran.

Jag är mor till en snart myndig son, som är självständig, skinn på näsan (lite för mycket ibland) trots att ni använde vagn länge, hade blöjor länge, drack välling länge, hade napp länge.

Han var mer självständig än många jämnåriga redan i lågstadiet.
  • Broom
    gbgumman skrev 2015-07-17 18:09:15 följande:
    Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.
    Nä, vi har fattat att du är lat. Grattis till det förresten. Skål
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-17 22:08:17 följande:
    Men ska man se till gruppen barn så är den för inaktiv idag, på individnivå finns givetvis massor med undantag. Det blir ungefär som att jag drar upp sambons farfars livsstil som ett bevis på att få ett långt liv, han var alkis men blev 96 år.

Nu tror inte jag att vagn på nöjesparken är likställt med ett stillasittande liv men retoriken är densamma. Många barn behöver helt enkelt uppmanas till rörelse.
    Men du kan fortfarande se mig dra min dotter i vagn och dra massa felaktiga slutsatser och förfasa dig utan att veta något om mig och mina barn som individer och det stör mig.
  • Broom
    gbgumman skrev 2015-07-17 22:43:05 följande:
    Men du kan fortfarande se mig dra min dotter i vagn och dra massa felaktiga slutsatser och förfasa dig utan att veta något om mig och mina barn som individer och det stör mig.
    Men nu vet vi ju att du är lat. Och säkert dina ungar också. 
  • gbgumman
    Broom skrev 2015-07-17 22:44:32 följande:
    Men nu vet vi ju att du är lat. Och säkert dina ungar också. 
    Jag är lat när det kommer till tjat. Men jag gymmar två gånger i veckan och löptränar (mellan 7-10 km) på helgen.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)