• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Åsa
    Miafiastina skrev 2015-07-17 16:20:03 följande:

Till detta kommer att man åker gratis på bussen, i Stockholm iaf, när man har vagn med sig,

Som sagt, i Stockholm, inte i exempelvis Göteborg. (Och enligt info om detta från SL jag sett handlar det egentligen inte om att folk med vagn är avgiftsbefriade utan om att man valt att inte ge böter för att man utgår från att det är svårt att ta sig fram och betala i trängsel. I den mån det spelar roll.

Sverige låter vi ungarna åka vagn till dess de börjar skolan /,,,/

Gör "vi" det? Själv inte stött på fenomenet privat även om jag då och då ser lite större barn som åker vagn inne i stan.
    Tycker också gott att barn bör gå mer än flertalet gör men tror som sagt att bilåkning är en större "bov" där än vagnåkning.
  • tobbe01
    Freja07 skrev 2015-07-17 08:56:05 följande:

Allt syns ej utåt..Min dotter på 8 år har medfött hjärtfel..Nu åker hon inte vagn men fram till hon var 5,5 åkte hon..Nu får vi pausa oftare osv..Men nog finns det kanske "lata" föräldrar oxå men allt syns faktiskt inte..det finns OSYNLIGA funktionsnedsättningar oxå..

....och föräldrar som skjutsar sin 5-åring i vagn är väl inte latare än andra? 
  • vi och pyret

Vi har vagnen med på utflykter av den enkla anledningen att det är praktiskt att packa med matsäcken, kameran och kläder i den. Som extra bonus kan 4-åringen sätta sig där och ta en paus vilket jag förstår att han behöver om man, som i vårt fall, knatar omkring på Legoland i 2 dagar. 6-åringen tycker också att vagnen är skön att sitta i men han får inte åka i den!

På hemmaplan använder vi nästa aldrig vagnen längre, men minstingen tycker det är väldigt mysigt att åka vagn så han hänger med mig på långpromenader ibland av den anledningen.

Om man verkligen är bekymrad över barnens dagliga motion så ska man nog bortse från vagnåkning och börja titta på alla korta bilresor vi gör.

• minerva123
    vi och pyret skrev 2015-07-17 17:35:22 följande:

Om man verkligen är bekymrad över barnens dagliga motion så ska man nog bortse från vagnåkning och börja titta på alla korta bilresor vi gör.

Håller med. Det är mer anmärkningsvärt att folk tar bilen 1-2 km än att en 4-åring sitter i vagn hela eller delar av den sträckan.
  • gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-17 08:10:44 följande:
    De flesta barn klarar mer än var vi päron tror, skönt att det gick bra på kolmården utan vagnen smile1.gif
    Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.
  • Monchichier

Svenska barn i allmänhet är bortskämda, supercurlade latmaskar jämför med t ex schweiziska barn där en normal femåring kan promenera en mil i rask takt eftersom de tränas att gå från unga år. I Sverige låter vi ungarna åka vagn till dess de börjar skolan eftersom de blir så trötta av att gå. Och så undrar vi varför barnfetman ökar i Sverige? Till detta kommer att man åker gratis på bussen, i Stockholm iaf, när man har vagn med sig, vilket gör att både mammor och barn kan spara pengar och energi genom att låta stora barn åka vagn och ta upp en massa plats för vanliga människor på överfulla bussar. Min dotter som är åtta år gör stora ögon när hon ser stora barn åka buss och undrar om det är något fel på dem. Då brukar jag säga att det inte är fel på barnen utan på deras föräldrar!

Nu antar jag att du är en sådan där som aldrig ägt en barnvagn i hela ditt liv. Att du istället bar din dotter i sjal hela tiden. Att ditt barn aldrig använde varken blöja, napp, nappflaska, haklapp, barnstol, pipmugg, barnbestick och liknande saker som förenklar livet med småbarn. Eller att du hellre dör än använder elvisp, diskmaskin, dammsugare, bil och bara använder kontanter (för det är bara supercurlat att ha ett bankkonto) eftersom allt annat bara är lathet.
    Jag antar också att du aldrig handlar din mat i mataffären utan odlar och föder upp allt själv. För allt annat är ju bara bortskämt, jämfört med t ex nomaderna i Mongoliet där de faktiskt lever som de lär.
  • Monchichier
    gbgumman skrev 2015-07-17 18:09:15 följande:
    Så bara för att man klarar något så ska man göra det. Det är mycket jag klarar men inte gör.
    Men vad då? Så du menar alltså på fullt allvar att du har mage att vara så lat och bekväm att du struntar i att gå till jobbet till fots när det faktiskt är något som du skulle klara av.
    Vad har du att säga till ditt försvar?
  • Studentpappa
    Monchichier skrev 2015-07-17 13:49:24 följande:

Och din kommentar (och faktiskt även gliring) i debatten i form av trådstart på FL är inte en osund reaktion för att?

Nej jag är ärligt nyfiken, sen kanske det var onödigt spydig ts men må så vara. Det är ju valfritt att gå in här och skriva, ett påhopp på stan är svårare att värja sig mot. Sen har jag hållit en trevlig ton i resten av mina inlägg, fl är en dåligt byggt forum utan möjlighet att redigera sina inlägg.
  • Miafiastina
    Monchichier skrev 2015-07-17 18:17:35 följande:

Nu antar jag att du är en sådan där som aldrig ägt en barnvagn i hela ditt liv. Att du istället bar din dotter i sjal hela tiden. Att ditt barn aldrig använde varken blöja, napp, nappflaska, haklapp, barnstol, pipmugg, barnbestick och liknande saker som förenklar livet med småbarn. Eller att du hellre dör än använder elvisp, diskmaskin, dammsugare, bil och bara använder kontanter (för det är bara supercurlat att ha ett bankkonto) eftersom allt annat bara är lathet.

Jag antar också att du aldrig handlar din mat i mataffären utan odlar och föder upp allt själv. För allt annat är ju bara bortskämt, jämfört med t ex nomaderna i Mongoliet där de faktiskt lever som de lär.

Hahahaha, du är ju riktigt kul! Nej, jag hade verkligen ingen sjal, använder aldrig kontanter, älskar att fräsa runt i min SUV, men då jag rest mycket med min dotter främst i Europa och Kina/Hong Kong kan jag konstatera att vagn för barn som kan gå själva är en väldigt svensk företeelse. Schweiziska treåringar förväntas kunna gå själva upp till 2,5 km till skolan varje morgon. De barnen är inte ett dugg annorlunda än våra. De är bara vana och tränade att gå. För det gör man där. Punkt. Och på helgen åker hela familjen upp i bergen och vandrar tillsammmans. En livsstilsfråga alltså snarare än faktisk fysisk kapabilitet
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 18:09:15 följande:

Om du vill tolka inlägget så, så visst. Själv tycker jag det är roligt att bli positivt överraskad när barn klarar saker jag på förhand inte tror de klarar.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)