Miafiastina skrev 2015-07-17 16:20:03 följande:
Svenska barn i allmänhet är bortskämda, supercurlade latmaskar jämför med t ex schweiziska barn där en normal femåring kan promenera en mil i rask takt eftersom de tränas att gå från unga år. I Sverige låter vi ungarna åka vagn till dess de börjar skolan eftersom de blir så trötta av att gå. Och så undrar vi varför barnfetman ökar i Sverige? Till detta kommer att man åker gratis på bussen, i Stockholm iaf, när man har vagn med sig, vilket gör att både mammor och barn kan spara pengar och energi genom att låta stora barn åka vagn och ta upp en massa plats för vanliga människor på överfulla bussar. Min dotter som är åtta år gör stora ögon när hon ser stora barn åka buss och undrar om det är något fel på dem. Då brukar jag säga att det inte är fel på barnen utan på deras föräldrar!
Nu antar jag att du är en sådan där som aldrig ägt en barnvagn i hela ditt liv. Att du istället bar din dotter i sjal hela tiden. Att ditt barn aldrig använde varken blöja, napp, nappflaska, haklapp, barnstol, pipmugg, barnbestick och liknande saker som förenklar livet med småbarn. Eller att du hellre dör än använder elvisp, diskmaskin, dammsugare, bil och bara använder kontanter (för det är bara supercurlat att ha ett bankkonto) eftersom allt annat bara är lathet.
Jag antar också att du aldrig handlar din mat i mataffären utan odlar och föder upp allt själv. För allt annat är ju bara bortskämt, jämfört med t ex nomaderna i Mongoliet där de faktiskt lever som de lär.