Vestra skrev 2015-07-18 15:07:32 följande:
Har inte läst tråden. Men gissar att svaren är liknande som dom brukar. Vår numera 4 åriga tjej slutade med vagn vid 2½ års ålder. Hon har alltid vägrat vagn i princip. Men vid 2½ satt hon inte i vagnen mer. Och sedan dess har hon gått, gått och åter gått. Hon gick 5-6 kilometer/dagen utan problem redan då. Och det är inte mindre nu. Går, cyklar, springer, sparkcyklar.
Men jag tror många ggr att föräldrarna är lata. Det är ursäkter som att det inte hinns att barnen ska gå osv. Men min 4 åring går i vuxet normaltempo, så för mig är det främmande att tiden inte finns.
Det finns 5 åringar på hennes förskola som åker vagn. Lata föräldrar!
Nja jag håller inte med. Att skjutsa sitt barn i vagn är väl MER ansträngande än att barnet går? Vi hade som sagt med oss vagnen tills barnen blev i sexårsåldern som en backup och ngt att packa fika och kläder på. När man varit på tivoli länge och åkt en massa karuseller och ätit sockervadd och allt äckligt som finns

så kan det vara skönt att få lägga sig en stund i en vagn och bara koppla bort allt och vila. I vår familj är vi idoga motionärer allihop så det har inte med lathet att göra utan mer insikten om behovet av psykisk återhämtning.