• Anonym (Drömmer om norr)

    Finaste/mysigaste städerna i norra Sverige?

    Jag vill flytta norrut, har velat det ett bra tag, men eftersom jag aldrig varit mer norrut än Stockholm (höh) så vet jag (minst sagt) inte så mycket.

    Det jag drömmer om är:


    Sjöar, kullar, skog Berg (behöver inte vara speciellt nära, men att se sånt i horisonten vore fint) Inte så blåsigt (blåser hela ***** tiden där jag bor nu) Riktiga vintrar på iaf -10 till -25. Inte så varma somrar. 

    En mindre stad i närheten av en lite större stad är väl vad jag letar efter. Behöver inte ligga extremt långt norrut, vill bara att punkterna ovan stämmer in någorlunda!

    Några förslag? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-22 19:40
    Inte längs kusten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-23 07:37
    Även intresserad av samhällen som inte är stora nog att klassificeras som städer :)
  • Svar på tråden Finaste/mysigaste städerna i norra Sverige?
  • Anonym (Drömmer om norr)

    Puffar :) Mer förslag, tack!

  • Anonym (Norr)

    Hudiksvall är väldigt fint. Ligger förvisso vid kusten, men finns väldigt fina byar innåt landet, exempelvis Delsbo. Innanför det finns även Ljusdal.

    8 mil till Sundsvall och 12 mil till Gävle. Enkelt att pendla om en vill jobba på annan ort.

  • Anonym (Drömmer om norr)

    Tack för ditt svar! Jag lägger till de byarna på listan ;)

  • Anonym (Kronan)

    Piteå?


    Mysig småstad, sen är det inte långt till Luleå.

  • Anonym (Drömmer om norr)

    tack för ditt svar, lägger till det på listan :)

  • Anonym (Drömmer om norr)

    Tack för förslaget ;)

  • Anonym (Strömsund!)

    Har ju redan sagt Strömsund.

    Men jag gillar även Åre, Såå, Sandviken, Järpen.

  • Anonym (Dalarna)

    Jag flyttade från din stad till Dalarna. Trivs bra! I Dalarna finns städer/samhällen som Falun, Borlänge, Hedemora, Avesta, Ludvika, Rättvik, Leksand, Säter, Mora, Sälen, Älvdalen m.fl.

  • Palestrina
    Anonym (Drömmer om norr) skrev 2015-07-16 22:34:30 följande:

    Jag vill flytta norrut, har velat det ett bra tag, men eftersom jag aldrig varit mer norrut än Stockholm (höh) så vet jag (minst sagt) inte så mycket.

    Det jag drömmer om är:


    Sjöar, kullar, skog Berg (behöver inte vara speciellt nära, men att se sånt i horisonten vore fint) Inte så blåsigt (blåser hela ***** tiden där jag bor nu) Riktiga vintrar på iaf -10 till -25. Inte så varma somrar. 

    En mindre stad i närheten av en lite större stad är väl vad jag letar efter. Behöver inte ligga extremt långt norrut, vill bara att punkterna ovan stämmer in någorlunda!

    Några förslag? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-22 19:40
    Inte längs kusten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-23 07:37
    Även intresserad av samhällen som inte är stora nog att klassificeras som städer :)
    De flesta städer i Norrland ligger ju längs kusten. Spontant tycker jag att Övik passar bäst på din beskrivning, bortsett från att det ligger vid kusten. Östersund kanske, men då är det ganska långt till andra större städer. Utom möjligen Sundsvall, men Sundsvall är extremt tråkig stad... enligt mig.
  • Anonym (Kronan)

    Umeå är trevligt!


    Jag tycker du ska ta dig en tripp norrut och kolla in lite städer innan du bestämmer dig. Perfekt idé nu vid semestertider :)

    Norrland är ju stort så det finns lite att välja på. Kanske smart att söka jobb först?

    Se vart du hamnar liksom....

  • Anonym (Maja)

    Jag har ingen kolla egentligen men har du kollat mindre städer i inlandet, som Vilhelmina, Dorotea, Arvidsjaur och Jokkmokk?

    På bilder ör den omgivande naturen väldigt vacker i alla fall, med fjäll pch småsjöar som du önskar. Bildgoogla marsfjällen tex.

  • Anonym (Drömmer om norr)

    Hittade min gamla tråd! vad trevligt Tyvärr verkar ju de trevligare städerna ligga vid kusten och där syns det inte mycket berg till. Finns det städer mer i mellansverige som skulle passa bättre in på min beskrivning?

  • Palestrina
    Anonym (Drömmer om norr) skrev 2018-02-04 13:26:34 följande:

    Hittade min gamla tråd! vad trevligt Tyvärr verkar ju de trevligare städerna ligga vid kusten och där syns det inte mycket berg till. Finns det städer mer i mellansverige som skulle passa bättre in på min beskrivning?


    Men du, vid Höga Kusten är det rätt bergigt längs kusten. Örnsköldsvik alltså! Tror möjligen att du kan hitta det du söker i Dalarna också.
  • Anonym (Drömmer om norr)
    Palestrina skrev 2018-02-05 00:18:35 följande:
    Men du, vid Höga Kusten är det rätt bergigt längs kusten. Örnsköldsvik alltså! Tror möjligen att du kan hitta det du söker i Dalarna också.
    Jag får nog kolla igenom de gamla svaren jag fick i tråden, var så förbaskat länge sedan så jag minns inte riktigt vad som togs upp och hur jag kände runt ställena. Var tvungen att pysa igår.

    Örnsköldsvik låter spontant rätt mysigt, får googla lite :)
Svar på tråden Finaste/mysigaste städerna i norra Sverige?