• lövet2

När var familjeliv som bäst?

Jag får nog hålla med om att perioden 2006-2008 var bäst. När Patrik sålde FL förlorades något viktigt, och när Roisin Dubh försvann, så tog hon med sig FL:s själ.

• lövet2
    Penida skrev 2015-07-16 23:35:17 följande:
    Hur hittar man medlemmar idag? Jag tänkte informera en om att jag (hon) har fått ett meddelande borttaget.
    På nya FL hittar man ingenting alls. Men pröva gamla FL, så kanske det fortfarande går där.
  • lövet2
    Alexi skrev 2015-07-17 21:41:42 följande:
    Vem var denna Roisin och hur kunde en användare påverka FL så mycket och varför försvann hen?
    Roisin hade en unik ställning på FL. Hon var med från starten och var litegrand en vicechef. Patrik ägde alltihop och var s a s en välvillig diktator, men han syntes inte till så mycket. RD däremot var en flitig deltagare i trådarna som alla andra medlemmar, men hon hade tillgång till en massa kul grejor, som ingen vanlig medlem hade. Hon lyste upp i allt det svartvita med sina speciella smileys och rörliga figurer. Dessutom hade hon massor av idéer och startade upp avancerade tävlingar, som ingen annan kunde ha hållit i. Detta eftersom hon hade personuppgifter på alla medlemmar, så ingen behövde vara ängslig för att lämna ut sitt namn till henne.

Ett typexempel var när hon startade en adventskalender. Hon var öppen med att hon hade vissa sociala svårigheter och tyckte det var jättejobbigt att prata i telefon med folk. Det där ville hon jobba på att få bort. Därför fick alla som ville anmäla sig till adventskalendern och lämna sitt mobilnummer till henne. Sedan startade hon en tävlingstråd där hon varje dag lade ut en länk, där man kunde lyssna på ett telefonsamtal mellan henne och någon medlem. Hon frågade lite om vädret, om man gjort några julförberedelser och så där. Sedan fick alla i tråden gissa vilken medlem hon pratade med den dagen. Gissningarna byggde på dialekten och eventuella ledtrådar som kom fram under samtalet. Enormt kul och många som engagerade sig!

Att hon försvann berodde på att det blev ohållbart. Det kom nya ägare, nytt folk som lade sig i och hon kunde inte längre göra sitt jobb på ett vettigt sätt.
  • lövet2

Jag hittade citat från reglerna i en gammal tråd. Det var alltså de ursprungliga reglerna, som gällde medan Patrik drev sajten:

Första punkten ur medlemsvillkoren:

"Användarregler för offentliga inlägg/meddelanden

1. Personliga påhopp, kränkningar eller hets.

Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot Familjeliv eller andra deltagare tolereras inte. Vad som är kränkande kan vara svårt att se, men generellt sett gäller att man ska behandla andra med respekt. Att man inte håller med någon är inte en bra anledning att ta till svordomar eller nedsättande kommentarer. Om man inte håller med kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls för att undvika onödigt gnabb.
    - Inlägg med provocerande innehåll eller tillrättavisningar utan respekt får inte postas.
    - Inga språk/stavnings kommentarer, det är budskapet i inlägget som är viktigast
    - Inga förlöjliganden, respektera andras åsikter.
    - Inga meningslösa "vem bryr sig" eller "strunta i att läs då" inlägg.
    - Inga hetsinlägg mot individer eller utsatta folkgrupper (hets mot folkgrupp)"

• lövet2
    Alexi skrev 2015-07-17 23:11:47 följande:
    Men vad har fl för ägarhistoria? Jag har verkligen noll koll på detta, från grundare till dagens ägare?
    Äh, jag har ingen koll heller. Det enda jag vet är att Patrik drev Bröllopstorget. Sedan startade han Familjeliv och byggde upp den till Sveriges största föräldrasajt. När den var som störst sålde han den till ett företag och gick vidare mot nya mål. Det är väl samma företag som fortfarande äger den, antar jag.
  • lövet2
    Niklas2k skrev 2015-07-22 20:29:02 följande:
    Jag känner inte igen företaget Modern Women Media Sweden AB. Kan ju ha bytt namn, hoppat över till ett annat bolag osv. Det ringer inga klockor hos mig iaf. Var det inte familjeliv media nånting förr? Efter Patrik alltså? Men ja, forumet dog när han sålde ungefär. Det blir aldrig som det har varit igen. Inte här iallafall.
    Om du går in på gamla FL, så står det fortfarande Familjeliv Media AB och att den tillhör den där Stampen-gruppen eller vad den nu heter. Det är bara på nya FL som de ändrat informationen.
Svar på tråden När var familjeliv som bäst?