• Besviken pappa

Hur ofta är ni barnlediga...?

Som rubriken lyder: hur ofta är ni barnlediga...?

Jag och min sambo har två pojkar som är 2år & 3år.

Vi har 1 barnfri natt i genomsnitt per år .

Våra åsikter går hårt isär när jag tar upp frågan om att skaffa en barnvakt.

Jag önskar inget annat än att få lite egentid med min sambo!

Att bara få vara lite kär och få njuta av sin partners sällskap...

Jag är egen företagare och kan vara ledig när jag vill och min sambo är anställd hos mig och sätter sitt eget schema.

Tilläggas att vi har verkligen all tid i världen! Jag avskyr att arbeta och har som livsfilosofi att inte låta ett 7-16 arbete styra vårt liv som familj och kärlekspar.

Dock så är vi tyvärr allt annat än ett kärlekspar... Trötta föräldrar med dåligt samliv har blivit vår vardag

• Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?
  • En PantherTant

Ja inte sker det varje år då inte. Men det är ett medvetet val, vi trivs båda med att vara hela familjen tillsammans. Mannen och jag hann vara 11 tillsammans innan barnen, och när barnen vuxit upp har vi igen all tid för att bara vara vi två. Nu just vill vi njuta av vår fina, växande familj!

• Gladskit

Vår son är nio år och sover över hos främst farmor och farfar kanske 5ggr per år?
    Hittills har det i och för sig inte varit sådär bara för att vi ska få vara själva utan vid tillfällen då vi faktiskt behövt barnvakt typ vid födelsedagsfester, bröllop och sånt. Utöver det känner inte jag att jag vill lämna bort honom mer utan då får jag och min man ta vara på alla andra kvällar, vardag som helg, och göra det bästa av dem!

Första gången han sov över där var han kanske 3-4 år? Tänk så fort man glömmer

Men om du TS tycker att det är viktigt så bör du nog försöka få din partner med på tåget. Det är jätteviktigt att man tar hand om varandra och relationen och känner du att du behöver en kväll ensamma på tu man hand så jobba för det! Även om man är mamma och pappa behöver man känna sig sedd och framför allt prioriterad även av sin partner. Barnen är viktiga och jag mår såklart dåligt om min son inte har det bra, men när jag VET att han är väl omhändertagen och knappast kommer tänka på oss eller sakna oss en sekund under den tid han är med sina farföräldrar så är det väldigt skönt att bara får vara två också!

• Dixie

Barnvakt har vi "bara" när vi ska bort på fest, ibland över natten - kanske 5-6 gånger per år! 

Men med så små barn förstår jag inte hur ni inte kan få ihop egentid - barnen går väl och lägger sig tidigare än er - planera in något trevligt att äta, etc på kvällen! Jag tycker det är svårare ju äldre barnen blir, särskilt nu på sommaren går de inte och lägger sig så tidigt.....

• Anonym (Ofta)

Sambons barn är hos farmor farfar några nätter per månad, tur det känner jag, hade de inte varit så engagerade i barnen hade jag nog upplevt det svårare att leva med min sambo.

Vårt gemensamma barn, där tänker vi att min mamma ska vara "huvudpersonen" lite mer i hens liv när hen blir större. Hon sörjer lite över att de andra barnbarnen bor på annanr ort medan vi bort i närheten. Hin är dessutom yngre, inte fyllda 60 icj har mer mer energi för småbarn än farmor och farfar som är i pensionsålder och farmor lite sjuklig.

Tänker att vill hon får hon passa nästan så mycket som hon tycker funkar för henne- hon är en klok person och alla barn älskar henne.

• tulip79

Har aldrig varit det hitintills. Barnen är 1,5 år o snart 4 år. Farmor kan tänka sig att passa ett barn i taget, vilket hon gör ibland.

• solros68

Sonen är 2år och han sover lite då och då hos mormor och morfar. Kanske har blivit 3 ggr senaste året. Han är tokig i sin mormor och hon i honom så det funkar kanon. Vi har tacksam tagit emot hjälpen, då sonen sover som en kratta och vi får tid att hämta igen oss.

• Anonym (Ofta)

[quote=75545554][quote-nick]Besviken pappa skrev 2015-07-20 14:57:36 följande:[/quote-nick]Som rubriken lyder: hur ofta är ni barnlediga...?

Jag är egen företagare och kan vara ledig när jag vill och min sambo är anställd hos mig och sätter sitt eget schema.

Tilläggas att vi har verkligen all tid i världen! Jag avskyr att arbeta och har som livsfilosofi att inte låta ett 7-16 arbete styra vårt liv som familj och kärlekspar.

Dock så är vi tyvärr allt annat än ett kärlekspar... Trötta föräldrar med dåligt samliv har blivit vår vardag [/quote

Sover barnen dåligt eller vad är det som gör att ni inte hittar egentid när de somnat? I den åldern och flera år framåt la sig våra killar runt 18:30-19 och vi hade 3-4 timmar per kväll till vårt förfogande. Den lyxen har man inte nu när de är 9 och 11...

• Anonym (......)
    Anonym (Ofta) skrev 2015-07-20 21:34:36 följande:

[quote=75545554][quote-nick]Besviken pappa skrev 2015-07-20 14:57:36 följande:[/quote-nick]Som rubriken lyder: hur ofta är ni barnlediga...?

Dock så är vi tyvärr allt annat än ett kärlekspar... Trötta föräldrar med dåligt samliv har blivit vår vardag [/quote

Sover barnen dåligt eller vad är det som gör att ni inte hittar egentid när de somnat? I den åldern och flera år framåt la sig våra killar runt 18:30-19 och vi hade 3-4 timmar per kväll till vårt förfogande. Den lyxen har man inte nu när de är 9 och 11...

Skulle våra barn lägga sig så tidigt skulle vi ha den uppe vid 4-5 på morgonen.. Nu lägger de sig vid 20-tiden och vaknar vid 6.30. Under semestern lägger de sig som regel senare och har tack och lov lärt sig att sova längre på morgonen för det mesta.
  • Flickan och kråkan

Vi har aldrig haft en hel natt ensamma. Vi har barn som är 2, 6 och 7.

Har du pratat med din sambo om det du skriver här? Era barn är ju så små att de borde sova hyfsat tidigt på kvällarna. Planera in vuxenmys. Istället för att lämna bort barnen över natt kan någon de känner komma och vara hemma hos er med barnen och ni föräldrar går ut. Behöver ju inte vara hela natten heller - middag, bio, konsert eller vad som nu passar er.

Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?