• Besviken pappa

Hur ofta är ni barnlediga...?

Som rubriken lyder: hur ofta är ni barnlediga...?

Jag och min sambo har två pojkar som är 2år & 3år.

Vi har 1 barnfri natt i genomsnitt per år .

Våra åsikter går hårt isär när jag tar upp frågan om att skaffa en barnvakt.

Jag önskar inget annat än att få lite egentid med min sambo!

Att bara få vara lite kär och få njuta av sin partners sällskap...

Jag är egen företagare och kan vara ledig när jag vill och min sambo är anställd hos mig och sätter sitt eget schema.

Tilläggas att vi har verkligen all tid i världen! Jag avskyr att arbeta och har som livsfilosofi att inte låta ett 7-16 arbete styra vårt liv som familj och kärlekspar.

Dock så är vi tyvärr allt annat än ett kärlekspar... Trötta föräldrar med dåligt samliv har blivit vår vardag

• Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?
  • Zuzanne

Aldrig. Vårt barn är snart 2 år. Haft barnvakt en gång då vi båda jobbade, men att lämna bort barnet för att ha "partid", ALDRIG. Skulle aldrig fall oss in. Det äcklar oss faktiskt, att folk vill lämna bort sina barn av den anledningen.

• Michael 310

Oftast 2dagar i veckan när jag är hemma. Sonen går på dagis ibland är bara jag ledig ibland är även sambon ledig/ jobbar kväll/ natt så vi har nog väldigt mycket egentid för att vara föräldrar åt en 1,5 åring. :)

• Dixie
    Anonym (......) skrev 2015-07-20 21:43:47 följande:
    Skulle våra barn lägga sig så tidigt skulle vi ha den uppe vid 4-5 på morgonen.. Nu lägger de sig vid 20-tiden och vaknar vid 6.30. Under semestern lägger de sig som regel senare och har tack och lov lärt sig att sova längre på morgonen för det mesta.
    men även om era barn somnar en timme senare - så har man ju möjlighet till "egentid" några timmar - för ni går väl inte och lägger er kl 20!?
  • Anonym (......)
    Dixie skrev 2015-07-20 23:14:39 följande:

men även om era barn somnar en timme senare - så har man ju möjlighet till "egentid" några timmar - för ni går väl inte och lägger er kl 20!?

Jag går och lägger mig vid 21-tiden ibland om jag är riktigt trött. Ska jag upp och jobba lägger jag mig som senast 22.00. Blir inte alltid så mycket tid ihop på kvällar då vi även har träning och ett hem att sköta också. Vi har därför barnvakt då och då för att gå på bio, teater, åka på någon weekendresa etc
  • Anonym (......)
    Zuzanne skrev 2015-07-20 23:01:49 följande:

Aldrig. Vårt barn är snart 2 år. Haft barnvakt en gång då vi båda jobbade, men att lämna bort barnet för att ha "partid", ALDRIG. Skulle aldrig fall oss in. Det äcklar oss faktiskt, att folk vill lämna bort sina barn av den anledningen.

Antar att ni inte har intressen då som t.ex bio, teater, konserter etc?
  • Santin

Vi har börjat lite smått då tösen var 8 månader med en eftermiddag/kväll hos farmor och farfar medan vi gått på bio eller restaurang.

Vid 10 månader sov hon över en natt hos dom då vi åkte på spa. Vi kommer fortsätta att ha barnvakt nån gång i månaden. Inte över natten varje gång men typ varannan.

Ska tillägga att farmor och farfar träffat barnet minst två gånger i veckan sen hon föddes. Så hon är oerhört trygg med dem.

För vår del är det viktigt med vår parrelation och att ta oss tid för varandra nån gång ibland.

Alla resonerar olika och ni måste hitta den lösning som passar er bäst. Lycka till!

• Penida

Rätt ofta idag, har en 6-åring och 8-åring. Vi ber i stort sett aldrig om det, de gör upp det själva med sin mormor och morfar. Nu har de även börjat åka iväg på semester tillsammans, denna sommar var den första och då 5 dagar.
    När de var så små som era barn sov de kanske över nån natt var tredje månad, jag minns inte exakt. Ibland var de där några timmar på dagarna. Tilläggas kan att våra barn har tillbringat flera dagar i veckan med mina föräldrar även om då tillsammans med oss sedan deras födsel och de spelar en stor i deras liv. En barnvakt, vilken som helst, hade jag känt mig skeptisk mot. Ser helst att det är en släkting eller vän som barnen känner som de är med.
    Hur ser det ut för er när det gäller släktingar eller vänner som önskar barnvakta? Hur ofta träffas ni, hur trygga är barnen med dem? Vissa barn är inte trygga med att sova hos någon utan sover hellre hemma. Jag ser inget konstigt alls med att ni skulle ha barnvakt men något sådant kan ju spela in för din sambo kanske?
    Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker det är skönt att vara barnfri ibland men jag tror inte det är det viktigaste för att få ett förhållande att fungera, det är trots allt i vardagen vi lever mest och måste få det att fungera.
    Jag skulle, om jag var du, prata med min partner när barnen sover. Berätta hur du känner. Nu vet jag inte hur barnen sover och hur tidigt men om ni har tid över, se till varandra då. Vi har tagit ett bad tillsammans ibland, ätit gott senare (barnen fick nåt annat) och varit nära, pratat. Även om det är avslappnat att ibland lämna hemmet utan barn löser det nog sällan några långsiktiga problem, dessa måste man jobba med i vardagen. Prata med varandra, krama och ta på varandra. Se varandra mitt i all vardagstristess. Även när ungarna är där.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (olika)

Här har vi farmor 100 m från vår bostad så vi träffar henne ofta. Barnvakt kan vi ha ibland för att gå på bio eller liknande och övernattning sker ibland vid dotterns önskemål (om vi har varit där på em och hon exempelvis vill stanna kvar och sova över) eller något enstaka tillfälle om vi ska på något speciellt. Dottern är nu 3 år och övernattning sker ca 1 gång varje/varannan månad, lite olika. 

Det är sedan ca 1 år tillbaka som hon börjat sova över så "ofta" och då är det oftast efter hennes önskemål, innan dess skedde det nästan aldrig.

• Penida

Varför? Ibland finns det andra trygga vuxna i barnets liv också. Det är inget straff? Jag kan ju låta dig äcklas lite, när våra barn var i samma ålder som TS barn hade vi nog några gånger varit på restaurang ensamma. Kanske till och med på nån barkväll. Sett nåt liveband. Barnen var då med sin mormor och morfar som de träffat flera gånger i veckan sedan deras födsel och finare kontakt mellan barnbarn och far eller morföräldrar har jag aldrig sett men äcklas på du.

Avskyr CIO-metoder
  • Dixie

äcklar dig?! 

För barnets del, har det någon betydelse vad ni gör när barnet är hos en barnvakt?

För barnets del är det ju oväsentligt om ni sitter i jobbmöte eller går på restaurang ..... sen förstår jag att man inte vill ha barnvakt så ofta, men att skriva att det äcklar dig är ju att ta i....
Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?