Anonym (Chokad) skrev 2015-07-21 18:11:47 följande:
Lilla gumman ! Du har missförstått det hela det handlar inte om släktträff varje dag. Och ja man märker på att skandinavier har en annan syn än de flesta , du ser inte din mamma , syster , mormor som din närmsta familj utan din närmsta familj är endast mannen & barnen. För mig är min mormor till exempel like betydelsefull som min mamma .. samma gäller med mina syskon. Min syster som är moster till mina barn har en stor påverkan över de , jsg skulle aldrig bli arg om hon höjer rösten eller bestämmer nåhot efterssom hon är för det är min syster helt enkelt och hon älskar mina barn som sina egna nästan och tvärtom. Vi ringer varandra ofta och barnen växer upp tillsammans då man ses ofta och sover hos varandra och är hos mormor osv osv ....Och ja vi ses varje söndag (har middag) vi vuxna barn med våra partner , barn och föräldrar.. det betyder inte att hela släkten är med. Du tycker nog synd om 80% av världen då som har samma syn som mig på familj och släkt. Vi umgås och ses så ofta det går (inye varje dag) pratar i telefon ofta osv. Men tyvärr har många skandinavier en "kall" relation med varandra enligt mig. Ser sina föräldrar några gånger per år eller 1 gång i månaden.. dålig kontakt med syskon osv. Det är bara sanningen på att det är väldigt olika jämfört med folket i andra europeiska länder och andra delar av världen. Jag vill påpeka igen att alla har det inte så , men de flesta .
Jag och mina systrar är så olika, ses bara vid födelsedagar och hörs knappt däremellan heller. Har inget att säga varandra. Mina vänner betyder så mycket mer för mig än vad mina syskon gör. Mina föräldrar träffar jag oftare och mina barn står dem nära.