• Besviken pappa

Hur ofta är ni barnlediga...?

Som rubriken lyder: hur ofta är ni barnlediga...?

Jag och min sambo har två pojkar som är 2år & 3år.

Vi har 1 barnfri natt i genomsnitt per år .

Våra åsikter går hårt isär när jag tar upp frågan om att skaffa en barnvakt.

Jag önskar inget annat än att få lite egentid med min sambo!

Att bara få vara lite kär och få njuta av sin partners sällskap...

Jag är egen företagare och kan vara ledig när jag vill och min sambo är anställd hos mig och sätter sitt eget schema.

Tilläggas att vi har verkligen all tid i världen! Jag avskyr att arbeta och har som livsfilosofi att inte låta ett 7-16 arbete styra vårt liv som familj och kärlekspar.

Dock så är vi tyvärr allt annat än ett kärlekspar... Trötta föräldrar med dåligt samliv har blivit vår vardag

• Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?
  • Anonym (......)
    Anonym (Chokad) skrev 2015-07-21 18:11:47 följande:

Lilla gumman ! Du har missförstått det hela det handlar inte om släktträff varje dag. Och ja man märker på att skandinavier har en annan syn än de flesta , du ser inte din mamma , syster , mormor som din närmsta familj utan din närmsta familj är endast mannen & barnen. För mig är min mormor till exempel like betydelsefull som min mamma .. samma gäller med mina syskon. Min syster som är moster till mina barn har en stor påverkan över de , jsg skulle aldrig bli arg om hon höjer rösten eller bestämmer nåhot efterssom hon är för det är min syster helt enkelt och hon älskar mina barn som sina egna nästan och tvärtom. Vi ringer varandra ofta och barnen växer upp tillsammans då man ses ofta och sover hos varandra och är hos mormor osv osv ....Och ja vi ses varje söndag (har middag) vi vuxna barn med våra partner , barn och föräldrar.. det betyder inte att hela släkten är med. Du tycker nog synd om 80% av världen då som har samma syn som mig på familj och släkt. Vi umgås och ses så ofta det går (inye varje dag) pratar i telefon ofta osv. Men tyvärr har många skandinavier en "kall" relation med varandra enligt mig. Ser sina föräldrar några gånger per år eller 1 gång i månaden.. dålig kontakt med syskon osv. Det är bara sanningen på att det är väldigt olika jämfört med folket i andra europeiska länder och andra delar av världen. Jag vill påpeka igen att alla har det inte så , men de flesta .

Jag och mina systrar är så olika, ses bara vid födelsedagar och hörs knappt däremellan heller. Har inget att säga varandra. Mina vänner betyder så mycket mer för mig än vad mina syskon gör. Mina föräldrar träffar jag oftare och mina barn står dem nära.
  • En blå giraff

Någon gång varannan månad har vi en barnfri natt i alla fall. Jag tycker det är bra för förhållandet. Vi har två barn på 4 och 8 år. En gång per år låter lite. Men man kan ju få barnfri tid ändå genom att lägga barnen tidigt på kvällen och sen hitta på saker ihop. Det gäller att inte snöa in på detta med barnvakt hela tiden heller utan se de tillfällen som finns ändå. Är ni egenföretagare kanske ni någon gång kan göra en "fuling" också och lämna barnen på dagis och sen göra något annat en dag än att jobba? Eller sätta barnen framför en film och ge dem godis så det blir lugnt en stund och man kan sätta sig någon annanstans och prata. Så gör vi =)

• En blå giraff
    Zuzanne skrev 2015-07-20 23:01:49 följande:

Aldrig. Vårt barn är snart 2 år. Haft barnvakt en gång då vi båda jobbade, men att lämna bort barnet för att ha "partid", ALDRIG. Skulle aldrig fall oss in. Det äcklar oss faktiskt, att folk vill lämna bort sina barn av den anledningen.

Okej det låter hårt tycker jag. Varför är det så hemskt? Jag ser det som att det gynnar våra barn mycket att vi också tar hand om vår relation. Mindre risk att de får växa upp som skilsmässobarn. Beror väl på VART man lämnar barnen också. Vi har släktingar som barnen är väldigt trygga med och barnen har roligt där. Det är ju upp till var och en tycker jag att känna efter om man behöver barnvakt för partid eller inte.
  • AlexandraR

Vi har "datenight" en gång i månaden :) då sover våra barn, 5 år och 10 månader, hos farmor eller mormor. Min äldsta brukar säga att hon ska vara lite "föräldrarledig" haha ???? barnen har det supermysigt och vi laddar batterierna och är glada föräldrar resten av alla 353 dagarna / året ????????

• AlexandraR
    AlexandraR skrev 2015-07-21 19:43:58 följande:

Vi har "datenight" en gång i månaden :) då sover våra barn, 5 år och 10 månader, hos farmor eller mormor. Min äldsta brukar säga att hon ska vara lite "föräldrarledig" haha ???? barnen har det supermysigt och vi laddar batterierna och är glada föräldrar resten av alla 353 dagarna / året ????????

Oj! Inte meningen med alla "????????"
  • AlexandraR
    Penida skrev 2015-07-21 18:18:52 följande:

Om man har god kontakt med sin familj (de du inte räknar dit) som det verkar i exemplet förstår jag inte vad det finns att tycka synd om? Jag är svensk och känner absolut inte som du. Räknar våra föräldrar och syskon och syskonbarn till vår familj.

Det beror ju på hur nära man är? Jag ser absolut min mamma, pappa, syskon och syskonbarn som min familj. Även min sambos.
  • pigglet

Aldrig så där "bara för att". Vi har tur och kan få hjälp av våra föräldrar när vi behöver det. OCh barnen tycker om att sova där, det har de gjort från de varit ca 3 år, så ibland när det kör ihop sig med jobb så är barnen hos mina föräldrar ett par dagar och vi blir då barnfria en kväll.

Spontant tänker jag att samliv och en fungerande relation inte kan byggas på att man kan lämna bort barnen någon gång/månad. Utan om hur man tillsammans får vardagen att fungera. Men vad vet jag...

• Penida
    AlexandraR skrev 2015-07-21 20:04:21 följande:
    Det beror ju på hur nära man är? Jag ser absolut min mamma, pappa, syskon och syskonbarn som min familj. Även min sambos.
    Ja, det tror jag också. Därför undrade jag vad det var att tycka synd om då det verkade handla om en familj som står varandra nära.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Anonym (Chokad) skrev 2015-07-21 18:13:58 följande:
    Vad kul :) ! Men måste verkligen skriva detta igen.. jag säger inte att alla har det så dom jag har skrivit men de flesta har det så om man jämför med andra människor i andra länder. : )
    Nja, jag vet inte om jag tror på det riktigt. Jag tror kanske att det är mer förväntat i vissa länder att man håller ihop på det sätt du beskriver och uppfostras så men relationer kan vara dåliga överallt och en önskan kan finnas att bosätta sig långt ifrån familjen (oavsett om man gillar den eller ej) om man är född här eller i ett annat land.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Hur ofta är ni barnlediga...?