• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • grind
    nihka skrev 2015-07-28 23:50:37 följande:

Där har du fel igen. Orsaken till medelålders män uttrycker sina önskemål till henne om att hon ska våldtas och mordhotar henne är inte för hennes sånger.

Det har jag inte påstått heller. Det är naturligtvis för hennes feministiska åsikter.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-28 23:46:18 följande:

Se där har du fel. Jag vet mer om din syn är du om min för att jag lyssnar bredare än vad du gör.

Du fyller i så fall i luckorna med fördomar och det är där det går fel.
  • misil

Jag tycker det är bra att feminister är helt öppna med sitt könsrasistiska manshat och att s.k gammelmedia mangrant ställt upp på Zaras könsrasistiska manshat.
    Detta har varit en ögonöppnare för väldigt många där inte bara män tar avstånd för detta utan även alltfler kvinnor.
    Alla med lite sunt förnuft förstår självklart att hata människor endast pga deras genetik är unket och för tankar till rasism och nazism,
    När man framgent kommer titta tillbaka på historian så kommer man säga att feminismens idag och dess ställningstagande och öppet hyllande av könsrasistiskt manshat var det som sköt feminismen i sank,denna utveckling som till viss del redan varit på gång men nu kommer att accelerera.
    Man ska komma ihåg att den som sitter på makten är den som sist blir varse förändringen som sker i folkdjupet,bara för ett år sedan var den s.k åsiktskorridoren rigid den som till största del består av två rörelser feminismen och antirasismen,den håller på att allt snabbare vittra sönder just nu,vilket till stor del är deras eget fel pga sådana stolliga saker som t,ex feminismens hyllande av könsrasistiskt manshat. 

• nihka
    grind skrev 2015-07-28 23:57:41 följande:
    Det har jag inte påstått heller. Det är naturligtvis för hennes feministiska åsikter.
    Jo, det påstod du visst: "Det är ju starkt att bli så framgångsrik sångerska. Fast det är ju också det hon är omtalad för och inte sina politiska alster."

Eller du kanske inte kände till att hon är omtalad för något annat än sina sånger? Så var det det där med att lyssna brett.
  • nihka
    misil skrev 2015-07-29 00:05:30 följande:

Jag tycker det är bra att feminister är helt öppna med sitt könsrasistiska manshat och att s.k gammelmedia mangrant ställt upp på Zaras könsrasistiska manshat.
    Detta har varit en ögonöppnare för väldigt många där inte bara män tar avstånd för detta utan även alltfler kvinnor.
    Alla med lite sunt förnuft förstår självklart att hata människor endast pga deras genetik är unket och för tankar till rasism och nazism,
    När man framgent kommer titta tillbaka på historian så kommer man säga att feminismens idag och dess ställningstagande och öppet hyllande av könsrasistiskt manshat var det som sköt feminismen i sank,denna utveckling som till viss del redan varit på gång men nu kommer att accelerera.
    Man ska komma ihåg att den som sitter på makten är den som sist blir varse förändringen som sker i folkdjupet,bara för ett år sedan var den s.k åsiktskorridoren rigid den som till största del består av två rörelser feminismen och antirasismen,den håller på att allt snabbare vittra sönder just nu,vilket till stor del är deras eget fel pga sådana stolliga saker som t,ex feminismens hyllande av könsrasistiskt manshat. 

Är det mänskligt möjligt att missuppfatta mer än du har gjort?
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 23:59:52 följande:
    Du fyller i så fall i luckorna med fördomar och det är där det går fel.
    Vilka luckor? Du har ju vräkt ur dig din syn i åratal här och jag är läskunnig.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-29 00:05:53 följande:

Jo, det påstod du visst: "Det är ju starkt att bli så framgångsrik sångerska. Fast det är ju också det hon är omtalad för och inte sina politiska alster."

Eller du kanske inte kände till att hon är omtalad för något annat än sina sånger? Så var det det där med att lyssna brett.

Allt är relativt.

Detta feministsidospåret känns litet i förhållande till hennes hits som haft miljontals lyssnare.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-29 00:10:07 följande:

Vilka luckor? Du har ju vräkt ur dig din syn i åratal här och jag är läskunnig.

Nja, att kvinnor är känslodrivna och män mer logiska? Det är ingen kontroversiell åsikt i världen utan norm.
  • nihka
    Smecker skrev 2015-07-28 23:42:39 följande:
    Fast det blir ju lite fel med tanke på vad han tidigare har skrivit som sitt äktenskap. Och den indirekta implikationen, vad är en man som inte förmår ta rodret ens i sitt eget äktenskap? Grundar sig hans hat på självförakt, eller en internaliserad insikt om en förlorad och förlegad mansroll?

Så många frågor.
    En man som lever med en kvinna som han säger att han inte älskar och som är övertygad om att kvinnan inte märker att hon inte är älskad är ju bra uppblåst. Den som tror det går att dupera någon på detta vis måste väl begripa att den i så fall själv kan duperas om den inte tror att det ena könet, i det här fallet mannan är överlägset det andra förstås = taskig kvinnosyn.
  • grind

@nihka

Nu gör du två misstag

1) Du utgår från att människor är ärliga på nätet.

2) Du gör en individfråga till en könsfråga.

Som sagt. Tro inte så mycket, var mindre fördomsfull och mindre dömande så kommer du att hamna mindre fel.

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?