• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • puss
    grind skrev 2015-07-28 16:55:42 följande:

Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.

Ja, typiskt margret Thatcher att vara så känslostyrd och ställa till det så.
    Bättre med idi amin.
  • grind
    puss skrev 2015-07-28 16:57:18 följande:

Ja, typiskt margret Thatcher att vara så känslostyrd och ställa till det så.

Bättre med idi amin.

Enstaka individer saknar betydelse då det är det normativa beteendet för män och kvinnor med makt som påverkar oss.

I Sverige har vi större kvinnohat än i Norge just för att kvinnor har mer politisk makt med allt vad det leder till.
  • puss
    grind skrev 2015-07-28 17:03:33 följande:
    Enstaka individer saknar betydelse då det är det normativa beteendet för män och kvinnor med makt som påverkar oss.

I Sverige har vi större kvinnohat än i Norge just för att kvinnor har mer politisk makt med allt vad det leder till.
    Dessa "enstaka individer" saknar knappast betydelse.
    Det blir ju väldigt dumt om du påstår att människor (på individnivå) med makt saknar betydelse. Då har de ju knappast så värst mycket makt.
    Du rörde till det för dig lite där.
  • nihka

Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.

Det är inte relevant att du tolkar samhället utifrån ditt privatliv med en fru som du har berättat här på FL om att du inte älskar och sagt att hon är nöjd för att du är övertygad om att hon inget anar. Ni lever i en väldigt speciell situation vars implikationer inte det gängse så att säga.
  • grind

@puss

Nu agerar typiskt kvinnligt och tar upp sådant som är fullständigt irrelevant.

Vad tror du själv att kvinnohatet och manshatet i Sverige beror på? Tycker du att det är tecken på ett friskt samhälle?

• FDFMGA

Du är alldeles för känslostyrd för att kunna se det här någotsånär rationellt, Grind.

Det du kallar för naturligt reaktion är alltså tusentals hatmail riktade mot en 17-årig flicka, mail som inkluderar de vanliga ingredienserna: dödshot och våldtäktshot.

Själv anser jag att det är en ynkedom att inte reagera då en flicka som inte ens är myndig utsätts för detta.

Ditt känslopjoller är lika oacceptabelt som när du uppmanade en kvinna här på forumet att vara mer följsam fortsättningsvis. Detta då hon sökte råd efter att hennes man försökt våldta henne.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • grind

Ovanstående inlägg var till nihka men även puss får gärna besvara frågorna.

• puss
    grind skrev 2015-07-28 17:13:42 följande:

@puss

Nu agerar typiskt kvinnligt och tar upp sådant som är fullständigt irrelevant.

Vad tror du själv att kvinnohatet och manshatet i Sverige beror på? Tycker du att det är tecken på ett friskt samhälle?

Att du anser högst topic inte intressant är ju givetvis märkligt men föga förvånande.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-07-28 17:08:48 följande:
    Det är inte relevant att du tolkar samhället utifrån ditt privatliv med en fru som du har berättat här på FL om att du inte älskar och sagt att hon är nöjd för att du är övertygad om att hon inget anar. Ni lever i en väldigt speciell situation vars implikationer inte det gängse så att säga.
    Jag tycker att Grindslantens påstående att dödshot är en naturlig reaktion från män riktade mot en 17-årig flicka som inte vet sin plats kan likställas vid uppmaning till brott.

Däremot har jag mycket svårt att tänka mig att Grindslanten har en fru. Jag gissar att han bara är en i raden av SD-aktivister som lider av kvinnoskräck.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • grind

@puss

Nej.mitt privatliv eller Thstchers beteende är inte vidare relevant för ämnet. Svara nu på mina frågor eller ställ åtminstone vettiga motfrågor så kan vi komma vidare i denna diskussion.

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?