• BurningSpear

    Hjälp mig flytta till eget!

    Är en man kring 45. Efter ett väldigt långt, och i många fall givande äktenskap har vi kommit överens om att gå åt varsitt håll.

    Jag kommer flytta till en lägenhet. En två rum och kök på drygt 60 kvm.

    Fyll på den här tråden med allt du kan komma på med vad jag kan tänkas behöva? Det behöver absolut Inte enbart vara saker som man inte tänker på vanligen att man kommer behöva.

    Fyll på med vad no kommer på. Det kan vara allt från "givna" saker som bestick och sängkläder, till saker man kanske inte tänkt på alls. Allt ni kan komma på, vanligt och ovanligt, runt eller fyrkantigt.

  • Svar på tråden Hjälp mig flytta till eget!
  • Fjäril kär

    något man kanske inte tänker på men som kan vara nog så retsamt när det inte finns är krokar.

    Krokar för upphänging av saker.
     Du kanske vill hänga badrocken bakom en dörr och behöver en krok till det. Du vill kanske ha en krok på insidan av garderobsdörren för att hänga kläder på. Du vill kanske ha en krok i hallen att hänga nycklar på osv. 

    Har påpekat det tidigare i tråden men något som också du får tänka på är verktyg så du kan börja använda din bostad ordentligt.  Jag gick omkring en hel vecka och muttrade när jag inte hade varken skruvdragare, hammare eller borrmaskin. Jag fick ingenting gjort och hemmet såg ut som fan.  
    Jag kunde inte få upp taklampan , kunde inte hänga upp tavlor och jag fick inte upp mina skåp på väggarna. 

    glöm inte heller att gå igenom din nya bostad och se vad det är för material i väggarna.  Behöver du kanske plugg och skruv? 

  • BCH52

    Glöm inte att göra din flyttanmälan så att du blir folkbokförd på din nya adress. Du kan göra det på Skatteverkets hemsida, direkt om du har e-legitimation.

    Lycka till med ditt nya liv, och du skaffa inte ALLT på en gång. Låt det ta tid, det är så det blir ett hem och inte bara en bostad.

  • race

    Behov:
    Säng, förvaring för böcker, förvaring för saker, förvaring för kläder, lakan, påslakan, örngott, sängar och saker som tillhör eventuella barn, soffa, matbord + stolar, förvaring i hallen om det inte finns

    Om man vill:
    TV, mattor, gardiner, sängbord, skrivbord, dukar, filtar, soffbord, fåtöljer, tavlor, utemöbler till balkong, mikrovågsugn, skrivbordsstol, barhörna, TV-spel

    Övrigt:
    Hemförsäkring, bil, cykel, parkeringsplats för bil, mat, tvättmedel, månadskort till jobbet, mediciner, värktabletter, plåster, termometer när man är sjuk, mat, köksredskap, lampor, buffert om något går sönder.

  • hhh03

    Taklampa till hallen!

    Var faktiskt det första jag saknade i min lägenhet. Och extra glödlampa att skruva i lampan i badrummet. Som tidigare svaranden har skrivit, toalettpapper, tvål och handduk till badrummet. Bör vara det första du packar upp i din lägenhet. Ha det lättillgängligt.

    Dessutom en hemförsäkring som är giltig från den dagen du flyttar in.

    Hade jättekul åt min syster som flyttade för två år sedan och kunde inte tända en enda lampa i hela lägenheten. Hon hade glömt att teckna elabonnemang.  

  • Anonym (nyfiken)

    Hur kommer det sig att ni gått olika vägar? Var otrohet med i bilden?

  • Fjäril kär

    Har ni barn tillsammans? Hur stora är dom i så fall? 

    Är det barn som också ska få plats med övernattning hos dig bör du också ha i åtanke saker som dom kan tänkas behöva.  Tex extra madrasser eller en bäddsoffa att ha i vardagsrummet, en byrå för kläder och någonstans att kunna förvara deras privata saker i . 

  • Anonym (Brevbäraren)

    Glöm inte att beställa eftersändning av din post och att sätta upp ditt namn på dörren/fastighetsboxen det första du gör så du kan få din post. Gör du inte detta så skickas din post tillbaka till avsändaren eller så rivs den :) Första posten är ju dessutom ofta från skatteverket och faktura från elbolag, med andra ord rätt så viktig..

  • Elderberry

    Nu vet jag inte om allt jag skriver har nämnts redan, men jag skriver det ändå för det var saker som jag glömt bort när jag flyttade hit :)

    Rivjärn
    Kökssax
    Potatisskalare
    Vitlökspress
    Kökshandduk
    Skärbräde

    Galgar
    Torkställning (om det behövs)

    Rengöringsmedel av olika typer (såpa, fönsterputs, toalettrengöring etc)
    Damm- och torktrasor
    Dammsugare
    Mopp

    Lycka till!

  • Anonym (Quexet)
    Klexane skrev 2015-07-29 14:24:07 följande:
    För mig går allt det där lika fort med vattekokare, vattenbad och värma på spisen eller ugnen.
    Oj spännande, vad har du för superspis/ugn? Sambon har tjugo minuters lunch så han värmer alltid rester i micron för att hinna, finns inte en chans att han änns skulle få upp någon värme i lunchlådan i ugnen! Men har du något alternativ är vi jätteintresserade  då ingen av oss gillar mikrad mat!
  • Anonym (Quexet)

    TÅRTSPADE, märkte jag att jag inte ägde någon när jag firade min första födelsedag i eget hem.

  • Klexane
    Anonym (Quexet) skrev 2015-07-30 23:19:36 följande:

    TÅRTSPADE, märkte jag att jag inte ägde någon när jag firade min första födelsedag i eget hem.


    Fungerar bra med en osttyvel (om man nu har det...)
  • Klexane
    Anonym (Quexet) skrev 2015-07-30 23:18:22 följande:

    Oj spännande, vad har du för superspis/ugn? Sambon har tjugo minuters lunch så han värmer alltid rester i micron för att hinna, finns inte en chans att han änns skulle få upp någon värme i lunchlådan i ugnen! Men har du något alternativ är vi jätteintresserade  då ingen av oss gillar mikrad mat!


    Min ung värms upp fort. Är någon typ av Electrolux. Tar alltid fram fryst mat dagen förre så är den inte fryst. Fungerar perfekt.

    Bara 20 minuters lunch? Trodde det var lag på 30 minuters om man jobbar 6-8h...
  • nihka

    Har du uteplats eller balkong? Jag skulle känna mig väldigt instängd i en lägenhet om det inte fanns någon utomhusyta. Den skulle jag inreda med soffgrupp eller bord och stolar för att kunna sitta där och äta och fika samt en skön fällbar vilstol med fotstöd att vila i under en mjuk pläd. En skön matta så man kan gå där barfota och kanske en ljuslykta.

    Jag skulle också komma ihåg att dela på maten i frysen, särskilt på sådant man har från trädgård och skog.

    Kolla också i förråd och vind efter säsongsgrejer och sådant som du fått från ditt föräldrahem eller som barnen har gjort. Första julen på egen hand kan det vara både praktiskt och skönt att ha lite saker man känner igen och har ett förhållande till både för dig och dina barn. Foton.

    Något att bära tvätten i till och från tvättstugan (IKEA-påsar?) Hänglås till källarförrådet om det inte är nyckel. Kättinglås så du kan kedja fast din cykel ute eller i gemensam cykelkällare.

  • Aniiee
    Klexane skrev 2015-07-30 23:29:30 följande:
    Fungerar bra med en osttyvel (om man nu har det...)
    Eller för den delen en stekspade....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Quexet)
    Klexane skrev 2015-07-30 23:31:23 följande:
    Min ung värms upp fort. Är någon typ av Electrolux. Tar alltid fram fryst mat dagen förre så är den inte fryst. Fungerar perfekt.

    Bara 20 minuters lunch? Trodde det var lag på 30 minuters om man jobbar 6-8h...
    Dom har lagt upp det så för att kunna jobba kortare fredagar. Solig

    Vi tar också alltid fram maten kvällen innan, men som sagt finns inte en chans att hinna få maten varm på den tiden Obestämd
  • Anonym (Quexet)
    Klexane skrev 2015-07-30 23:29:30 följande:
    Fungerar bra med en osttyvel (om man nu har det...)
    Aniiee skrev 2015-07-30 23:44:33 följande:
    Eller för den delen en stekspade....

    Fungerade också med en stor kniv!
Svar på tråden Hjälp mig flytta till eget!