• Upptagen

Kyla snabbt?

Hur kyler man kokt vatten snabbt på bästa vis? Jag har alltid fått inpräntat att man inte sätter in saker i kylskåpet förrän de har kallnat, eller kan man sätta in nykokt vatten i kylskåpet direkt?

• Svar på tråden Kyla snabbt?
  • TANKGIRL

vad et gäller vatten är det inte viktigt men mat ska kylas ner så fort som möjligt annars frodas bakterierna.... framförallt så här i rötmånaderna., Låt aldrig mat stå framme...

• Upptagen

tankgirl: Men hur kyler man ner mat snabbt då? Ställer man in den i kylskåpet varm?

• TANKGIRL

Det gör jag... på jobbet har vi speciella extra kalla kylskåp...

• Jennie Brunflo

Vattenbad vattenbad vattenbad!!!

Sätt maten i skålar, burkar, kastruller eller vad du vill. Spola kallt vatten i diskhon och ställ ner maten där.
    När det kallnat tillräckligt - in med det i kylskåpet.

Är det mycket mat, så kan du få byta kallvatten i diskhon.

Ställer du allt för mycket varm mat i kylen så värms kylen...och det är ju inte bra för de kalla grejerna som redan står där inne.

• Upptagen

kan man sätta in varm/ljummen mat i kylskåpet om det inte är så mycket? *dum* Men den som inte frågar får inte svar!

• kobra

Självklart kan man sätta in varm och ljummen mat i kylen.

• Upptagen

okii! mina föräldrar har nämligen alltid sagt att maten ska bli kall innan den sätts in i kylskåpet, men då vet jag! Tack för alla svar!

• sarabus

anledningen till att man säger att maten skall vara kall innan man sätter in den i kylskåpet är att man inte vill att det som är i kylskåpet skall bli varmt + att man inte vill ha kondens

• Tin o Trolls mamma

Läste ett tips nånstans om det här. Man lägger maten i en plastpåse eller ett kärl. Sen lägger man en kylklamp från frysen i en ren plastpåse och lägger ner I maten. Då kyls det snabbt inifrån. Om man vill kan man har kärlet i kallvatten samtidigt så kyls det ännu fortare..

Kan väl bli kladdigt om man gör det i köttfärssås, men tja, alla sätt är bra utom de dåliga.

Ekorren.

Svar på tråden Kyla snabbt?