• Gert

Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!

Håll i hatten för nu är diskrimineringen igång igen! Skrattande

Försvarsmakten har redan sänkt sina krav men nu är det dags igen för utrikesfödda har svårare att klara av inskrivningsprovet, som mäter generell intelligens, än vad inrikesfödda har.

Nä, jag skämtar inte. Det står till och med i dagens DN.

www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarets-antagningsprov-ar-svart-for-utlandsfodda/

tinyurl.com/occbtgp

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!
  • KillBill
    asta66 skrev 2015-08-01 09:19:11 följande:
    Men samtidigt ges denna utbildning väl på svenska. Så att förstå språket är väl en förutsättning för att klara utbildningen. Vi har mängder med invandrare med svensk utbildning trots att de inte klarar svenskan. Det går ju bara inte.

När du läser artikeln i DN så ser du att 7,5 av 10  utomlands födda klarar testet medan 2,5 av 10 utomlands födda inte klarar testet. Eftersom det är fler utrikesfödda än svenskfödda som inte klarar testet vill försvarsmakten undersöka om detta beror på språket, instruktionerna eller potentiellt kulturella skillnader. Det kan väl inte vara fel att försvarsmakten undersöker varför det är fler utrikesfödda som inte klarar testerna?

.

- Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Vlad

Det är väl jättebra att de som äger testet och vet vad syftet är med de olika frågorna, går igenom det och ser om det ska finputsas? Det handlar ju egentligen inte om att sänka kraven, utan att anpassa kraven efter vad det faktiskt är de är ute efter.

• Vlad

Jag kan dra en parallell till ett tidigare arbete jag hade.

Traditionellt har vi haft uppgifter som enbart kunnat utföras av fysiskt starka personer, men det byggdes bort genom att ta fram hjälpmedel för just de uppgifterna. Att de anställda ska utföra uppgifterna utan hjälpmedel är överhuvudtaget inte önskvärt då den som gör det riskerar att skada sig själv. Det påverkade självklart vilka som rekryterades. Det skulle kunna uppfattas som att kraven på de personer som sökte arbetet sänktes, men faktum är att det motsatta skedde, för då inte kraven på fysisk styrka fanns längre så ökade plötsligt möjligheten att ställa andra krav.

Jag undrar om det inte är sådant som folk som är emot den här sortens anpassningar är rädda för - att de själva ska halka ner ett snäpp för att deras egna konkurrensfördelar (som består i att vara svensk eller stark eller vad det nu kan vara) blir mindre värda och de inte har så mycket annat att konkurrera med.

• KillBill
    Vlad skrev 2015-08-01 10:24:15 följande:

Jag kan dra en parallell till ett tidigare arbete jag hade.

Traditionellt har vi haft uppgifter som enbart kunnat utföras av fysiskt starka personer, men det byggdes bort genom att ta fram hjälpmedel för just de uppgifterna. Att de anställda ska utföra uppgifterna utan hjälpmedel är överhuvudtaget inte önskvärt då den som gör det riskerar att skada sig själv. Det påverkade självklart vilka som rekryterades. Det skulle kunna uppfattas som att kraven på de personer som sökte arbetet sänktes, men faktum är att det motsatta skedde, för då inte kraven på fysisk styrka fanns längre så ökade plötsligt möjligheten att ställa andra krav.

Jag undrar om det inte är sådant som folk som är emot den här sortens anpassningar är rädda för - att de själva ska halka ner ett snäpp för att deras egna konkurrensfördelar (som består i att vara svensk eller stark eller vad det nu kan vara) blir mindre värda och de inte har så mycket annat att konkurrera med.

Bra exempel!

Jag tycker att det är märkligt att många, utan närmare insikt i de specifika förhållandena, verkar vara klara med analysen. Inte ens det faktum att det är försvarsmakten själv som vill utvärdera testet eller att en psykolog menar att det nuvarande testet kan vara diskriminerande mot människor med en annan kulturell bakgrund verkar spela roll.

Vår framgång bygger på viljan att utvärdera och utveckla och jag hoppas att det ska fortsätta så.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • ica
    KillBill skrev 2015-08-01 10:02:28 följande:

När du läser artikeln i DN så ser du att 7,5 av 10  utomlands födda klarar testet medan 2,5 av 10 utomlands födda inte klarar testet. Eftersom det är fler utrikesfödda än svenskfödda som inte klarar testet vill försvarsmakten undersöka om detta beror på språket, instruktionerna eller potentiellt kulturella skillnader. Det kan väl inte vara fel att försvarsmakten undersöker varför det är fler utrikesfödda som inte klarar testerna?

.

Låter vettigt. Men samtidigt är ju svenska ansett som ett svårt språk att lära sig. Och i yrkeslivet är ju språket många gånger väsentligt.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-07-31 23:09:31 följande:
    Att du är liberal och för fri invandring till Sverige är väl ett faktum? Resten av det jag skriver är min uppfattning.
    Din uppfattning kan du lämpligen förpassa till ditt eget dajmkryss.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-08-01 11:56:00 följande:
    Din uppfattning kan du lämpligen förpassa till ditt eget dajmkryss.
    Lika trevlig som vanligt ser jag.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-08-01 13:01:39 följande:

Lika trevlig som vanligt ser jag.

Vad förväntar du dig efter dina guilt by association-orgier?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-08-01 13:54:51 följande:
    Vad förväntar du dig efter dina guilt by association-orgier?

Jag tycker att din ironi övergår i sarkasm (exempelvis när du kopplar svenska försvarets utbildning av utlandsfödda till radikala islamister som strider för IS kalifat) och det gör att jag tolkar det som du skriver som främlingsfientligt trots att det kanske inte är din mening.

• familjenstyg
    Vlad skrev 2015-08-01 10:24:15 följande:
    Nix det bottnar i misstanke om att kravsänkningar kan komma att ge mindre lämpade kandidater och då i slutänden till och med , för vissa yrken, riskera folks liv.
Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!