• Gert

Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!

Håll i hatten för nu är diskrimineringen igång igen! Skrattande

Försvarsmakten har redan sänkt sina krav men nu är det dags igen för utrikesfödda har svårare att klara av inskrivningsprovet, som mäter generell intelligens, än vad inrikesfödda har.

Nä, jag skämtar inte. Det står till och med i dagens DN.

www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarets-antagningsprov-ar-svart-for-utlandsfodda/

tinyurl.com/occbtgp

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 14:51:18 följande:

Jag tycker att din ironi övergår i sarkasm (exempelvis när du kopplar svenska försvarets utbildning av utlandsfödda till radikala islamister som strider för IS kalifat) och det gör att jag tolkar det som du skriver som främlingsfientligt trots att det kanske inte är din mening.

Det finns säkert såna exempel också. Svenska skolan har ju utbildat ganska många som nu strider för IS.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

Och det är inte främlingsfientligt att tycka så, vilket KillBill tror. 

• KillBill
    Gert skrev 2015-08-01 18:13:25 följande:
    Det finns säkert såna exempel också. Svenska skolan har ju utbildat ganska många som nu strider för IS.
    Ja, det svenska försvaret kan ha utbildat både svenskfödda och utlandsfödda högerextremister som idag strider i Ukraina och svenskfödda eller utlandsfödda islamister som strider för IS. Vad tycker du att vi ska göra åt det?
  • Vlad

Jag förstår att det kan vara en svår sak att erkänna, kanske till och med för sig själv.

Jag utgår från att de som tittar på testet har bättre insikt i både vad i testet som svarar till vilken nödvändig egenskap och hur det faktiskt ska gå till än gemene effellare har utifrån en artikel i DN (och fria fantasier som de slungar mellan varandra)

• Vlad
    Vlad skrev 2015-08-01 18:53:51 följande:

Jag förstår att det kan vara en svår sak att erkänna, kanske till och med för sig själv.

Jag utgår från att de som tittar på testet har bättre insikt i både vad i testet som svarar till vilken nödvändig egenskap och hur det faktiskt ska gå till än gemene effellare har utifrån en artikel i DN (och fria fantasier som de slungar mellan varandra)

Detta inlägget var alltså ett svar på detta:
    familjenstyg skrev 2015-08-01 14:53:49 följande:
    Nix det bottnar i misstanke om att kravsänkningar kan komma att ge mindre lämpade kandidater och då i slutänden till och med , för vissa yrken, riskera folks liv.

• Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 18:38:21 följande:
    Ja, det svenska försvaret kan ha utbildat både svenskfödda och utlandsfödda högerextremister som idag strider i Ukraina och svenskfödda eller utlandsfödda islamister som strider för IS. Vad tycker du att vi ska göra åt det?
    Gällande IS-krigarna ska man ta deras pass och åtala dem för landsförräderi. Vilka menar du men högerextremister som strider i Ukraina? Menar du dem pro-ukrainska nazisterna som Obama vill stödja eller medar du dem pro-ryska soldaterna?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-08-01 18:56:40 följande:
    Gällande IS-krigarna ska man ta deras pass och åtala dem för landsförräderi. Vilka menar du men högerextremister som strider i Ukraina? Menar du dem pro-ukrainska nazisterna som Obama vill stödja eller medar du dem pro-ryska soldaterna?
    Jag menar alla som strider för en annan makt exempelvis högerextremister som strider i Ukraina.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-08-01 18:56:40 följande:
    Om du inte förstod det så handlade frågan om vad du tycker att man ska göra åt den potentiella risken att svenska försvaret utbildar extremister eller fundamentalister som sedan väljer att strida för annan makt. Problemet gäller ju både svensk- och utlandsfödda svenskar och det är ju försent att agera när de kommer tillbaka (ur de svenska försvarets perspektiv).
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 19:11:58 följande:
    Om du inte förstod det så handlade frågan om vad du tycker att man ska göra åt den potentiella risken att svenska försvaret utbildar extremister eller fundamentalister som sedan väljer att strida för annan makt. Problemet gäller ju både svensk- och utlandsfödda svenskar och det är ju försent att agera när de kommer tillbaka (ur de svenska försvarets perspektiv).
    Bättre koll på vilka Försvarsmakten tar in och ge SÄPO utökade resurser på att hålla koll på extremister, särskilt religiösa extremister och fanatiker.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-08-01 19:16:29 följande:
    Bättre koll på vilka Försvarsmakten tar in och ge SÄPO utökade resurser på att hålla koll på extremister, särskilt religiösa extremister och fanatiker.
    Säkerhetspolisen kommer också hålla ett vakande öga på en och annan fanatisk SD politiker ska du se.
Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!