• Feliciaakdeniz

    3veckors-bebis med magont

    Hej! Fick en dotter den 9/7 och nu har hon börjat få mycket gas i magen och man märker att det gör ont. Försöker fundera på om det kan vara något jag äter som gör det.. Äter mjölkprodukter men det har jag ju gjort varje dag sen hon föddes och det är först för två dagar sedan som problemen började. Det borde hon väl ha reagerat på tidigare? Hon bajsar och kissar helt normalt så det funkar ju som det ska. Tycker så synd om henne när man ser att det gör ont. Någon som har tips på hur vi kan hjälpa henne? Vad kan orsaken vara?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden 3veckors-bebis med magont
  • Fian88

    Prova Sempers magdroppar. Man ger en gång per dag. Sök kolikmassage på youtube. Det är magmassage man ger dom ett par gånger per dag för att hjälpa till att få ut gaserna. Vet inte om det hjälpte på vår son men det var skönt att i alla fall göra något som kanske hjälpte, vet hur maktlös man känner sig! Prova att utesluta mjölkprotein, minst två veckor måste du göra det har jag för mig. Kolla alla innehållsförteckningar noga då det är mycket som innehåller det fast man kanske inte tror det. Vissa rekommenderar pysventiler när det är riktigt illa, finns på Apoteket. Hoppas något av ovanstående kan hjälpa henne

  • Fian88

    Om ni ger oljebaserade D-droppar kan det vara värt att byta till vattenbaserade! Finns inga vetenskapliga studier på att barn skulle få ont i magen av de oljebaserade men för många blev det bättre när de bytte, tex en väninna till mig berättade att deras dotter blev bättre efter bytet!

  • Guapa

    Jag tror det är väldigt vanligt att pyttebebisar har problem med magen första tiden, innan allt kommit på plats. För oss blev det betydligt bättre efter ett par månader. Pusventilen blev vår räddning när det var som värst :)

  • Guapa
    Guapa skrev 2015-07-31 10:29:54 följande:

    Jag tror det är väldigt vanligt att pyttebebisar har problem med magen första tiden, innan allt kommit på plats. För oss blev det betydligt bättre efter ett par månader. Pusventilen blev vår räddning när det var som värst :)


    Pysventilen ska det vara!
  • Bianca1

    Även vi hade pysventilen och massagen funkade väldigt bra faktiskt! Dock hjälpte det ju inte varje gång men 7/10 kanske och det var skönt!

  • Anonym (Emi)

    Hej! Vår lille son föddes 6/7 och har samma problem! Mycket gaser och magknip, inte riktigt så illa som kolik men väldigt jobbigt för honom och för oss...

    Vi ger honom magdroppar och minifom, upplever att minifomet hjälper litegrann, magdropparna vet jag inte riktigt. Har även provat att utesluta mjölkprodukter men upplevde inte någon direkt skillnad. Det som hjälp för oss när han börjat skrika är att bära i bärsjal! Han somnar då nästan direkt, särskilt om jag står och gungar med vattenkranen på för fullt (påminner om ljudet i magen) samt bumpar lite i rumpan Älskar bärsjalen för sen när han somnat har jag händerna fria och kan till och med gå på toa jag dricker även fänkålste och kamomillte och undviker att äta lök, kål, bönor, kolsyrat vatten och kaffe.

    Lycka till!

  • Feliciaakdeniz

    Tack så mycket för alla tips Idag har hon inte haft ett enda magknip så jag hoppas att det bara var något tillfälligt, men kommer det tillbaka så har jag i alla fall lite saker att prova nu! D-droppar gav vi bara i två dagar för det blev kaos.. Ska börja nu när hon är i balans igen så det är lätt att se om hon reagerar på dem

Svar på tråden 3veckors-bebis med magont