• Kaupa Jaur

Vet du vad vandel betyder?

Stötte på ordet för första gången idag och hade ingen aning, vilket inte händer ofta.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad vandel betyder?
  • MallaL

Att ha en tadelfri vandel är inte helt fel.

Är man i min ålder (50+ ) och läser mycket böcker är det inget helt ovanligt uttryck.

• MammAmma

Jag löser rätt mycket korsord och då dyker många äldre ord upp titt som tätt, så ja, vandel har jag stött på ett par gånger

• Aniiee

Yes, det vet jag, trots att jag bara är 30 år gammat och svenska är mitt.... eh.... delat förstaspråk.....

Jag läser för mycket...... Skäms

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • lövet2

Ja. I ett litet samhälle, som där jag bor, är det viktigt att ha en klanderfri vandel!

• glutten

Nej. Jag känner igen det från uttrycket "handel och vandel" och har således en aning om vad det betyder, men jag kan inte säga exakt innebörd (typ som jag kan göra med "pincettgrepp = att använda tumme och pekfinger för att plocka upp något"). Nån som vill säga?

• Anonym (Heloise)

Det känns inte som något konstigt ord nej. Jag läser mycket böcker, men har nog stött på ordet oftare i nyhets- och samhällsprogram på TV.

• Themis

Japp, eftersom jag älskar att läsa och har betat av både våra svenska arbetarförfattare och motsvarande franska klassiker.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • DenNamnbitne

Det betyder väl "dåligt rykte" eller sådant som inte är till en människas fördel med avseende på hur denne anses.

• Johan70
    DenNamnbitne skrev 2015-08-03 15:09:43 följande:

Det betyder väl "dåligt rykte" eller sådant som inte är till en människas fördel med avseende på hur denne anses.

Nej, men dålig eller ohederlig vandel kan förstås leda till dåligt rykte.

Ardath bey gav rätt förklaring av ordet ovan.
  • Åsa
    Hårfagre skrev 2015-08-02 21:51:27 följande:

Den här frågan.... Sabla "autokorrekt"

Är den skuld till "plättfri" också

Svar på tråden Vet du vad vandel betyder?