Vet du vad vandel betyder?
Stötte på ordet för första gången idag och hade ingen aning, vilket inte händer ofta.
Stötte på ordet för första gången idag och hade ingen aning, vilket inte händer ofta.
Om man har plättfri vandel, betyder det att man har rent mjöl i påsen.
Om man har plättfri vandel, betyder det att man har rent mjöl i påsen.
Att ha en tadelfri vandel är inte helt fel.
Är man i min ålder (50+ ) och läser mycket böcker är det inget helt ovanligt uttryck.
Jag löser rätt mycket korsord och då dyker många äldre ord upp titt som tätt, så ja, vandel har jag stött på ett par gånger
Den är frågan får mig att undra över vad de lär sig i skolan nuförtiden
Den här frågan.... Sabla "autokorrekt"
Yes, det vet jag, trots att jag bara är 30 år gammat och svenska är mitt.... eh.... delat förstaspråk.....
Jag läser för mycket......
Ja. I ett litet samhälle, som där jag bor, är det viktigt att ha en klanderfri vandel!
Ja, det vet jag.
Japp.
Nej. Jag känner igen det från uttrycket "handel och vandel" och har således en aning om vad det betyder, men jag kan inte säga exakt innebörd (typ som jag kan göra med "pincettgrepp = att använda tumme och pekfinger för att plocka upp något"). Nån som vill säga?
Levnadssätt
Levnadssätt
Det känns inte som något konstigt ord nej. Jag läser mycket böcker, men har nog stött på ordet oftare i nyhets- och samhällsprogram på TV.
Japp, eftersom jag älskar att läsa och har betat av både våra svenska arbetarförfattare och motsvarande franska klassiker.
Det betyder väl "dåligt rykte" eller sådant som inte är till en människas fördel med avseende på hur denne anses.
Nej.
Det betyder väl "dåligt rykte" eller sådant som inte är till en människas fördel med avseende på hur denne anses.
Den här frågan.... Sabla "autokorrekt"