• P3a

Lämna bort till mormor och morfar?

Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...

• Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?
  • Rocket Mania
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-03 17:33:47 följande:
    Nu vet ju jag iof inte vad för typ av resa det är. Men bokar man en dyrare resa, långt fram i tiden, så kollar man datum typ 100 ggr för att vara helt säker, samt skaffar avbokningsskydd.
    Dixie skrev 2015-08-03 17:36:50 följande:
    fast nu utgår du från att alla gör som du gör - för "man" gör väl inte alltid det!
    Vi tar tex aldrig extra avbokningsskydd när vi åker. 
    Håller med Dixie. "Man" gör ingenting. Du gör möjligen så, vi gör det verkligen inte.

Och nog är det lätt att missa datum/veckor ibland. Jag sitter ofta och fipplar med olika datum när jag ska boka resor, fram och tillbaka, kollar och dubbelkollar. Oftast blir det naturligtvis bra men då och då tänker jag inte riktigt rätt och då blir det som bekant fel. 
    P3a skrev 2015-08-03 14:07:03 följande:
    Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...
    Vad du gör på din barnvecka har din exman inte så mycket att säga till om. Så länge du vet att barnen kommer ha det bra hos dina föräldrar är det väl bara att åka!

• Sockervaddspinnen

Frågan är väl egentligen _varför_ han är emot det?

Känner inte barnen sina morföräldrar? Har det hänt något där som gör de olämpliga att ha hand om barn?

• Penida

Hur utvecklar han sin ståndpunkt? Är han extremt hönsig eller vill han mest jävlas med dig egentligen?
    Det är din vecka, du bestämmer. Barnen är givetvis gamla nog. När man talar om att en 1 natt är nog handlar det då oftast om en 1-åring. Era barn är 9 och 11 år! Om de inte skulle ha det bra hos dina föräldrar är väl även en natt för mycket så här verkar det ju handla om annat. Åk om du tycker det känns bra, du behöver inte hans tillåtelse.

Avskyr CIO-metoder
  • Rocket Mania
    Penida skrev 2015-08-03 18:29:15 följande:
    Hur utvecklar han sin ståndpunkt? Är han extremt hönsig eller vill han mest jävlas med dig egentligen?
    Det är din vecka, du bestämmer. Barnen är givetvis gamla nog. När man talar om att en 1 natt är nog handlar det då oftast om en 1-åring. Era barn är 9 och 11 år! Om de inte skulle ha det bra hos dina föräldrar är väl även en natt för mycket så här verkar det ju handla om annat. Åk om du tycker det känns bra, du behöver inte hans tillåtelse.
    Precis. 1 år - en natt, 2 år - 2 nätter.

Vill han köra på den är det ju lugnt; 9 år - 9 nätter, 11 år - 11 nätter
  • Penida
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-03 18:08:41 följande:

Frågan är väl egentligen _varför_ han är emot det?

Känner inte barnen sina morföräldrar? Har det hänt något där som gör de olämpliga att ha hand om barn?

Fast om han anser att de är olämpliga att ta hand om barn så hade han väl inte tyckt en natt var okej heller eller är det bara jag som tänker så?
    Nej, jag kan tänka mig att det handlar om att han vill jävlas lite med TS, så som det tyvärr är alltför ofta mellan separerade föräldrar. Om han inte är en riktig hönspappa då.
    TS ser förhoppningsvis till barnen och att de är trygga och mår bra.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Rocket Mania skrev 2015-08-03 18:39:05 följande:
    Precis. 1 år - en natt, 2 år - 2 nätter.

Vill han köra på den är det ju lugnt; 9 år - 9 nätter, 11 år - 11 nätter
    Ja haha.
    Avskyr CIO-metoder
  • badrap

[quote=75595259][quote-nick]P3a skrev 2015-08-03 14:07:03 följande:[/quote-nick]Hej!

[/

Kan inte barnen själva få bestämma var dem vill bo? Eller är det så strängt med vems vecka det är osv? Vilket kanske inte är så konstigt, synd bara att man ibland inte kan va mer flexibla när man har barn tillsammans.. Iaf, barnen kanske jätte gärna vill va hos morföräldrarna och/eller kanske helst skulle vilja va hos sin pappa.. Tycker iaf inte det skulle va några problem lämna bort barnen till vem som helst dem könner sig trygga och bekväma med, släkt eller vänner.

• Kim Possible

Såvida han inte är alldeles bakom flötet och brukar bete sig knäppt, är det väl självklart att han bara vill jävlas och göra livet lite svårare för dig. 

Vill han inte ha barnen den veckan du är borta har han inget att göra med var de är, såvida du inte funderar på att deportera dem till Ulan Bator eller annonsera ut dem som slavar på nätet eller nåt. 

• Natulcien

Jag har inga mellanstora barn själv, men mina syskonbarn är i samma ålder och kan utan problem tillbringa en vecka med mor- eller farföräldrarna. Det har de gjort senast i sommar.
    Vad säger barnen själva? Om de vill, så är det väl bara att köra!?

• husetsfru

För mej var det inte sommar utan minst en vecka hos farmor och farfar när jag var barn.

Tror ditt ex verkligen att det är skadligt med mer än en natt borta? Låter som han bara vill bestämma.

Hur ofta brukar dina barn träffa sin mormor och morfar?

Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?