• P3a

Lämna bort till mormor och morfar?

Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...

• Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?
  • Sockervaddspinnen
    Rocket Mania skrev 2015-08-03 18:39:05 följande:
    Precis. 1 år - en natt, 2 år - 2 nätter.

Vill han köra på den är det ju lugnt; 9 år - 9 nätter, 11 år - 11 nätter
    Fast det kan ju bara appliceras på barn som är vana vid att sova borta några nätter här och var.
    Ett femårigt barn, som aldrig sovit borta ens en enda natt, skulle förmodligen inte klara av hela 5 nätter.
    I det här fallet vet vi ju inte hur pass mycket hennes barn har sovit borta, samt hur pass väl de känner sina morföräldrar.
  • Misop

När jag var åtta, nio, tio och elva år var jag borta en månad varje sommar, på kollo. Med syskon och kompisar, visserligen, men ändå. Föräldrarna såg vi på en föräldradag mitt i. Det gick utmärkt och stärkte verkligen mitt självförtroende. En vecka hos morföräldrar borde gå hur bra som helst.

• nevermind

Klart du kan lämna dit barnen. Säg till gnäll-exet att du avbokat resan eller nåt. Barnen är stora nu. Jag har precis varit ensam med syrrans fyraåringar i sju dagar. Inga problem.

• P3a

Tack alla underbara människor för erat engagemang!!! Jag har fått bekräftat det jag behöver veta och fått en massa bra råd och input på vägen!!

Pappan är både hönsig och vill jävlas med mig. Barnen träffar sin mormor å morfar varje vecka men trivs så klart bäst hemma hos sina föräldrar

Till er som riktar kritik mot mig; ja, det var idiotiskt att inte dubbelkolla 100ggr, men att göra misstag är mänskligt.

• Sockervaddspinnen
    Misop skrev 2015-08-03 22:31:13 följande:

När jag var åtta, nio, tio och elva år var jag borta en månad varje sommar, på kollo. Med syskon och kompisar, visserligen, men ändå. Föräldrarna såg vi på en föräldradag mitt i. Det gick utmärkt och stärkte verkligen mitt självförtroende. En vecka hos morföräldrar borde gå hur bra som helst.

EN MÅNAD? Vad hette organisationen bakom det kollot!?
  • Sockervaddspinnen
    P3a skrev 2015-08-03 22:47:31 följande:

Tack alla underbara människor för erat engagemang!!! Jag har fått bekräftat det jag behöver veta och fått en massa bra råd och input på vägen!!

Pappan är både hönsig och vill jävlas med mig. Barnen träffar sin mormor å morfar varje vecka men trivs så klart bäst hemma hos sina föräldrar

Till er som riktar kritik mot mig; ja, det var idiotiskt att inte dubbelkolla 100ggr, men att göra misstag är mänskligt.

Så pappan åker med barnen till dina föräldrar, under hans veckor?

Då kan han ju inte misstro de så mycket iaf.
  • TeresB
    P3a skrev 2015-08-03 14:07:03 följande:

Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...

Det är ju inga småbarn så det går nog bara fint att vara hos dina föräldrar om exet inte kan byta vecka.
  • P3a

Ja, barnen är hos mina föräldrar en eftermiddag per vecka innan de ska till ridningen som jag alltid är med dem vid.

Han gillar mina föräldrar och de åker till dem och umgås emellanåt.

• Frontline
    Misop skrev 2015-08-03 22:31:13 följande:
    Min syster och jag var sommarbarn hos en familj när vi var 7 och 10 år i 1 månad.
    Familjen var för oss helt okända och hade 2 eller 3 egna barn i olika åldrar vill jag minnas..
    Fast det är skillnad på förr och nu...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Blueskillen
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-03 22:52:12 följande:

EN MÅNAD? Vad hette organisationen bakom det kollot!?

Samma för mig. En månad på kollo här också. Det var i slutet av sextiotalet och kollot låg i Dalarna och efter halva tiden så kom föräldrarna på besök. Jag var där ett par somrar och jag minns fortfarande detta som det bästa från min barndom.

Tänk vad hemsk man var mot barn på den tiden. *irroni*
Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?